• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

ביוזמת שר הבריאות אדלשטיין הוגש "חוק העברת נתוני המתחסנים"

החוק יאפשר למשרד הבריאות להעביר לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך מידע מזוהה על מי שהתחסן ועל מי שלא

שר הבריאות יולי אדלשטיין. צילום: פלאש 90

משרד הבריאות הפיץ אמש (ג') את חוק העברת נתוני המתחסנים להערות הציבור ומשרדי הממשלה. תזכיר החוק יאפשר למשרד הבריאות להעביר לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך מידע מזוהה על מי שהתחסן ועל מי שלא התחסן. המטרה היא לאפשר לגופים אלה לקדם את קצב ההתחסנות על ידי ביצוע  פעולות לעידוד הציבור להתחסן.

בנוסף, תזכיר החוק קובע כי משרד הבריאות יוכל לדרוש מגופים ציבוריים מידע מזוהה על אנשים, כולל פרטי קשר, כאשר מידע זה דרוש על מנת לקדם את מבצע החיסונים הלאומי, לעודד את האנשים להתחסן ולנפק להם תעודות מתחסן. למשל, ביחס לאנשים שקופות החולים לא מצליחות להשיג וכדומה.

במשרד הבריאות מדגישים כי  מסירת המידע תהיה לפי בקשה ובשיקול דעתו של מנכ"ל משרד הבריאות. השימוש במידע יהיה בכפוף להנחיות משרד הבריאות בנושא אופן העברתו והשימושים שמותר לעשות במידע, כך שניתן יהיה להנחות את הגופים המקבלים מידע אילו פעולות מותר להם לבצע.

תזכיר החוק לא יאפשר לעשות פעולות שיימינג למי שלא מתחסן. בנוסף, ייקבע איסור לעשות במידע שימוש לתכליות אחרות וייקבעו הוראות בנושא הרשאות הגישה למידע, שמירת הסודיות שלו ומחיקתו בתום הצורך בו.

שר הבריאות אדלשטיין מסר: "להתחסן זו חובה מוסרית. זו חלק מהערבות ההדדית. ארבעה מיליון כבר התחסנו. זה מצוין אבל לא מספיק. החוק יאפשר לכולנו לפעול יחד לעודד כמה שיותר אנשים להתחסן. צעד קטן לאדם, צעד גדול למדינה".

התנגדות מצד ראש שירותי בריאות הציבור להעברת מידע על מורים ותלמידים

אתמול עוד הביעה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התנגדות להעביר למשרד החינוך את שמות המורים והתלמידים שחוסנו לקורונה, "מחשש לפגיעה בחיסיון הרפואי", לדבריה. אולם משרד המשפטים אישר להעביר את הנתונים הללו ולעשות בהם שימוש רק במקרה שבו יתגלה חולה קורונה במוסד חינוכי.

בהתכתשות שהיתה בנושא זה בין משרד הבריאות למשרד החינוך התערב ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלחץ על משרד הבריאות להעביר את הנתונים שביקש משרד החינוך והנושא קיבל הכשר משפטי מהיועץ המשפטי לממשלה. הוא אמר: "עניין זה איננו מצריך חקיקה. אין מניעה משפטית להעביר את המידע המבוקש".

בקשת משרד החינוך נעשתה כבר לפני כחודש והמטרה היתה להבהיר מהו שיעור המורים שהתחסנו והיכן מלמדים מורים שטרם התחסנו לפי פילוחים מדויקים - אזורים בארץ, שכבות גיל, מגזרים, רשויות. משרד החינוך ביקש להשתמש בנתונים אלה כדי להכריע בשאלה אם אפשר לפתוח מוסד חינוכי שהתגלה בו חולה קורונה.

יש לציין: תקנות הגנת הפרטיות מסדירות העברת מידע אישי בין גופים ציבוריים, כל עוד הדבר נעשה בהתאם לכללים שנקבעו בחוק. גוף ציבורי המוסר או מקבל מידע אישי מחויב להקים ועדה שתפקידה לאשר את הבקשות למסירת המידע ולהגדיר מי רשאי לעיין בו וכיצד הוא יימסר.

לפי מקורות במשרד הבריאות, הוועדה להעברת מידע בין גופים ציבוריים של המשרד דנה בבקשת משרד החינוך ואישרה אותה, אולם המהלך נבלם על ידי ד"ר אלרעי־פרייס. משרד המשפטים הגיש על כך חוות דעת משפטית ואושר להעביר את המידע למשרד החינוך "רק לצורך קטיעת שרשראות הדבקה בקורונה ולא למטרת הסברה". לפי חוות הדעת, משרד החינוך יקבל את המידע הזה על המורים ועל התלמידים שחוסנו, ורק במקרה שיתגלה נדבק בנגיף במוסד חינוכי, אנשי משרד החינוך ייצרו קשר עם מנהל המוסד ויעדכנו אותו מי המורים והתלמידים שנדרשים להתרחק מהמוסד עד השלמת החקירה האפידמיולוגית. אולם באופן זה, יתגלו למנהלים מי שאינם מחוסנים מפני הנגיף.

משרד המשפטים סבור כי "הנסיבות המיוחדות גוברות על עקרונות השמירה על הפרטיות ולכן מאפשרות את העברת המידע". המתכונת שנקבעה תבטיח שמירה על הסודיות.  כמו כן נקבע כי  בכל הנוגע למידע סטטיסטי על שיעורי התחסנות, אין מניעה להעביר למשרד החינוך את המידע אולם זה איננו מכיל פרטים מזהים של מורים ותלמידים ספציפיים.

נושאים קשורים:  חוק העברת נתוני מתחסנים,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  חיסון לקורונה,  חדשות,  רשויות מקומיות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
18.02.2021, 00:14

מיותר לגמרי.
הרי ברור שבמקרה שיתגלה נדבק במוסד חינוכי, המחוסנים יזדהו מרצונם כדי להמנע מבידוד. לכן אין צורך בתסבוכת המשפטית.