• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

בבתיה"ח מזהירים: "התחלואה נמוכה אך עלולה להתלקח בבת אחת"

מחלקות הקורונה בבתי החולים כמעט ריקות, אך בבתי החולים נשמר שקט מתוח: "המחלקות עלולות להתמלא מחדש בתוך יומיים-שלושה"

ירידה גם במספר המאושפזים. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

בעוד שאחדים מראשי משרד הבריאות מגדירים את תמונת התחלואה בקורונה השבוע כ"מצב חירום" או "תחילתו של גל שלישי" ואחרים בצמרת משרד זה אינם רואים זאת כך, אמרה אמש (ד') ד"ר אורלי וינשטיין, העומדת בראש חטיבת בתי החולים בשירותי בריאות כללית, כי "בימים האחרונים נראית עלייה קלה במספר המאושפזים. אם אין מדובר בעלייה זמנית, ניתן יהיה לדעת זאת רק כאשר תמונת המצב תהיה יותר ברורה, כנראה בעוד כעשרה ימים".

אלא שאתמול, כאשר דו"ח משרד הבריאות הראה שבכל בתי החולים בישראל מאושפזים 532 חולי קורונה, מתברר שרק כמחציתם נמצאים במחלקות קורונה ייעודיות וכל אלה שמצבם השתפר הועברו למחלקות אחרות. מנהלי בתי החולים השונים סבורים ש"התחלואה כרגע יחסית נמוכה", אבל גם מיהרו להזהיר: "זה כמו מדורה שגובה הלהבות בה ירד לזמן מה אך היא עלולה להתלקח בבת אחת ובכל רגע מחדש".

ענבר טויזר מחדשות ערוץ 12 ציטטה בדיווחה את פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה בבית החולים בילינסון: "אנחנו נמצאים במצב של שקט מתוח. באזור המרכז יש עתה פחות חולי קורונה, אבל כולנו בציפייה דרוכה שהמספרים ישתנו ויעלו. המשמעות היא: אנחנו משאירים מחלקות פתוחות, למרות שכרגע מחציתן ריקות, מפני שהן עלולות בתוך יומיים-שלושה להתמלא מחדש. התחלנו לראות גם תחלואת חורף. בכל שנה בחורף המצב בפנימיות נעשה קשה, כולל חולים שנאלצים לשכב במסדרונות. השנה יש מורכבות בעקבות הבידודים והפעלת מחלקות קורונה במקביל, מה שעלול לטרלל את המערכת עוד יותר".

במחלקות הקורונה במרכזי העל היו מאושפזים אתמול: ברמב"ם 36, בשיבא 7, באיכילוב 5, בהדסה עין כרם 33, בבילינסון 9, בסורוקה 20.  בבתי החולים הנוספים: במרכז הרפואי לגליל 23, בזיו 14, בבני ציון 17, בהלל יפה 17, באסף הרופא 10, בוולפסון 5, בקפלן 7, בשערי צדק 38, בברזילי 8, באסותא-אשדוד 2.

פרופ' יניב שרר, מנכ"ל "ברזילי" באשקלון, מסר: "אנחנו במצב מתמשך של מגיפה כלל עולמית. אם לקרוא לזה מצב חירום או לא – זה כבר עניין סמנטי. רמת התחלואה בבתי החולים בארץ כרגע היא יחסית נמוכה. גם בגל השני הצמיחה בנתוני התחלואה נעשתה בתוך ימים בודדים. לכן. המצב מסוכן. צריך לפעול כדי לשלוט בשיעורי ההדבקה".

לעומת זאת, ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר: "אני מודאג מתמונת המצב. הנתונים הזורמים אלינו בימים האחרונים מצביעים על כך שאנו נמצאים שוב במדרון חלקלק לקראת איבוד השליטה על התפשטות נגיף הקורונה. לא יעזרו חוקים או תקנות המחייבות בידוד של החוזרים מחו"ל אם לא אוכפים אותם. לא יעזרו בדיקות המוניות אם תוצאותיהן לא יגרמו לבידוד קפדני של החולים. לא תעזור הגדרת ערים כאדומות או כתומות, אם לא יקיימו את הסגרים וההגבלות החלות עליהן.

"מעבר לאחריות האישית של הקפדה על מסיכה, היגיינה, ריחוק חברתי ומניעת התקהלויות", הוסיף פלדמן, "רשויות המדינה חייבות להתעשת מהר ולאכוף באופן קפדני את כל הנחיות הבידוד וההגבלות, גם אם זה קשה".

ד"ר אסף מילר, מנהל מחלקת טיפול נמרץ קורונה ברמב"ם, הוסיף: "מאז תחילת הגל השני בתי החולים בצפון הארץ ובירושלים מתמודדים עם כמות גבוהה יותר של מאושפזים.  בשבועיים האחרונים מרגישים עלייה מתונה. זמנית היא נעצרה ומספר המונשמים ירד. קשה לצפות לאיזה כיוון זה ילך. רק אם תהיה עלייה משמעותית בתחלואה בעתיד, יהיה צורך לנקוט בצעדים שונים נוספים".

נושאים קשורים:  בתי חולים,  מחלקות קוורנה,  פרופ' אבישי אליס,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר אסף מילר,  פרופ' יניב שרר,  ד"ר אורלי וינשטיין,  חדשות,  קורונה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
04.12.2020, 08:12

בתי החולים ממשיכים לזעוק ״גיוועלד״...
אבל באמת, תפסיקו לזלזל באינטלגנציה של הציבור.
עוד לא שכחנו את התחזיות לעשרות אלפי נפטרים שלא התממשו למזלנו.
העליה בתחלואה לא הביאה עליה דרמטית במספר החולים קשה והנפטרים
בתי החולים ריקים ומעולם לא היו על סף קריסה.
את זה כתבו פה באתר כמה וכמה רופאים וכך גם רואים מהנתונים
השפעת גם לא הגיעה
אז דיייי

אנונימי/ת
04.12.2020, 09:27

🤦🏻‍♀️
מתריעים -> מטפלים -> עוצרים -> תלונות על מה התרעתם
אי אפשר לנצח

אנונימי/ת
04.12.2020, 10:51

צודק מאוד. צרחות הגוואעלד משרתות את זוממי הסגר והדיכוי ודם המובטלים, המתאבדים ועוד מאות אלפי הנפגעים יהיה (גם) על ידי משתפי הפעולה.

מעניין מדוע התקשורת איננה יורעת לדווח על מה שכתוב בכתבה הזו שבתמציתה אומרת העתיד אינו ברור אך המצב בהווה יותר סביר. ידוע לי שגם בסיליקון ואלי בקליפורניה מחלקת הקורונה פחות או יותר ריקה. לדעתי, לא התקשורת ולא הציבור יודעים להבחין בין נשא לבין חולה. שני המצבים האלו מאומתים בו זמנית באותה שיטה של פי-סי-אר, רק שהבודק צריך לציין לגבי אלו עם תסמינים שהם חולים, אחרת הם ייחשבו כנשאים. אולי מוזר לומר זאת אבל הנשאים הם בריאים כי אינם חולים, ולמספרים שמבטאים את שכיחות הנשאים אין קורילציה לא לשכיחות החולים ולא לשכיחות המתים.
בעיה נוספת שגויה לדעתי, שמכוונת את קובעי המדיניות היא הקוד הקשה להבנה R . קוד זה מבטא את התנודות בשכיחות הנשאים, אבל איננו מבטא את התחלואה וגם לא את התחלואה הצפויה, שכאמור אין לה קורילציה למספר הנשאים. לו היה קוד R מבטא את עקומת החולים, לדעתי איש לא היה מדבר על סגר.

אנונימי/ת
05.12.2020, 09:57

אשרינו שמובילים אותנו גאונים. על סמך אותם נתונים שגם הם לא מדויקים ולא ברור מה עושים איתם יש לכל אחד דעה משלו מבוססת על חוכמתו.
למי לא ברור שהמצב לא ברור ועלול להשתנות ?