• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
קורונה עולמי

רבע מילדי הגנים בארה"ב נדבקים בנגיף ומדביקים את בני משפחותיהם

דיווחים חדשים סותרים את הממצאים מתחילת המגיפה: הסיכוי שילדים יידבקו בנגיף וידביקו אחרים הוא גבוה | התסמינים הנפוצים בילדים: תשישות, כאבי ראש וחום גבוה

ילדה במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

ה-CDC, המרכז למניעה ולבקרת מחלות בארה"ב, דיווח שלשום כי מתברר שפעוטות בגני ילדים שנדבקו בנגיף קורונה הדביקו גננות ואת בני המשפחות שלהם. שיעור הפעוטות בגני ילדים שנדבקו בנגיף לפי נתוני ה-CDC בארה"ב, כ-25%.

עם זאת, בדיווח הודגש כי הנתונים מבוססים על מדגם קטן וייתכן ששיעור הנדבקים ומפיצי הנגיף גדול יותר.

בהודעת ה-CDC לכלי תקשורת בארה"ב נמסר: "ילדים נדבקים בקורונה בגני הילדים ובמעונות היום ולאחר מכן הם מדביקים את בני משפחתם. הממצא המרכזי: שיעור הילדים שנדבקו בקורונה במוסדות החינוך לגיל הרך ומדביקים אחרים, כ-25%. גם ילדים ללא סימפטומים יכולים להדביק אחרים בנגיף באותה המידה".

מחקרים קודמים בנושא הזה לא היו כה נחרצים כמו בדיווח הנוכחי. ה-CDC איננו ממליץ לסגור את מוסדות החינוך לפעוטות אך מאשר "באופן ודאי" שהסיכוי להידבק באותם מוסדות גבוה ובהתאמה מגדיל את הסיכוי להתפשטות הנגיף בבתיהם של כל אחד מהילדים.

המסקנה המרכזית: במוסדות החינוך לגיל הרך יש להקפיד שבעתיים על היגיינה, חבישת מסיכה ובדיקת קורונה תדירה לעובדים ולצוות החינוכי בגני ילדים.

מחקרים שנערכו בארה"ב, בסין ובאירופה בתחילת המגיפה העריכו שהסיכוי שילדים יידבקו בנגיף וידביקו אחרים נמוך וגם שהסיכוי שלהם לחלות בצורה קשה ובסיבוכים הנלווים למחלה הוא נמוך יותר. הדיווח הנוכחי סותר את הממצאים הקודמים.

הדיווח מתבסס על שלוש התפרצויות קורונה שהתרחשו בין אפריל ליולי בארה"ב. באחד המקרים 12 ילדים נדבקו בנגיף והדביקו לפחות 12 מתוך 46 ההורים או בני המשפחה האחרים באותו גן. לשלושה מהילדים שנדבקו לא היו סימפטומים כלל, ואחד מההורים נזקק לאשפוז.

סקר שנעשה בבריטניה על ידי צוות מקינג'ס קולג' טוען שתסמיני קורונה אצל ילדים שונים מאלה של מבוגרים. שלושת התסמינים הנפוצים יותר בקרב ילדים: תשישות, כאבי ראש וחום גבוה. הצוות המליץ לכן שרשימת התסמינים תעודכן בהתאם לטווח הגילים של החולים.

הנתונים נאספו מאפליקציית Covid symptom study, שאזרחי בריטניה הוזמנו להזין בה פרטי מידע הקשורים בתסמיני הקורונה מהם סבלו. גם בריאים הוזמנו להשתמש בה, לסטטיסטיקה. האפליקציה מסייעת למדענים באיסוף מידע רב לשם הבנת קצב התפשטות המגיפה ולזיהוי אזורים בסיכון גבוה בבריטניה וכן אילו מגזרים באוכלוסיה נמצאים בסיכון גבוה יותר ומה הם תסמיניהם האופייניים.

על פי נתונים קודמים שנאספו סימנו רופאים בבריטניה שאצל המבוגרים התסמינים הבולטים ביותר הם שיעול וחום גבוה ובילדים יותר בחילות, שלשולים וחום גבוה. אבל עתה הצביע הצוות מקינג'ס קולג' בראשות פרופ' טים ספקטור כי תשישות, כאבי ראש וחום גבוה הם התסמינים היותר נפוצים אצל ילדים. מעטים מפתחים שיעול עמוק או מאבדים את חוש הטעם והריח.

הממצאים הוסקו ממדגם של כ-200 ילדים שנמצאו חיוביים לנגיף מתוך 16 אלף שנבדקו. כשליש כלל לא הציגו תסמינים, 55% מהחיוביים לקורונה סבלו מתשישות, 54% דיווחו על כאבי ראש וכ-50% על חום גבוה. כאב גרון נמצא ב-38% מהם, חוסר תיאבון ב-35%, פריחות יוצאות דופן בעור בקרב 15% ושלשולים ב-13%.

פרופ' ספקטור: "הסיבה שהתסמינים שונים אצל הילדים טמונה באופן שבו המערכת החיסונית מגיבה לנגיף. התגובה אחרת בהתאם לגיל". ההמלצה להורים: "בכל מקרה, אל תשלחו את הילד לגן הילדים או לבית הספר עד חלוף התסמינים".

נושאים קשורים:  קורונה,  ילדים,  גני ילדים,  בריטניה,  ארה"ב,  סימפטומים,  מגיפת הקורונה
תגובות