מחקרים COVID-19

מחקר ישראלי: החיסון לקורונה מפחית עומס נגיפי וסיכון להדביק

מחקר על כ-5,000 מתחסנים שפורסם ב-Nature Medicine מצא: העומס הנגיפי במחוסנים נמוך משמעותית מזה שבנדבקי קורונה שלא חוסנו

"היעדרו של גילוי נאות והסבר מלא למתחסן, על היתרונות והחסרונות של החיסון, אינו עולה בקנה אחד עם אתיקה רפואית". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

תרכיב החיסון לקורונה BNT162b2 של "פייזר" ו"ביונטק" מפחית עומס נגיפי כבר לאחר 37-12 יום מקבלת המנה הראשונה ובכך מקטין סיכוי או סיכון להדביק אנשים אחרים. מחקר חדש  שנעשה בישראל ובו הושגו ממצאים אלו פורסם בשבוע שעבר ב-Nature Medicine.

המחקר נערך בטכניון ובמכבי שירותי בריאות. הממצא המרכזי בו: ההפחתה המשמעותית בעומס הנגיפי מושגת, כאמור, בין היום ה-12 ליום ה-37 לאחר קבלת מנת החיסון הראשונה.

את המחקר הוביל פרופ' רועי קישוני, ד"ר עידן ילין ומתן לוין טיפנברון מהפקולטה לביולוגיה והמרכז הבינתחומי למדעי החיים בטכניון יחד עם צוות המחקר של מכון KSM - מכון מכבי למחקר ולחדשנות, בראשות מנהלת המכון ד"ר טל פטלון ופרופ' גבריאל חודיק.

המחקר נעשה על 4,938 מחוסנים. החוקרים ציינו כי העומס הנגיפי במחוסנים נמוך משמעותית מזה שנמצא אצל נדבקי קורונה שלא חוסנו. במקרה נדיר של הידבקות בנגיף לאחר קבלת המנה השנייה, גם אז העומס הנגיפי נמוך מאוד.

העומס הנגיפי הוא זה המשפיע על קצב והיקף ההדבקה. החיסון מפחית ב"מקדם ההדבקה", ועל פי המחקר מחוסנים צפויים להדביק בממוצע פחות אנשים סביבם וכך לסייע בבלימת התפשטות המחלה בסביבתם.

נושאים קשורים:  מחקר ישראלי,  חיסון לקורונה,  עומס נגיפי,  חדשות,  19-COVID,  פרופ' רועי קישוני,  ד"ר עידן ילין,  ד"ר טל פטלון,  פרופ' גבריאל חודיק,  הטכניון,  מכבי
תגובות