• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

ראש מערך החקירות האפידמיולוגיות התפטרה: "אלפי אנשים בבידוד שלא לצורך"

האחות הארצית ליאורה ולינסקי מתחה ביקורת על העברת האחריות לחקירות האפידמיולוגיות לפיקוד העורף: "אנשי הצבא הפכו להיות מומחים בלתי מעורערים לנושא, ללא כל ידע והכשרה מקצועית לכך"

האחות הראשית ליאורה ולינסקי (מימין) במפקדת אלון של פיקוד העורף. "מערך חקירות חלש, לא מקצועי, לא יעיל". צילום: דובר צה"ל

ראש מערך החקירות האפידמיולוגיות במשרד הבריאות, האחות הארצית ליאורה ולינסקי, הגישה אתמול (ד') את התפטרותה מהתפקיד. ההתפטרות תיכנס לתוקף בעוד ארבעה שבועות.

במכתב לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, פירטה ולינסקי את הסיבות להחלטתה תוך שהיא מותחת ביקורת על העברת האחריות לחקירות האפידמיולוגיות לפיקוד העורף ולמפקדת אלון שהוקמה בו לשם כך.

"מערך החקירות", כתבה ולינסקי, "הועבר לפיקוד העורף, אך למרבה הצער גם שם לא הקדישו זמן ללמידת המערך על חוזקותיו וחולשותיו ולא היו קשובים לאנשי המקצוע במשרד הבריאות כדי לזכות בתובנות כיצד ניתן לשפר ולייעל את המערך הזה.

"באחת, אנשי הצבא הפכו להיות מומחים בלתי מעורערים לנושא החקירות האפידמיולוגיות, מבלי שיש להם כל ידע בנושא והכשרה מקצועית לכך. ניסיתי בכל כוחי לשנות החלטות אשר לתפיסתי התקבלו ללא חשיבה מקצועית וללא הבנת ההשלכות שלהן. הסמכות על מערכות המידע של החקירות הופקעה מידי אנשי המקצוע במשרד הבריאות והועברה במלואה לממונה על החקירות בפקע"ר (פיקוד העורף) - אדם ללא ניסיון בחקירות או באפידמיולוגיה.

"את התוצאה של מהלכים אלה רואים היום: מערך חקירות חלש, לא מקצועי, לא יעיל, הנשען על מערכת שאיננה מתאימה למשימות שלה. אלפי אנשים נכנסים לבידוד שלא לצורך; מספר הערעורים על הבידוד - כמות שלא ראינו עד כה; מעט מאוד מידע על מקומות ההדבקה ובעיקר הרבה תסכול מצד כל המעורבים".

ולינסקי מציינת במכתב ההתפטרות כי "במשך כל תקופת התפרצות הנגיף השקעתי את כל כולי באירוע. ימים ולילות, סופי שבוע וחגים, לא אמרתי לא אף פעם, גם כשהמחיר האישי - הפיזי והנפשי - היה כבד מנשוא. עשיתי כל שביכולתי כדי לסייע לפיקוד העורף לנהל את האירוע, גם כשלא תמיד הסכמתי עם הגישה שהציגו אנשיו.

"אני עוזבת את תפקידי בלב כבד אך משאירה מאחורי הון אנושי שלא יסולא בפז: אחיות מקצועיות ומסורות. אני מקווה שהמשרד ישכיל להעריך את תרומתן". ‎

תגובת משרד הבריאות: "אנו מודים לליאורה ולינסקי על עבודתה המסורה והקשה במהלך משבר הקורונה. הגברת ולינסקי ניהלה מערך חקירות איכותי והצטערנו מאוד לשמוע על החלטתה לעזוב. לעניין הבידודים, לעתים מתרחשות תקלות ובמקרה שאדם יודע כי לא נחשף לחולה, הוא רשאי לפנות בערעור למוקד 'קול הבריאות'. בנוסף, מתבצע תהליך בקרת איכות על ביצוע החקירות באמצעות לשכות הבריאות וכן מתבצעות הכשרות והדרכות חוזרות למתחקרים".

באיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית מסרו בתגובה: "ראוי שדבריה הנוקבים והנכונים של ליאורה ולינסקי, אחות ראשית לבריאות הציבור במשרד הבריאות ואשת מקצוע מוערכת, ירעידו את אמות הספים. הפקעת החקירות האפידמיולוגיות מידי אנשי המקצוע והעברתם למערך חיצוני שזהו אינו מקצועו גרמה לנזק חמור לבריאות הציבור בישראל.

"במקום להתהדר במערך חקירות 'הטוב בעולם' ולהשקיע ביחסי ציבור, ראוי להשקיע בבריאות הציבור ובעיקר להשקיע במערכות האמונות על כך, באופן בר קיימא גם לאחר סיום הפנדמיה ולאור האתגרים בבריאות הציבור העומדים על הפרק.

"ראוי שיילמד ויוטמע הלקח. יש מחיר כבד בחיי אדם כאשר לא משקיעים במקומות הנכונים ולא לוקחים מספיק בחשבון את התשתיות והידע המקצועיים".

נושאים קשורים:  ליאורה ולינסקי,  משרד הבריאות,  חקירות אפידמיולוגיות,  19-COVID,  חדשות,  מפקדת אלון,  פיקוד העורף,  בידוד
תגובות
24.12.2020, 13:09

מצד שני המגפה מתפשטת במהירות וזה אומר שיותר מידי אנשים שהיו אמורים להיכנס לבידוד לא נכנסים לבידוד .

אנונימי/ת
24.12.2020, 13:35

זה לא סותר.
זה בהחלט יכול להיות אם מי שנכנס לבידוד זה לא האנשים הנכונים

אנונימי/ת
25.12.2020, 10:41

אין מגפה. לא קלטת את זה ? הבדיקות לקורונה לא אמינות ורושמים כל שפעת כקורונה. פתאום נעלם השפעת. הכל פוליטי כדי להכניס לנו חיסונים רעילים שידללו את אוכלוסיית העולם.

אנונימי/ת
26.12.2020, 21:24

נכון מאד. והעולם הוא שטוח, כך שאם אתה הולך אל האופק תיזהר שלא תיפול.

אנונימי/ת
28.12.2020, 08:13

הלוואי שהחיסונים ידללו את אוכלוסית העולם...

אנונימי/ת
28.12.2020, 13:08

אתה מוזמן לדלל אותו באופן אקטיבי על ידי קפיצה מהגג
(או ווטאבר)

אנונימי/ת
28.12.2020, 14:22

אני התחסנתי ואני מחזיק בתקווה כללית (דבר לגטימי כשלעצמו), מבלי שקראתי לאחרים לעשות פעולה כזו או אחרת.
ההערה שלך , לעומת זאת, עלולה ליפול תחת סעיף 302 של חוק העונשין: המביא אדם לידי התאבדות, בשידול או בעצה, או מסייע אדם להתאבד, דינו – מאסר עשרים שנים

אנונימי/ת
28.12.2020, 19:21

בסדר, תביעה משולבת - אותי על שידול להתאבדות ואותו על הסתה לרצח המונים :)
אל תהיה כבד....