קורונה בישראל

אפקט הקורונה: יותר אקדמאים מבצעים הסבה ללימודי סיעוד

בחוג לסיעוד באוניברסיטת תל אביב מדווחים: מספר המועמדים והמתקבלים לתכנית להסבת אקדמאים עם תואר ראשון בסיעוד הוכפל

מחלקת קורונה בישראל. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

התמונות של אחיות נלחמות בנגיף הקורונה בחזית הטיפול בחולים בבתי חולים ובקהילה העצימו את ההערכה והתובנות בציבור בנוגע לחשיבותה של אחות אקדמאית כעמוד השדרה של מערכת הבריאות והמנוף לקידום בריאות האוכלוסיה. תובנה זו באה לידי ביטוי בפנייה מוגברת של הציבור הרחב ללמוד מקצוע אחיוּת (nursing). בחוג לסיעוד של אוניברסיטת תל אביב מדווחים כי השנה מספר המועמדים ומספר המתקבלים לתכנית להסבת אקדמאים עם תואר ראשון בסיעוד זינק והכפיל את עצמו.

החוג לסיעוד אוניברסיטת תל אביב היה הראשון בישראל, לפני שמונה שנים, להציע תכנית להסבת אקדמאים עם תואר ראשון בסיעוד. התכנית (2.5 שנים - שבעה סמסטרים), שבראשה עומד ד"ר איליה קגן, הציעה לבוגרי תארים אקדמיים להסב את מקצועם לתואר אחות מוסמכת עם תואר ראשון בסיעוד.

ד"ר מיכל יצחקי, ראשת החוג לסיעוד באוניברסיטת תל אביב. "חייבים לתגמל יותר את האחים והאחיות כדי לעודד ללמוד את המקצוע ולשמר את אלה שנמצאים במערכת". צילום: אונ' ת"א

במהלך שמונה השנים האחרונות הוכשרו כ-200 בוגרים שמילאו שורות של אחים ואחיות חדשים בישראל. במרוץ השנים, שיעורי הפונים ללמוד בתכנית ידעו עליות ומורדות, אך השנה מספר המועמדים ומספר המתקבלים לתכנית ההסבה זינק והכפיל את עצמו והשבוע התחילו את לימודיהם 90 סטודנטים חדשים בתכנית, שירכשו ידע ומיומנויות קליניות באוניברסיטת תל אביב ובבתי הספר האקדמיים לסיעוד המסונפים ע"ש שיינברון (תל אביב) וע"ש זיוה טל (שיבא).

המתקבלים הם בגילאי 21-45 שנים (ממוצע 28), מהם 71 (79%) נשים ו- 19(21%) גברים 66% יהודים, 32% מוסלמים ו-2% דתות אחרות. 32 (35.5%) בעלי תואר ראשון במינהל מערכות בריאות במכללות ברחבי הארץ, השאר (64.5%) – סיימו תואר ראשון או שני במגוון תחומים באוניברסיטאות בארץ או בחו"ל. הנתון המרגש במיוחד הינו: 15 האמהות (17%), להן בין 1-3 ילדים שיתחילו את לימודיהן בתכנית השנה.

משיח עם המועמדים במהלך המיונים והקבלה לתכנית עולה תמונה מעודדת של עלייה במודעות לתרומתו המשמעותית של הסיעוד במערכת הבריאות במשבר הנוכחי, ביטחון תעסוקתי שהמקצוע מבטיח, קידום מקצועי וניהולי והצעת ערך ייחודי של סיפוק מקצועי, תרומה לחברה ועשייה למען הזולת, שכל כך אופייניים לעשייה של אחים ואחיות בישראל.

ראשת החוג לסיעוד בבית הספר למקצועות הבריאות, הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ד"ר מיכל יצחקי: "הסטודנטים מגיעים עם תארים  מגוונים, כגון מינהל עסקים, פסיכולוגיה, משפטים ועוד. מדובר באנשים המחליטים לעשות חישוב מסלול מחדש בחייהם, ייתכן כי חלקם אף הוצאו לחל"ת או פוטרו לאור הקורונה ובחרו במקצוע יציב עם ביטחון תעסוקתי.

"כמו כן, המקצוע מספק תחושת העצמה, הגשמה עצמית ואנושיות רבה. הגיוון עצום. אחים ואחיות אקדמאים יכולים במהלך הקריירה לעבור בין עבודה בבתי חולים לבין הקהילה, לעבוד בחלקיות משרה או במשמרות, להתמקצע בתחום של ילדים, טיפול נמרץ או מחלקת יולדות. גיוון זה מונע שחיקה מקצועית מעבר לביטחון התעסוקתי. המקצוע מאפשר להתקדם מקצועית וניהולית וללמוד לתארים מתקדמים".

ד"ר יצחקי מבקשת להעביר גם מסר חשוב: "לאחים ואחיות יש אחריות אדירה, חייבים לתגמל אותם יותר, כדי לעודד ללמוד את המקצוע ולשמר את אלו שנמצאים במערכת".

נושאים קשורים:  סיעוד,  הסבת אקדמאים,  אוניברסיטת תל אביב,  אחים ואחיות,  ד"ר איליה קגן,  ד"ר מיכל יצחקי,  קורונה,  חדשות
תגובות
22.10.2020, 03:23

שמחתי מאד לקרוא על העלייה במספר האקדמאים שעושים הסבה למקצוע הסיעוד בבית הספר לסיעוד באוניברסיטת תל-אביב.
אוניברסיטת תל אביבי אינה הראשונה בארץ לפתיחת קורס כזה!
הערה קטנה לכותב/ת מאמר זה: זה לא הקורס הראשון של הסבת אקדמאים בארץ!!
אני אחות גמלאית 20 שנה.
הייתי מורה ב"בית הספר לסיעוד של הדסה והאוניברסיטה העברית ירושלים" ב-16 השנים האחרונות לעבודתי. ריכזתי קורסים רבים להסבת אקדמאים כבר אז וקורסים כאלה היו עוד לפני.
תבורכו על פתיחת קורס זה - אך למה להתהדר בנוצות לא לכם?

כל הכבוד לאוניברסיטת תל-אביב, יבורכו על כך - אך למה להתהדר בנוצות לא שלכם???

אנונימי/ת
22.10.2020, 06:32

זה בעיקר אפקט של המיתון.
לאנשים אין עבודה והם צריכים להתפרנס, אז הם הולכים על משהו יחסית בטוח.
אבל התוצאה חיובית, כי יש מחסור.