• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

הגל השלישי נמצא מעבר לפינה והוא יהיה קשה במיוחד

פתיחת מערכת החינוך ללא בקרה ובדיקות קורונה היא טעות קשה שתביא לעלייה מואצת בהתפשטות המגיפה בקהילה - כולנו עוד נתגעגע לגל השני

מורה ותלמידים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

אם הציבור ימשיך להתנהל בצורה חסרת אחריות ומערכת החינוך תיפתח ללא בקרה וללא בדיקות קורונה פעם בשבוע עבור מורים ותלמידים, הדבר עלול להביא לנזק גדול. הגל השלישי נמצא מעבר לפינה, ובעוד חודש-חודש וחצי נראה את תוצאותיו במחלקות הקורונה במרכז הרפואי שלנו.

כחבר בוועדה מייעצת למנכ"ל משרד הבריאות למיגור התפשטות הקורונה במגזר הערבי, אני יכול להעיד כי ניכרת בתקופה האחרונה עלייה משמעותית בתחלואה בעיקר בכפרים בגליל. אחד הדברים שהיו עשויים להקל על מצב התחלואה הוא הטלת קנסות כבדים בשווי עשרות אלפי שקלים על מתכנני חתונות, שם יש התקהלויות אסורות, אלא שבקבינט הקורונה הוחלט שלא לעשות זאת.

זה לא נכון לפתוח את בתי הספר מבלי לבצע בקרה ולנהל משטר בדיקות סדור ורציני. מדי שבוע יש לערוך בדיקות מטושים הן למורים והן בדיקות מדגמיות לתלמידים, באישור הוריהם

סברתי, יחד עם רבים מחבריי לוועדה, כי הטלת קנסות בסך 5,000 שקל לא יגרמו להרתעה וכי מדובר בלעג לרש. כאשר מדובר ב-50,000 שקל, אותו אדם יחשוב פעמיים. לצערי, הצעתי לא התקבלה ואני סבור שזו טעות. אי אפשר לבוא כל הזמן בטענות לגורמי האכיפה, כיוון שהמשטרה לא יכולה לרדוף אחרי כל חתונה. אין ספק שצריך לפתוח חנויות ולהתפרנס, אבל הדבר הבסיסי הוא שכל אחד יהיה אחראי ויחשוב על עצמו ומשפחתו.

אנשים חוזרים ממדינות אדומות כמו טורקיה, נכנסים ויוצאים משטחי הרשות הפלסטינית. זה מתכון לקטסטרופה. אנו ממשיכים לראות התכנסויות, חתונות במגזר הערבי וזלזול מצד התושבים. כבר אין הקפדה על חבישת מסיכות או ריחוק חברתי, ומדובר בסימפטום המייצג את החברה הישראלית כולה, יהודים וערבים גם יחד.

הטעות הקשה ביותר היא פתיחת מערכת החינוך ללא בקרה - הדבר יביא לעלייה מואצת בהתפשטות הקורונה בקהילה, וכולנו עוד נתגעגע לגל השני. זה לא נכון לפתוח את בתי הספר מבלי לבצע בקרה ולנהל משטר בדיקות סדור ורציני. מדי שבוע יש לערוך בדיקות מטושים הן למורים והן בדיקות מדגמיות לתלמידים, באישור הוריהם. בכל מקום בעולם שבו נפתחה מערכת החינוך, הוכח שהילדים היו מאיצי הדבקה והפצה של הווירוס.

אנו ממשיכים לראות התכנסויות, חתונות במגזר הערבי וזלזול מצד התושבים. כבר אין הקפדה על חבישת מסיכות או ריחוק חברתי, ומדובר בסימפטום המייצג את החברה הישראלית כולה, יהודים וערבים גם יחד

הגל השלישי נמצא מעבר לפינה והוא יהיה קשה במיוחד, בין השאר בשל השילוב שבין עונת החורף, שמביאה איתה מקרי שפעת רבים מדי שנה, ובין חולי הקורונה. אמנם כרגע יש שקט יחסי ורמת התחלואה במדינה נמוכה, אבל ברגע שהיא תעלה - ואין לי ספק שהיא תעלה, זה יהיה כמו אש בשדה קוצים.

הכותב הוא מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה

נושאים קשורים:  קורונה,  מערכת החינוך,  דעות,  חדשות,  פרופ' מסעד ברהום,  19-COVID,  מגזר ערבי,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
29.11.2020, 21:01

כותרת מפוצצת המבוססת על כלום ושום דבר.
"אין לי ספק" תחושת בטן מר פרופסור?

30.11.2020, 12:43

תרגיע, דוקטור.
מערכת החינוך החרדית לבנים פתוחה במלואה מר"ח חשוון (חודש וחצי) ומקדם ההדבקה שם רק יורד. אין שום הפצה משמעותית של המחלה בקרב גילאי 3-13.

עם כל המסכות והעבודה מהבית והסגרים שבאים והולכים השפעת השנה צפויה להיות קלה במיוחד. שפעת זו מחלה הרבה פחות מדבקת מקורונה, והיא מדבקת כשכבר יש תסמינים. והיום אף אחד לא מעיז לצאת החוצה עם חום ושיעול.

אנונימי/ת
30.11.2020, 19:53

ובעיקר כולנו נתגעגע להסניף קצת חרדה לוריד, אז למה לא לזרוע עוד קצת תבהלה, ולאיים על כולם.
אחד יצירתי אין מכל בעלי טורי הדיעה. בשביל לחזור על אותן מנטרות, לא צריך תארים. רובוט יעשה זאת מצויין, וכך גם תחסכו את המשכורת של פרוייקטורים ובעלי תפקידים לכאורה.

30.11.2020, 21:54

אם נמשיך לבודד חולים בני שמונים פלוס עם קורונה מבני משפחתם הצעירים מהם וממטפליהם המכירים את צרכיהם... אם נמשיך להתעלם מאפשרות של זיהום בו זמני שכיח אצלם - של דרכי שתן, אם נתעלם מהתייבשות, עצירות, תרופות עודפות ולחץ דם נמוך מדי... אז משמעות 'אשפוז קורונה בסגנון פנימאי-נמרץ' היא אסון לזקנים המאובחנים וגל תמותה מובנה.

אנונימי/ת
01.12.2020, 15:53

דמגוגיה והפחדה חסרת בסיס לצורך חיזוק האג'נדה הממסדית .
מה אתם בדיוק רוצים מהעולם כדי להרוס אותו כך ?

אנונימי/ת
01.12.2020, 16:11

אוי לו למרכז הרפואי לגליל שאדם כל כך שיטחי ולא חכם מנהל אותו.
שיטחי, כי מה שהוא אמר אינו מבוסס על שום מידע מדעי .לא חכם, כי אם היה לו טיפה יותר נאורונים ,היה מבין שכאשר אתה שיטחי אתה סותם את הפה ולא יוצא לכבוש את הרייטינג עם משפט סתמי.

אנונימי/ת
02.12.2020, 17:34

בכל העולם כולל כדור הארץ הדרומי ששם החורף התחיל קרין תחלואה של שפעת.
לא רואה סיבה להפחיד כאשר מספר הבדיקות גדל לחמישים אלף ואחוז המאומתים באזור בשתי אחוז.
בפרט מנחם המצב אצל החרדים שמעל שלושים אחוז נדבקו ויש שם ירידה משמעותית בתמותה
למה לחשוב שהציבור הכללי המצב יהיה שונה?
החרדים אוכלוסיה יותר מוחלשת מבחינה בריאותית ( תזונה פחות טובה, חוסר בוויטמין d בגלל הלבוש וכודו')

אנונימי/ת
02.12.2020, 18:48

התזונה פחות טובה וויטמין D יש פחות אבל תוחלת החיים במגזר דווקא גבוהה יותר, לפחות אצל נשים.
העישון כמעט ולא קיים אצל נשים, הילודה המרובה מפחיתה סרטן השד ב-70%.
וגם אצל גברים הקהילתיות מפצה על התזונה. הנפש משפיעה על הבריאות לא פחות מיוגה וזרעונים.