• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

רק לא סגר: מומחים לרפואה הציגו לנתניהו מודל לחיים בצד מגיפת הקורונה

שמונה אנשי מדע ואקדמיה, המתנגדים למדינות הסגר, פנו לראש הממשלה עם תכנית עבודה מפורטת למאבק בתחלואת הקורונה בשלושת החודשים הקרובים וטרם תחלואת החורף

קורונה בישראל. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

קבוצה של שמונה אנשי אקדמיה בתחום הרפואה ובתחומי מדע אחרים שהצטרפו לעצומה של כ-150 רופאים ומדענים אחרים נגד הטלת סגר, העבירה בסוף השבוע פנייה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו ובה הציעו חלופה למתווים שהכין פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. השמונה שחתמו על הפנייה הם  ד"ר אורי גביש, פרופ' מוטי גרליץ, פרופ' אריאל מוניץ, פרופ' מייקל לויט, ד"ר יפעת עבדי-קורק, פרופ' אודי קימרון, ד"ר אמיר שחרו ופרופ' אייל שחר. כמה מהם השתתפו בסוף השבוע בפאנלים שנערכו באולפני ערוצי הטלוויזיה וקראו לשנות את האסטרטגיה בניהול משבר הקורונה בישראל.

בין השאר כתבו כי לדעתם אין להמשיך במדיניות הסגרים ומגבלות אחרות כיוון שאין ביכולתם של אלה להעלים את הנגיף והסגרים אף מביאים איתם נזקים חמורים לבריאותם ולחייהם של אנשים ומאריכים את הזמן שבו הנגיף מועבר בקהילה". כן ציינו "שחלק גדול מההמלצות הניתנות לראש הממשלה אינן מדעיות ואינן מבוססות על עובדות". לצד זאת כתבו מחברי הפנייה כי המדיניות שננקטה עד כה "היא זו שתביא אותנו לחוף מבטחים במהירות".

עיקר ההמלצות של מחברי המסמך בדבר "גיבוש תכנית עבודה לשלושת החודשים הקרובים, לפני החורף": אימוץ מודל מושכל לחיים בצד הנגיף; מזעור המגבלות על אוכלוסיה שאינה בסיכון; שמירה על בתי הספר פתוחים במתכונת המלאה בצד מתן פתרון לאנשי צוות הוראה בקבוצות סיכון; פרסום המלצות מבוססות נתונים לגבי כללי ההתנהגות ומתן שיקול דעת לאזרחים כיצד לנהוג; בקשה מאנשים החשים ברע להישאר בבתיהם ולהתרחק מאוכלוסיות שבסיכון.

עוד ממליצים המומחים על חיזוק מערכת הבריאות ובתי החולים למניעת שחיקה ומצבי עומס יתר, בין השאר על ידי הכשרה מיידית של כוח עזר לבתי החולים והכשרה מהירה של רופאים מהקהילה לתמיכה במחלקות הפנימיות במתארי קיצון על מנת להוריד מסדר היום את החשש מ"קריסה"; ביטול מלוניות הבידוד והשקעת המשאבים הנחסכים מכך במערכת הבריאות; הגנה על אוכלוסיות בסיכון, שמירה על בתי האבות; תשלום מוגדל לצוות העזר העוסק בחולי קורונה ובמקביל ביצוע בדיקות מהירות לצוות שמגיע לעבודה; תמיכה בשמירת הבריאות הנפשית והפיזית של אוכלוסיות בסיכון המתגוררות בקהילה.

על פי ההמלצה שהועברה לנתניהו יש להגדיר חלונות זמן שבהם פארקים, מכולות ובתי מרקחת יהיו פתוחים לטובת אוכלוסיות בסיכון בלבד ולדאוג לקידום וחיזוק מערך תמיכה פרטנית, על פי הצורך, בתיאום עם השלטון המקומי; לחיזוק והאצת הפעילות במשק ולבניית אמון בקרב אלפי בעלי העסקים שהמשק חוזר למהלך נורמלי, דבר שיאפשר להם לתכנן ולהשקיע בשיקום עולמם.

בנושא מערך הבדיקות ממליצים המומחים על ניצול ממוקד מטרה של מערך הבדיקות; בדיקת חולים סימפטומטיים לשם קביעת מהלך טיפולי בלבד והימנעות מביצוע בדיקות מיותרות היוצרות תבהלה ומתייגות את מדינת ישראל כאדומה בניגוד למצבה האמיתי; ביצוע מדגמים דו-שבועיים של בדיקות סקר בלבד לנוכחות נוגדנים, נוכחות נגיף ונוכחות תאי חסינות צולבת. כל זאת, כדי לקבל תמונת מצב לשם תכנון מיטבי של כלל הפעילות במשק ובמערכת הבריאות.

בנושא מערך החקירות האפידמיולוגיות מציעים המומחים להחיל עדכון אנשים אשר יש חשד שנחשפו לאדם מאומת ולבקש מהם להקפיד הקפדת יתר על שמירת ריחוק חברתי, על הימנעות מהשתתפות ונוכחות באירועים ציבוריים ומפגישה עם קרובי משפחה מבוגרים.

לדבריהם, יש להפסיק את המדיניות של הכנסת מאות אלפי אנשים לבידוד עקב שהייה על יד מאומת סימפטומטי או עקב חזרה מחו"ל ובתוך כך לבנות מחדש את אמון הציבור על ידי הסברה כנה וישירה המבוססת על שיתוף הציבור בנתוני אמת ובכלל זה הצגת תמונה ריאלית לגבי הסיכון מהנגיף תוך שימוש בקריטריונים אחידים לקביעת דרגת החומרה של המחלה ועצם קיום הנגיף, הזהים לאלו המקובלים בעולם; התמודדות מושכלת עם מצבים שבהם גורמים בעלי עניין זורים פחד בציבור וביטול דרישות חסרות תועלת הפוגעות באמון הציבור, כגון מילוי טפסי הצהרת בריאות, מדידות חום ועטיית מסיכות בשטח פתוח ללא התקהלות.

מחברי המכתב לראש הממשלה הוסיפו: "בזכות המקצועיות, המחויבות וההקרבה האישית שמאפיינים את הצוותים הרפואיים בישראל מאז ומעולם, בזכות השקעה רבת שנים במערכת הרפואית, בזכות האפיונים הדמוגרפיים ומזג האוויר ובזכות המשך נחוש של מדיניות מעוטת מגבלות, תוכל מדינת ישראל להתגאות בניהול נכון של המגיפה".

כמו כן כתבו: "אנו יודעים שאנשי הצוות הרפואי, שחתמו על המסמך (שהוזכר לעיל) הם אנשים ששנים עושים לילות כימים בטיפול מסור בחולים ובהתמודדות עם מגוון רחב מאוד של מחלות. הם מבינים ומאמינים בכל ליבם שהעומס והקושי הכרוכים בהתמודדות עם הנגיף אינם יכולים להצדיק ריסוק וסיכון חייהם של אחרים. הקו הנשמע בתקשורת בחצי השנה האחרונה מובל על ידי מומחים אשר טעו כמעט בכל תחזית ויצרו תבהלה בציבור. אנו משוכנעים שאנשים אלה, שעשו זאת מתוך כוונות טובות, התבססו על מגוון מודלים מתמטיים פשטניים, אך הם התעלמו ממגוון היבטים מדעיים, פיזיולוגיים, אפידמיולוגיים, פסיכולוגיים, כלכליים ומערכתיים מהותיים".

לעומת זאת, הם מציינים כי "אנו יכולים לעמוד כמעט מאחורי כל מילה שכתבנו כבר מאפריל השנה. אנו מאמינים שהבשילה השעה לפעול על פי עמדתנו, אשר הוכחה עם הזמן כמדויקת לאין שיעור מהתפיסה האפוקליפטית".

בסיום מכתבם של השמונה הם מציינים כי "מאז יצא גילוי הדעת מתנהל בתקשורת מסע הכפשות ודיסאינפורמציה מתוזמר ומביש נגד כותבי המכתב, הכולל הצמדת כינויים עם קונוטציות מצמררות. אנו מבינים את הפחד של זורעי הפחד מאובדן המיצוב התקשורתי לו הם זכו בתקופה האחרונה, כמו גם את הקושי שלהם להתמודד עם האמת. אולם, בסופו של דבר הנגיף לא מושפע מהכפשות אלו והמציאות לא מתעצבת על ידן. חובה עלינו לפעול למען טובתו של עם ישראל. יש לפעול על פי הניתוח המדעי שהוכיח את עצמו".

מחברי המכתב הודיעו כי ישמחו להציג לפני ראש הממשלה "בפירוט את כלל הממצאים והאנליזות התומכים במדיניות המפורטת לעיל".

נושאים קשורים:  ד"ר אורי גביש,  פרופ' מוטי גרליץ,  פרופ' אריאל מוניץ,  פרופ' מייקל לויט,  ד"ר יפעת עבדי-קורק,  פרופ' אודי קימרון,  ד"ר אמיר שחר,  פרופ' אייל שחר,  פרופ' רוני גמזו,  נתניהו,  קורונה,  סגר
תגובות
19.09.2020, 16:05

קימרון וחבריו מציעים ניסוי/הימור בחיי 9 מיליון תושבי המדינה.
במאמר שפרסמו בטלגראף הבריטי, טוענים המחברים שטעות תהיה לחשוב שסגר, שטיפת ידיים, מסיכות וריחוק חברתי הם שעצרו את התחלואה. פשוט יש חסינות העדר....
אם אכן לא הסגר של אפריל הוא שהקטין את מספר החולים היומי, המונשמים והמתים, אז מה ההסבר לפרוץ הגל השני עם הסרת המגבלות, והגל השלישי בחזרה ללימודים עכשיו ?
נגיד שצריך 30% חשיפה לחסינות עדר, ושיעור התמותה 0.2% - אני זורם, למרות שבחלק מהאוכלוסיות שהם מזכירים היה 70% חשיפה ושיעורי תמותה גבוהים יותר. זה אומר עוד ~4300 מתים ! מי מתנדב ?
גבורה וטמטום הם תאומים. אין פה שאלה של התגייסות הרואית של צוותי טיפול נמרץ. טיפול בחולה קריטי זה לא מיטה, מוניטור ומנשם (שהושאל מווטרינר). מעבר לכמות מסויימת של חולים קריטיים, הטיפול בחולי קורונה קשים יעבור לצוותים מאולתרים שזו אינה מיומנותם העיקרית. הערכה זהירה, שיעור התמותה יעלה פלאים !
הזלזול המתנשא של אנשים שחלקם לא נגע בחולה מימיו: "לא צריך פאניקה", באמת מוציא מהכלים. יש מרחק רב בין פאניקה, לזהירות ותבונה.
מס' החולים הקשים עלה בחודש האחרון מ-395 ל-580, מס' המונשמים מ-110 ל-158. בחודש האחרון מתו 488 חולי קורונה.
מתי האנשים האלה יגידו די, טעינו ?
סגר הוכח חד משמעית כאמצעי היחיד היעיל ביותר להפחתת תמותה.
ממשלת ישראל כשלה כשלון חמור בהכנת מערכת הבריאות, בבניית מערך מקצועי של קבלת החלטות, בבניית מערך כלכלי ונפשי לתמיכה בנפגעי הסגר, נכשלה בבניית אמון הציבור ובאכיפת ההחלטות שהתקבלו, נכשלה כשלון איום באסטרטגיית היציאה מהסגר ("לכו תעשו חיים").
איפה קולם של האיגודים המקצועיים ???