COVID-19 בישראל

אימונולוג ממכון דוידסון על זריקת הבוסטר: שכחו את הזיכרון חיסוני

ד"ר ארז גרטי: "המצג שבעוד חצי שנה נצטרך לקבל זריקת בוסטר לחיסון לקורונה לא בהכרח נכון - הזיכרון החיסוני יכול להימשך גם שנתיים"

חיסון לקורונה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

בראיונות שהעניק ביומיים האחרונים ראש הממשלה לתחנות רדיו וערוצי טלוויזיה הוא התבטא, בין השאר, שיש צורך ב-36 מיליון מנות חיסון מאחר שיהיה צורך להיערך לכך ששתי מנות החיסון הניתנות עתה טובות לתקופה מוגבלת ושיהיה צורך לחסן שוב בתוך חצי שנה או שנה.

אלא שנגד הקביעה הנחרצת הזאת יצא ד"ר ארז גרטי, אימונולוג ממכון דוידסון לחינוך מדעי הפועל במסגרת מכון ויצמן. בדיווח של רוני לינדר ב"דה מרקר", אמר ד"ר גרטי: "כלל לא בטוח שהחיסון תקף לחצי שנה עד שנה ושבלי עוד חיסונים הקורונה תחזור בעוד חצי שנה.

"המצג שבעוד חצי שנה נצטרך לקבל זריקת בוסטר (חיזוק) - לא בהכרח נכון. לפי מה שידוע היום לגבי החיסונים של 'פייזר' ו'מודרנה', הזיכרון החיסוני אצל הנסיינים נמשך לפחות 120 יום, ולפי ההערכות המבוססות על מודלים יכול להגיע גם לשנתיים ויותר. אנחנו יודעים", הוסיף ד"ר גרטי, "שהזיכרון החיסוני אצל מחלימים מקורונה הוא לפחות חצי שנה, והתגובה החיסונית אצל המחוסנים נראית טובה בהרבה מאשר זו של מחלימים, אז אין סיבה להניח שהחיסוניות תחלוף אחרי פרק זמן כזה.

"אנחנו יודעים עתה שהחיסון מגן היטב בפני הוריאנט הבריטי שהוא הדומיננטי בארץ, אבל לגבי וריאנטים אחרים יש פה פאזל לא שלם. אף אחד לא יכול לתת תשובה חד משמעית. אם למשל ישתולל כאן הוריאנט הניו יורקי, אז אולי יצטרכו לעשות בוסטר. יש לזכור: אנחנו במגיפה, עם נגיף חדש ולמדע אין כרגע תשובות חד משמעיות".

עוד אמר ד"ר גרטי: "חשוב גם להבין שחסינות היא טווח ולא עניין של אפס או אחד. יכול להיות שגם אם החיסוניות תרד במידה מסוימת ותהיה הדבקה, עדיין תימנע מהמחוסנים תחלואה קשה כי המערכת החיסונית שלהם כבר מזהה את הנגיף ויכולה לייצר נגדו תגובה, כמו שרואים זאת בחיסוני אסטרה-זניקה וג'ונסון אנד ג'ונסון בקבוצות הניסוי שבוצע בדרום אפריקה".

בתוך כך הודיע אמש (ב') משרד הבריאות רשמית: "לאחר התייעצות מומחים במשרד הבריאות, הוחלט לחסן את אוכלוסיית המחלימים, אלה אשר החלימו עד לפני שלושה חודשים ממחלת הקורונה. המחלימים יקבלו מנת חיסון אחת על פי זימון מקופות החולים".

אלא שבעקבות הודעה זאת, כאשר מחלימי קורונה שהיו זכאים לקבל את החיסון בהתאם להנחיה החדשה לכל הקופות, וניסו כבר אתמול להשיגו, נענו בלא מעט מקומות שאין בידיהם כל הנחיה כזאת והם נדחו.

במקביל, משרד הבריאות הורה להמשיך ולהתרכז בחיסון בני ה-50 ומעלה שעד עתה רק 87% מהם התחסנו, ולהתרכז באלה שלא חוסנו בכל הגילים מעל 18.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  ד"ר ארז גרטי,  19-COVID
תגובות
02.03.2021, 14:56

מה החידוש בדבריו? יתכן שכן ויתכן שלא...ומכיון שלא יודעים בדיוק מעדיפים לתת.