• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

המוטציה הישראלית בדרך? חשש באמ"ן מהתפתחות וריאנט מקומי

"קיים חשש שלא הוכח עד כה, להופעת וריאנט אלים יותר שידביק בעיקר אוכלוסיות שנחשבו לבטוחות יחסית – צעירים וילדים", מדגישים באמ"ן ומזהירים: "הזנים החדשים עלולים לפגוע ביעילות החיסונים"

מגיפת הקורונה בישראל. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה (אמ"ן) פרסם אמש (מוצ"ש) דו"ח מיוחד המתייחס ל"וריאנטים של הנגיף המשנים את כללי המשחק העולמיים". מחברי הדו"ח המליצו להאיץ את מבצע החיסונים אבל להימנע מפתיחה לא מבוקרת של הסגר הנוכחי. הוא אמור להסתיים בסוף השבוע אלא אם הממשלה תחליט ברגע האחרון להאריכו.

"הוריאנט הבריטי מאיץ את ההידבקות", הדגישו מחברי הדו"ח והוסיפו שיש לפעול גם לזיהוי מוקדם של וריאנטים מקומיים חדשים. "יש למנוע הכנסת וריאנטים זרים, בעיקר דרך נתב"ג, שעלולים לפגוע ביעילות החיסון ובכך להאריך את משך התפרצות הקורונה בישראל", הזהירו וציינו שאמנם ישראל  מובילה את "מרוץ ההתחסנות" העולמי ובמידה שמגמת ההיענות לחיסון תימשך, אכן תגיע לאחוזי חיסוניות גבוהים ותצטמצם קבוצת האוכלוסיה המצויה בסיכון למחלה קשה, אבל טרם ברור עד כמה החיסון עצמו מתפקד כמונע הדבקה".

מחברי הדו"ח ציינו כי הוריאנטים המוכרים מעלים את קצב ההדבקה ואת מהירות התפשטות התחלואה כך שהשליטה בהתפרצויות נעשית קשה יותר".

הם מעלים חשש – אף שהפרכתו או אישושו המדעי זקוקים לזמן רב – כי הגעת וריאנטים נוספים של הנגיף תגרום לכך שהתגובה החיסונית של מחלימים מהמחלה ואולי אף אלה שחוסנו כבר לא תהיה מיטבית מולם ושיעור מסוים עלול לחלות שוב. "חשש זה יגבר ככל שיתקיימו אינטראקציות בין תחלואה מרובה למחוסנים ומחלימים, שלא על פי הפרוטוקול".

קצב חיסון איטי מחוץ לישראל, במקביל לגלי תחלואה בחו"ל, עלול לגרום לכך, שחלון ההזדמנויות ליצירת וריאנט שכזה ימשיך להיות קיים במהלך השנה הקרובה לפחות. במקביל גם קיימת עלייה בסבירות להיווצרות של מוטציה עמידה בישראל: עד להשלמת חיסון האוכלוסיה הבוגרת - מבצע החיסון ההמוני, המתרחש במקביל להתפרצות פעילה בארץ, עלול להוביל ל"לחץ אבולוציוני" על הנגיף. מצב זה עלול לגרום לכך שמוטציות המקנות לנגיפים יתרון מסוים למול החיסון יתפשטו בצורה ניכרת באוכלוסיה, אם אלו יופיעו. זאת, בעיקר נוכח היעדר פתרון חיסון לאוכלוסיית הילדים בישראל ובעולם בחודשים הקרובים.

"נוסף על אלה", ציינו מחברי הדו"ח, "קיים חשש עקרוני, אולם לא מוכח עד כה, להופעת וריאנט אלים יותר שידביק בעיקר אוכלוסיות שנחשבו עד כה בטוחות יחסית – צעירים וילדים".

מחברי הדו"ח ציינו עוד כי לנוכח התבססות הוריאנט הבריטי בישראל, הגוררת התפרצויות מהירות יותר מבעבר, צעדי ריחוק חברתי, עטיית מסיכות תקניות, לצד פתיחה זהירה של הפעילות במשק, מניעת התקהלויות ובידוק נרחב, הם עדיין צעדים מחייבים. וכן, עד שיוכח אחרת, "ייתכן שגם מחוסנים ידביקו את סביבתם על אף שלא יחוו מחלה בעצמם.

"גם כאשר הריצוף הגנומי לזיהוי שינוי שחל בנגיף בקרב חולים קיים ומאפשר לקבל תמונה טובה של הוריאנטים הדומיננטיים - דבר שאיננו נכון לגבי מרבית המדינות - הבנת משמעות השינוי ברצף הנגיף דורשת עדיין זמן מחקר של מספר שבועות עד לקבלת תשובה ודאית", הם כותבים. לדבריהם, מרבית מדינות העולם אינן מצליחות לקיים מעקב אחר סוגי הזנים הנמצאים ומתפתחים בשטחן. גם מדינות שמצליחות לזהות זנים חדשים אינן יודעות להעריך את הסכנה מהם בפרקי זמן קצרים.

עדות לכך היא שהפרסומים על וריאנטים מסוכנים שנוצרו בתחומן של שתיים מהמדינות המבצעות את ההיקף הגדול ביותר של ריצוף גנומי לדגימות, דנמרק ובריטניה, התרחשו כשלושה חודשים לאחר היווצרותם של הוריאנטים.

"המקרה של הוריאנט הבריטי הוכיח כי על אף היערכות ותגובה מהירה של ישראל, מיד עם היוודע על קיומו, היה זה כבר מאוחר מכדי לעצור את התפשטותו באוכלוסיה, דבר שתרם להחרפת הצעדים במסגרת הסגר השלישי שהחל ב-8 בינואר 2021 ופגע ביעילות הסגר. בדבר מגביר מאוד את החשש מעליית התחלואה לאחר הסרת הסגר, נוכח השתנות כללי המשחק של קצב ההדבקה הצפוי לאחריו".

הדו"ח גם מתייחס לזן הדרום אפריקאי: "לשם התמודדות של הזן הזה עם החיסון נדרש בירור בניסויי מעבדה מעמיקים. אולם, על אף שעבר כבר למעלה מחודש ממתן ההתרעה על הזן הדרום אפריקאי, טרם נקבע בניסויי מעבדה האם הוא צפוי לפגוע ביעילות החיסונים".

נושאים קשורים:  המוטציה בריטית,  המוטציה הדרום אפריקאית,  דו"ח אמן,  19-COVID,  ווריאנטים,  חדשות,  מגיפת הקורונה
תגובות
אנונימי/ת
25.01.2021, 21:32

אין חדש תחת השמש. זה אותו אמ"ן ש"חזה" את מילחמת יום הכיפורים.