• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

במשרד הבריאות דורשים להגביל פעילות של רופאים המתנגדים לחיסון

במשרד הבריאות דורשים מהאורתופד ד"ר אבשלום כרמל ומההמטולוגית ד"ר מיכל הרן להפסיק את פרסומיהם על חיסוני הקורונה ברשתות החברתיות ולהרחיק אותם ממגע וטיפול בחולים

ד"ר מיכל הרן, מומחית להמטולוגיה ולרפואה פנימית. "העליתי חששות לגבי הסיכונים האפשריים שבחיסון לקורונה שנעשה בטכנולוגיה חדשנית שלא נוסתה עד היום בהיקפים כאלה ולא אושרה במלואה עד היום". צילום: פרטי

משרד הבריאות העביר דרישה למנכ"ל שירותי בריאות כללית ולמנהלי בית החולים לניאדו, להרחיק רופאים המועסקים בשני גופים אלה ושאינם מחוסנים כנגד נגיף הקורונה מכל מגע וטיפול בחולים, מחשש שידביקו אותם בנגיף. על הדרישה הזאת דיווח ביום ו', רן רזניק ב"ישראל היום".

לפי הדיווח, הפנייה נעשתה לאחר שהגיעו למשרד הבריאות תלונות על שני רופאים, המטולוגית ב"קפלן" שבבעלות "הכללית" ונגד אורתופד ב"לניאדו". השניים, על פי תלונות שהגיעו עליהם למשרד הבריאות "קוראים למטופליהם להימנע מקבלת חיסונים ובכך מטעים את הציבור ועלולים לסכנו. קיים חשש שרופאים לא מחוסנים עלולים בעצמם להידבק והעומס הנגיפי וסכנת ההדבקה עלולים להיות גבוהים יותר מאשר של אדם מחוסן ולפיכך על הנהלות בתי החולים וקופות החולים לפעול שהעבודה של רופאים אלה תיעשה במסגרת ובאמצעים שאינם מסכנים את החולים והצוות", צוין בדיווח.

הפנייה הועברה למנכ"ל ה"כללית" פרופ' אהוד דודסון,  למנהל  הרפואי של "לניאדו", פרופ' צבי שמעוני ולמנהל בית החולים נדב חן.

בתלונות שהגיעו למשרד הבריאות טיפלו עו"ד אייל חקו וד"ר איריס לייטרסדורף, ראשי הוועדה המייעצת לבדיקת הטעיית הציבור בפרסום מוצרי בריאות, טכנולוגיות רפואיות ומקצועות הרפואה, החברים בוועדה המרכזית הפועלת במשרד הבריאות נגד רופאים המפיצים מידע נגד חיסונים והתחסנות.

משרד הבריאות דרש ממנכ"ל ה"כללית" וממנהלי "לניאדו" "להבהיר כי לפעילות הרופאים ברשתות חברתיות אין כל קשר לקופה שבה הם מועסקים או לבית החולים". לפי התלונות שהגיעו עליהם, הם מפרסמים את עמדתם על החיסונים ו"עושים שימוש בתוארם, מומחיותם ומקום עבודתם".

תלונה אחת היא נגד ד"ר מיכל הרן, מומחית להמטולוגיה ולרפואה פנימית ב"קפלן", מרצה בחירה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית. משרד הבריאות ציין כי "פרסומיה כוללים קביעות בלתי מבוססות היוצרות אפקט של הפחדה בציבור" וכי היא "אינה מסייגת את דבריה או לפחות ממליצה להתייעץ עם הרופא המטפל. רבים השומעים את דבריה וסומכים עליה בהצגתה כרופאה מומחית בכירה המועסקת בקופת החולים הכללית ובית חולים בישראל. ד"ר הרן עושה שימוש בתארה, מומחיותה ומקום עבודתה בבית החולים, ממשיכה לקרוא להימנע מחיסונים, למרות הנזק והסכנה במחלת הקורונה ולמרות ההוכחות ליעילות החיסונים בצמצום התחלואה הקשה".

עוד צוין בפניית משרד הבריאות למנכ"ל "הכללית" כי "פרסומיה של ד"ר הרן זכו להדים רבים בקבוצות שוליים, חלקן שרלטניות, המביעות באופן תדיר התנגדות לתכנית החיסונים ונוקטות שיטות הפחדה וערעור הביטחון במערכת הרפואית".

בנוסף, על פי הדיווח, העביר משרד הבריאות פנייה ישירה לד"ר הרן ובה נכתב, בין השאר: "בפרסומייך מובאות קביעות שנעשו ללא כל בסיס מקצועי. את קובעת נחרצות כי ביחס לחיסוני הקורונה מדובר ב'טכנולוגיה שלא נוסתה עד כה בבני אדם' וכי זו 'תרופה שלא עברה את השלבים המקובלים'. די בקביעות בלתי מבוססות אלו על ידי רופאה המציגה את עצמה כ'רופאה בכירה' כדי ליצור אפקט של הפחדה בקרב הציבור".

גם בתלונה נגד האורתופד ד"ר אבשלום כרמל, מנהל שירות ניתוחי מרפק ב"לניאדו", נאמר ש"הוא עושה שימוש בתוארו ובמומחיותו וממשיך לקרוא להימנע מחיסונים, למרות הנזק והסכנה במחלת הקורונה ולמרות ההוכחות ליעילות החיסונים בצמצום התחלואה הקשה". ד"ר כרמל פעיל  ב"טוויטר" ובציוציו כתב: "אם את/ה צעיר - כדאי שתמתין עם החיסון" ו"אם הייתי צעיר, הייתי מעדיף לחלות". הוא הפיץ את דבריו גם למנהל בית החולים ולעובדים: "זה קורונופשיזם בחלחול עמוק".

משרד הבריאות דרש ישירות מד"ר כרמל להפסיק את פרסומיו "שאינם נסמכים על נתונים מבוססים כמקובל במקצוע הרפואה, באופן שיטעה את הציבור ועלול לסכנו ולהסיר את כל הפרסומים שכבר העלה. עולה החשש שבפרסומים אלה יש משום עבירה על החוק המסדיר את הפרסומים של רופאים".

מנהלי "לניאדו" מסרו בתגובה כי ד"ר כרמל ננזף על התבטאויותיו.

ד"ר כרמל מסר: "אני לא מייצג את 'לניאדו' ותמיד עוטה מסיכה מול החולים ולא מסכן אותם. מטופל שהתחסן - הסיכון שלו במפגש איתי מזערי. אני רואה לנכון כי לפני שצעירים מקבלים חיסון נסיוני, שיידעו על הסכנות והסיכונים שבו כיוון  שקיבל אישור חירום. אני מנגיש לציבור מידע שמשרד הבריאות לא מנגיש אותו בצורה ברורה. אני לא מתנגד לחיסונים ומעודד אנשים בסיכון להתחסן".

תגובת "הכללית" ובית החולים קפלן : "לד"ר הרן הובהר על ידי הנהלת בית החולים שלא לעשות שימוש בשמו של 'קפלן' בעת הצגת דעותיה האישיות ושעליה להדגיש כי דעותיה אינן זוכות לתמיכת בית החולים. ולראיה - כך היא אכן עושה. ד"ר הרן לא מועסקת במשרה מלאה ובמסגרת פעילותה המוגבלת בבית החולים מתקיימת הקפדה על כלל הנחיות משרד הבריאות".

ד"ר הרן מסרה בתגובתה: "לא התבטאתי נגד החיסונים או נגד החיסון לקורונה. הדיכוטומיה הזו בין מתנגדים לתומכים בעייתית בעיניי ומונעת דיון מדעי אמיתי. כרופאה, אני מעדכנת את המטופלים בדבר הסיכונים שבתרופות ותמיד זהירה כשיוצאת תרופה חדשה. העליתי חששות לגבי הסיכונים האפשריים שבחיסון לקורונה שנעשה בטכנולוגיה חדשנית שלא נוסתה עד היום בהיקפים כאלה ולא אושרה במלואה עד היום. הגעתי למסקנה לא בלתי סבירה ולא בלתי הגיונית, שחשוב לעלות כל חשש כזה". ד"ר הרן הוסיפה כי לה באופן אישי אסור להתחסן מסיבות רפואיות.

נושאים קשורים:  ד"ר מיכל הרן,  ד"ר אבשלום כרמל,  חיסון לקורונה,  לניאדו,  בית החולים קפלן,  רשתות חברתיות,  מתנגדי חיסונים,  חדשות,  19-COVID
תגובות