• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

משרד הבריאות מקים מערך לריצוף גנומי של נגיף הקורונה

ראש שירותי בריאות הציבור הודיעה על הקמת המערך שיחובר לכל המעבדות בארץ | במערכת הבריאות חוששים מוריאנט נוסף שיתפשט בישראל ועלול לפגוע גם באוכלוסיות מחוסנות

מעבדה רפואית, פיענוח בדיקות קורונה. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, שקיימה אתמול (ב') תדרוך לעיתונאים, עדיין מודאגת מסכנת הכניסה של וריאנטים שונים לנגיף הקורונה לישראל בתקופה הקרובה, בעיקר דרך נתב"ג. "אנחנו יודעים", אמרה, "שהחיסון יעיל נגד המוטציה הבריטית, אבל יש בארץ כבר גם מוטציה דרום אפריקאית ונגדה החיסון עובד פחות". המוטציה הבריטית אחראית ליותר מ-90% מהנדבקים המאומתים היומיים החדשים ולערך 2%-1% מאלה נדבקו במוטציה הדרום אפריקאית.

ד"ר אלרעי-פרייס הזהירה: "וריאנט נוסף שיתפשט בישראל יכול לפגוע גם באוכלוסיות הלא מחוסנות, בהן ילדים ובוגרים שהחליטו שלא להתחסן, וגם באוכלוסיות מחוסנות, אם החיסון יהיה יעיל פחות נגד אותו וריאנט".

לדברי ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות מקים מערך לאומי לריצוף גנומי של הנגיף, לשם כך מחברים את המעבדות מכל הארץ ואף גויס פרויקטור מיוחד. "אנחנו רוצים שישראל תהיה ערוכה למצב כזה - זה האתגר הגדול ביותר עתה". היא לא מסרה מיהו איש המקצוע שנבחר לניהול המשימה.

כמו כן ציינה ד"ר אלרעי-פרייס: "ישובים ערביים רבים עדיין מוגדרים אדומים. יש בהם תחלואה גבוהה כיוון שיש פחות מחוסנים. מבוצעת עתה עבודה מאומצת כדי לעודד את האוכלוסיה הזאת להתחסן כדי להפחית בתחלואה. אני מציעה לחוגגי הרמדאן: זה הזמן להתחסן. החיסון יגן עליכם, עלינו ויאפשר לקיים התקהלויות יותר גדולות והן יהיו בטוחות".

בהתייחסה לתכנית לחסן בנתב"ג את הישראלים השבים לארץ בתקופה הקרובה, אמרה: "אנחנו מנסים לא לייצר מצב של 'תיירות חיסונים'. מי שמבוטח בקופת חולים – הגם שהוא שוהה בחו"ל - יכול לקבל את החיסון בקופה שלו. מי שמגיע לישראל רק לשלושה ימים ולא מבוטח בקופת חולים - לא יוכל להתחסן ועליו לשהות בבידוד".

כמו כן אמרה ראש שירותי בריאות הציבור: "סוגיית הירידה באפקטיביות החיסון לאחר חצי שנה נמצאת בבדיקה. בינתיים, המחקרים מראים שמנת חיסון אחת כבוסטר מביאה אנשים שהחלימו ממחלת הקורונה לרמה גבוהה יותר של נוגדנים לנגיף. עדיין לא ברור אם מנת חיסון אחת תספיק או שתיים עבור המחוסנים בעוד חצי שנה. ייתכן שאם ייכנס לארץ וריאנט אחר ויתפשט יהיה צורך במנת חיסון אחרת מזו שניתנה עתה, אולי אפילו שתיים".

כמו כן מסרה שמשרד הבריאות יחד עם השלטון המקומי ומשרד החינוך עבוד על מתווה לקראת שנת הלימודים הבאה שיאפשר לכמה שיותר תלמידים להיות בבתי הספר ולא רק בקפסולות.

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, העריך שהחזרה לשגרה מלאה צפויה רק בקיץ ובתנאי ששבעה מיליון ישראלים ובהם גם ילדים מתחת לגיל 16 ואפילו מתחת לגיל 12 יהיו מחוסנים, מה שיגדיל את חסינות העדר בישראל.

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  חיסון לקורונה,  וריאנטים,  ריצוף גנומי,  19-COVID,  חדשות
תגובות