COVID-19 בישראל

מחלוקת בין משרדי הבריאות והאוצר על הצורך ברכש חיסונים נוסף

ראש הממשלה ביקש ממנכ"ל "פייזר" להמתין כמה ימים עם חתימת הסכם על רכש החיסונים, שיש הרואים בו בזבזני ומוגזם

ראש הממשלה בנימין נתניהו. דורש רכישת חיסונים נוספים בעלות 3.5 מיליארד שקל צילום: דוד כהן/ פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בסוף השבוע עם מנכ"ל חברת "פייזר", אלברט בורלא, הסביר לו את המצב הפוליטי הסבוך בישראל בעקבות תוצאות הבחירות וביקש להמתין כמה ימים לפני שייחתמו הסכמי רכישת חיסונים נוספים. כך דווח אמש (ב') בחדשות ערוץ 13.

תקציב "חבילת הקורונה" שהממשלה אמורה היתה לאשר הוא בסך 6.7 מיליארד שקל, מהם 3.5 מיליארד שקל לרכישת 36 מיליון חיסונים מ"פייזר" ומ"מודרנה", אלא שישיבת הממשלה שנועדה לכך נדחתה.

ב"דה מרקר" ציינה רוני לינדר כי "ההתגוששות על קיומה של ישיבת הממשלה (בין נתניהו לגנץ), שהוסברה לציבור בצורות שונות, הסתירה למעשה את העובדה שקיימת מחלוקת בין משרדי הבריאות והאוצר האם מדובר במספר חיסונים בזבזני ומוגזם או שכמות זאת אכן נדרשת. הסכמי החיסונים היו מוכנים לחתימה כבר לפני שבוע וחצי אולם נדחו בשל הבחירות - מה שמחליש את המצג כי מדובר בעניין של חיים ומוות סביב כל יום נוסף של עיכוב, כפי שטענו במשרד הבריאות". פרופ'  חזי לוי אמנם הצהיר שאיננו נכנס לעניינים פוליטיים, אבל הודיע: "בהיבט הרפואי-מקצועי, הדחייה הזאת קשה."

הבוקר כבר אמר פרופ' לוי ל-ynet: "אין בישראל כעת מחסור בחיסונים אבל יש להיערך לתרחישים כמו התפתחות של זנים נוספים של הנגיף או צורך עתידי במנה שלישית. ביקשנו עתה תקציב לכך כדי להקדים את העולם".

בדיווח נוסף של גד ליאור ב"ידיעות אחרונות" נמסר כי לצורך הרכש הנוסף הזה תגייס ישראל כ-2 מיליארד שקל כהלוואות בשווקים בחו"ל.

בתוך כך גם דיווח אדריאן פילוט ב"כלכליסט" כי בכירים באוצר תוהים "אם אמנם יש כבר עתה 17 מיליון חיסונים עודפים - למה צריך לרכוש עוד?". הם טוענים שמדובר בתכנון לתרחיש קיצון שלא יעלה על הדעת ואין צורך לבזבז סכום עתק ברכישה של כמות אדירה של חיסונים כשכלל לא ברור אם הם יידרשו.

לפי הדיווח, עד כה רכשה ישראל  כ־27 מיליון חיסונים משלוש חברות (פייזר, מודרנה ואסטרהזנקה) תמורת 2.6 מיליארד שקל. עד כה קיבלו כ- 5.2 מיליון ישראלים כ־9.9 מיליון חיסונים (כולם מ"פייזר") כי הוחלט על אי שימוש בשאר החיסונים ומכאן שיש עודף של 17 מיליון חיסונים, כאשר הביקוש לחיסונים נעצר ולכן יש עודף היצע.

נתניהו דורש רכישת חיסונים נוספים בעלות של 3.5 מיליארד שקל אבל לא מוכן למסור פירוט, למעט העובדה כי חלקם מיועדים גם לילדים וגם למנה שלישית וכן כביטוח במקרה שמסיבה כלשהי ניסוי של אחת החברות בנושא חיסוני הילדים ייכשל.

נושא אחר שנוי במחלוקת: האם ישראל תקבל מכל החברות האלו גם גירסאות משודרגות של החיסון במקרה שיהיו וריאנטים חדשים, אלא שזה כלל לא מובטח. כמו כן האם ניתן יהיה לקבל החזר כספי ולו אף חלקי במידה שיתגלה שאין עוד צורך בחיסונים נוספים.

כזכור, לממשלה ניסיון לא חיובי בנושא זה מרכש של יותר מ־14 אלף מכשירי הנשמה, בעוד שיכולת השימוש בהם במערכת הבריאות אינה עולה על 3,000 לכל היותר.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בעקבות דיווחים כוזבים על כמויות החיסונים שיש בישראל, אנחנו מבקשים להבהיר, תוך שמירה על הסכמי הסודיות של ישראל עם חברות החיסונים, שבישראל קיים מלאי רק עבור סבב החיסונים הנוכחי.

"קיים צורך חשוב ברכש מיליוני חיסונים נוספים כדי להתכונן לתרחישים שונים כמו מנת דחף, חיסון ילדים מעל גיל 12 (לאחר שהמחקרים וה-FDA יאשרו זאת) וכן מתן אפשרות לחיסונים עמידים לוריאנטים שעלולים להגיע. בזכות החיסונים, ישראל הראשונה לצאת ממשבר הקורונה. בזכות הרכש שאנחנו מבקשים לעשות, ישראל תמשיך להיות המדינה המוגנת בעולם מקורונה. אין להקל ראש באחת הרכישות החשובות שמדינה יכולה לעשות בעת הזאת".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  בנימין נתניהו,  בני גנץ,  חברת "פייזר"
תגובות
אנונימי/ת
01.04.2021, 17:11

אני לא סומך על פוליטיקאי הנאשם בפלילים שפועל בחוסר שקיפות שיקבע ויחליט בענייני בריאות.