• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

פרופ' אש: "הדרכון הירוק יופעל רק כשיהיו לפחות 3 מיליון מחוסנים"

ב"מגן ישראל" סבורים כי הענקת תעודת מתחסן ודרכון ירוק יניעו את הציבור להתחסן אך המציאות מראה אחרת | מנכ"ל "לאומית" מציע לעודד התחסנות על ידי גביית תשלום לחיסון

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש. "הגל הרביעי הפתיע אותנו". צילום: פלאש 90

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש מעריך, שעד שלא יהיו בישראל מעל שלשה מיליון מחוסנים מלאים, בשתי מנות תרכיב החיסון, לא ניתן יהיה להפעיל את תכנית "הדרכון הירוק". כך דיווח הבוקר (ג') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

בדיווח גם נמסר כי למרות הנתונים המצביעים על ירידה מהירה בקצב ההתחסנות ודעיכה בביקוש לתרכיב החיסון, לצד ההכרה שהסגר השלישי למעשה נכשל בהשגת יעדיו, נושא הדרכון הירוק שהרבו לדבר עליו כלל לא עלה עד כה לדיון בממשלה, בעוד שבמטה "מגן ישראל" הדיונים בנושא דווקא מתקדמים.

במטה "מגן ישראל" סבורים כי התמריצים – תעודת מתחסן והאפשרות העתידית לקבלת דרכון ירוק - ימשיכו להניע את הציבור להתחסן, אבל לפי נתוני משרד הבריאות בשבוע הראשון של פברואר יש צניחה של יותר מ-33% לעומת השבוע האחרון של ינואר בממוצע המתחסנים.

מנכ"ל קופת חולים לאומית, חיים פרננדס, צוטט בדיווח כמי שמתנגד להצעה לאפשר גם למי שביצע בדיקת קורונה ליהנות מההטבות מהן ייהנו מתחסנים ומחלימים: "זה תמריץ שלילי לחיסון. זה יעמיס על מערכת הבדיקות שממילא עמוסה ויפגע ביכולת הקטיעה של שרשראות ההדבקה. צריך להחליט עכשיו מה בדיוק הדרכון הירוק יקנה, ממתי ולמי, ולהעניק ודאות כדי לתמרץ התחסנות בעיקר בקרב צעירים", אמר.

פרננדס מציע לעודד את קצב החיסונים על ידי גביית תשלום עבור החיסון אחרי תאריך יעד מסוים, נמסר בדיווח. אלא שמול הצעותיו קיימת התנגדות. פרופ' עמוס אדלר, מומחה ברפואת ילדים, מיקרוביולוגיה קלינית, מנהל המעבדה המיקרוביולוגית ב"איכילוב" וחברת במועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה, אמר: "העולם דוחה את הדרכון הירוק מסיבות מצוינות: אין בו היגיון בריאותי או אפידמיולוגי; הוא לא באמת נדרש והוא מהווה פתח לפגיעה קשה בזכויות פרט בסיסיות. דרכון ירוק איננו התקדמות - זו נסיגה אחורה לזמנים אפלים של בידול ואפליה״.

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  דרכון ירוק,  תעודת מתחסן,  חיים פרננדס,  19-COVID,  חדשות,  חיסון לקורונה
תגובות
09.02.2021, 20:23

דרכון ירוק מאובטח היטב הוא המפתח ליציאה מהפנדמיה. המודל המחייב בדיקה יומית בתשלום כחלופה הוא פשרה סבירה. להניח למתנגדי חיסונים וסוכני רעל מידע מוטעה להתנהל כמו מתחסנים זה פרס לרוצחים. מדובר בהגנה עצמית מינימלית מול סיכון חיים ברור.

10.02.2021, 10:26

אתה צודק שהדרך ליציאה מהמשבר היא התחסנות גורפת של האוכלוסיה. עם זאת, אוטונומיה של הפרט על גופו היא מאבני היסוד של הרפואה, מאז מלחמת העולם השניה והשפל שהביאה איתה בזכויות אדם. לא אתי לחסן בכפייה ואני לא משוכנע שראוי שנאכוף חיסונים לכל באצטלה של עידוד כזה או אחר למתחסנים.