• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
תיאור מקרה

תיאור מקרה: מחלת COVID-19 בחולה עם שחמת כבד

על ניהול מוצלח של חולה מורכב על רקע שיעור תמותה גבוה של חולי שחמת הנדבקים בקורונה

שחמת הכבד. הדמיה: שאטרסטוק

מחלת COVID-19 מתבטאת לרוב כמחלה נשימתית ולמרות שלעתים קרובות התסמינים הם קלים, אנשים קשישים ואנשים עם מחלות רקע נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה ולתמותה. אנשים עם שחמת כבד, ובמיוחד שחמת כבד שאינה מפוצה, נמצאים בסיכון מוגבר ל-COVID-19 קשה לאור העובדה כי השחמת מובילה לפגיעה בתפקוד החיסוני הסיסטמי.

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת American Journal of Case Reports פורט מקרה של גבר בן 51 אשר סבל מיתר לחץ דם ומהפרעת שימוש באלכוהול עד לשישה חודשים לפני התייצגותו עם COVID-19.

החולה אובחן עם שחמת כבד על רקע שתיית אלכוהול ביולי 2019 והשתמש בנורפלוקסצין לצורך מניעה שניונית של פריטוניטיס חיידקית. בנוסף, החולה השתמש בפורוסמיד וספירונולקטון על מנת לשלוט בשחמת ובפרופרנולול למניעת דמם מדליות בוושט.

ביולי 2020 החולה התייצג עם שיעול, חום, נזלת, שלשולים וחום. במהלך האשפוז נעשתה אבחנה של COVID-19 וזיהום נוזוקומיאלי ריאתי משני.

בבדיקת טומוגרפיה  ממוחשבת נמצאו הצללות זכוכית מט. החולה נזקק לתמיכת חמצן אך לא הונשם. לאחר טיפול בשישה מיליגרם דקסמתזון ביום ואנטיביוטיקה רחבת טווח (צפיפים ולאחר מכן מרופנם) החולה השתפר ובסיום תקופת בידוד שוחרר לביתו.

החוקרים סיכמו כי למרות שיעור תמותה גבוה בקרב חולים עם שחמת מתקדמת הנדבקים ב-COVID-19, במקרה זה המהלך הקליני של החולה היה חיובי. החוקרים ייחסו את הניהול המוצלח של לשימוש באנטיביוטיקה רחבת טווח  וזיהוי מהיר של סיבוכי הנגיף.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  חדשות,  קורונה,  שחמת,  דקסמתזון,  19-COVID
תגובות