• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

סוף סוף נפל האסימון: בדיקות נרחבות הן לב ליבו של המאבק בנגיף

מהאזורים האדומים פורצת הקריאה "לכו להיבדק" ואני מוסיף: "בואו נתפוס מבעוד מועד את מפיצי העל האסימפטומטיים ונעבור משלב המגננה לשלב ההתקפה"

"לכו להיבדק" – זוהי הקריאה הנשמעת בימים האחרונים שוב ושוב מפי ראשי הציבור בערים וביישובים שהוגדרו כאדומים. על מה ולמה? מהו השינוי שחל אצל אותם ראשי ציבור? התשובה ברורה: על מנת להוריד את התואר שכונה או עיר אדומה ולהסיר את המגבלות החלות על הציבור בה, שכן התקווה היא שככל שיהיו יותר נבדקים בשכונה או בעיר מסוימת (בעיקר נבדקים אסימפטומטיים) אזי שיעור החיוביים באותו האזור שנבדק יקטן ובכך אותה שכונה ו/או עיר לא תוגדר עוד כאדומה על כל המשתמע מכך.

נכבדי הציבור יודעים גם שכיום, בשעה שאנו מאוימים על ידי סגר בתקופת חגי ישראל, קיים חשש שהסגר יכלא מאומתים וחולים תחת קורת גג אחת, אז בהחלט "לכו להיבדק", זאת ממש הנחיה שנועדה למנוע הדבקה ביתית או שכונתית.

האמת היא שליבי מתרונן בשמחה וייתכן אף שלא שמתי לב שימות המשיח כבר הגיעו. בד בבד עם קריאתם של ראשי הציבור עלה גם מספר הבדיקות לכ־44 אלף, והוא אכן כולל הרבה נבדקים אסימפטומטיים.

הסיבה להתגייסות לבדיקות נובעת מרצונם של ראשי הציבור למלט את צאן מרעיתם מהסגר על הערים האדומות. העלייה במספר הבדיקות המאומתות עשויה לגלות גורם עיקרי המשפיע ביותר על התפשטות הפנדמיה

במהלך חצי השנה האחרונה, מאז פרוץ המגיפה, ניסיתי להוביל קו התקפי נחרץ נגד הפנדמיה של הקורונה הפוגעת בנו יותר מכל עם אחר בעולם, פוגעת במרקם החברתי, מעמיקה את הקיטוב בין חלקי האוכלוסיה, יוצרת כאוס כלכלי עם פגיעה אנושה בעסקים, בעצמאים ובסתם ישראלים באשר הם, וכמובן פוגעת רפואית בחולים במחלה קשה זאת, שלא לדבר על יותר מ־1,000 נפטרים ועל משפחותיהם האבלות.

סוף־סוף אומר אני בעיקר לעצמי, יש שכר לעמלי הרב, והאסימון שבדיקות נרחבות הן ליבו של המאבק בנגיף נופל, אם לא למעלה בצמרת אז למטה בציבור עצמו.

עולה השאלה מאיפה נובעת מגמת ריבוי בדיקות הקורונה? מדוע עכשיו נשמעת קריאת ראשי הציבור? הסיבה אינה הגורם לשמחתי, כי הסיבה להתגייסות לבדיקות נובעת מרצונם של ראשי הציבור למלט את צאן מרעיתם מהסגר על הערים האדומות. התשובה לכך שאני בכל זאת שבע רצון ושמח מקורה בהשפעת הקריאה להיבדק, והעלייה במספר הבדיקות המאומתות עשויה לגלות גורם עיקרי המשפיע ביותר על התפשטות הפנדמיה. גורם זה הוא ההדבקה המסיבית המתבצעת על ידי "מפיצי העל".

המטרה היא אחת ויחידה: עצירת עליית עקומת הנדבקים היומית והחזרת שגרת חיינו לשפיות לה כולנו מייחלים. אולי מעז יצא מתוק. מתוך שלא לשמה בא לשמה

מפיצי־העל הם אותם אנשים אסימפטומטיים, ללא כל תסמינים, היכולים אולי להיזכר שהיו במגע כנראה עם חולה חיובי, ולפני שהם חשים בסימפטומים כלשהם, הם משמשים כ"מארח" לוירוס ומדביקים בסיטונאות את הסובב אותם. למפיצי־העל יש פרופיל בר־הגדרה, הם גם אלה שמשתתפים בחתונות, בהתקהלויות, נפגשים עם הרבה אנשים ביומיום ובלי ידיעתם משמשים וקטור להפצת הנגיף. לכן, החוכמה היא לאתר אותם כמה שיותר מהר כדי שלא יספיקו להדביק אחרים.

קטיעת שרשראות ההדבקה, אותה משימה שהטיל ראש הממשלה על פרופ' גמזו וששמענו לאחרונה שתכנית מתאימה תופעל לדאבוני רק בנובמבר, מקבלת תפנית כאשר מהשטח, מהאזורים האדומים, פורצת הקריאה "לכו להיבדק", ואני מוסיף: "בואו נתפוס אותם מפיצי־העל, האלה ללא תסמינים, מבעוד מועד; בואו נעבור משלב המגננה לשלב ההתקפה".

המטרה היא אחת ויחידה: עצירת עליית עקומת הנדבקים היומית והחזרת שגרת חיינו לשפיות לה כולנו מייחלים. אולי מעז יצא מתוק. מתוך שלא לשמה בא לשמה.

(המאמר התפרסם לראשונה ב-ynet)

נושאים קשורים:  פרופ' זאב רוטשטיין,  נגיף הקורונה,  מפיצי על,  ערים אדומות,  דעות,  חדשות,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
11.09.2020, 11:46

הרבה מלל מיותר. באמת. כתבה מיותרת.

אנונימי/ת
11.09.2020, 14:29

ליבו של הממאבק בקורונה הוא בהמנעות (מקרבה חברתית). אגב, מי מרוויח מריבוי בדיקות?

11.09.2020, 21:01

my heritage מרוויחים הבדיקות נעשות אצלם

11.09.2020, 15:53

מצער כי פרופ׳ רוטשטיין לא למד את התנהגות המגפה ולא נפל לו האסימון עדיין, כי ברגע שבין 40-80% מחולי הקורונה הינם לא סימני מחלה כיום, הבדיקות האפידמיולוגיות בהן הוא דוגל חסרות כל משמעות.
וזאת למה?
כיום בודקים את אותם אנשים המתלוננים על סימפטומים, ואם האבחנה מאושרת, מכניסים אותם לבידוד, וכן מנסים לעשות עם כל אלו שבאו עימו במגע מיומיים לפני שהופיעו סימני המחלה. אכן, החולה מתחיל להדביק יומיים לפני הופעת מחלתו.
אבל אם יש כיום 4000 חולים מאובחנים יש פי 3 יותר חולים בלי סימפטומים, אותם אי אפשר לאתר, כי הם לא פונים להיבדק כי הם חושבים שהם בעצם בריאים.
אם כן על 4000 חולים מזוהים יש 12000 חולים ללא סימני מחלה, שאינם מזוהים אך מדביקים את הסובבים אותם.
חןסר ההגיון בדרישה לבדיקות נרחבות במצב זה ברור: האם כל יום תבדוק את כל האוכלוסיה כדי לאתר את ה-12000 חולים לא סימפטומתיים אשר מדביקים?
אולי גם לפרופ׳ רוטשטיין יפול האסימון כי רק שימוש במסכה לפי הכללים, על ידי מעל 80% מהציבור יכול להוריד את התחלואה העולה כיום, כי המסכות יקטינו את הפצת המחלה גם על ידי אותם 12000 חולים אשר לא מאובחנים כל יום אך מפיצים אחרת את המחלה, והמסכה תגן גם על אלו שבאו עימם במגע.
זה מה שהספרות המקצועית מסבירה כיום, וזה מה שהפוליטיקאים לא מסוגלים לקלוט. ההתגברות על הקורונה תהה בזכות שיתוף הפעולה של הציבור בעטית מסכה נכון: כל הספרות הרפואית המקצועית מורה כי מסכה הרבה יותר טובה מסגר, וכי סגר רק עוצר את העליה במספר המקרים כאשר רק המסכה מורידה דרמטית את מספרם.
קברניטי הבריאות בישראל- התעורר, תלמדו מהנסיון במדינות שהצליחו להתגבר על הקורונה, הצמדו לנתוני אמת ולא לתאורויות שלא עומדות בתנאי השטח.
פניית מזה חודשיים לגורמים בממשלה, למשרד הבריאות ולפרופ׳ גמזו - עם ההסבר הנ״ל , ועיניכם רואות עד כמה לא נעשה מאמץ אמין ונכון לגייס את הציבור לשתף פעולה עם האמצעי היחיד שיציל אותו כלכלית ובריאותית - עטיית מסכה לםי כללים ( לא מתחת לאף או בסנטר, תמיד במקומות סגורים: אם 80% יעשו זאת תוך חודש וחצי התחלואה יורדת למספר דו סיפרתי.

12.09.2020, 15:30

אכן, פרופסור רוטשטיין לא הבין את מצב התחלואה לאשורו, ורק בדיקות מרובות ככל שתהיינה, לבדן לא תפתורנה את הבעיה. מאידך, אני מסכים לדבריו של פרופסור אדרקה, ואבקש להוסיף: אכיפה ושוב אכיפה ע"י "צבא" אוכפים ובאופן שיכאיב לכיס (דבר שהאזרח הישראלי מבין היטב) על עטיית מסכות, והתנהלויות חסרות רסן (חתונות המוניות מסעדות ומסיבות גדושות אדם...). זאת משום שעד היום הפניות לציבור לשיתוף פעולה ולהבנה שהאחריות מוטלת על כל אחד מאיתנו לא הועילו ולא עמדו במבחן. על כן, לא נותרה ברירה אחרת אלא לנקוט בצעד זה, אשר בנוסף לצעדים האחרים יוביל לשיפור המצב משמעותית.

אנונימי/ת
12.09.2020, 20:07

מסכימה עם דבריו של פרופ אדרקה

הגדלת כמות הבדיקות לכל דורש לא הוכיחה את עצמה ולא תביא את הישועה

יתרה מזאת, גם אם היתה לנו מערכת חקירות אפידמיולוגית יעילה ( מה שאין עדיין) זו קרב אבוד מראש- זה לא יסייע במחלה ויראלית ש קרוב ל 70 אחוז הם אסימטומטיים, 95- 98 אחוז עם סימפטומים קלים

קטיעת שרשרת הדבקה ע״י חקירות אפידמיולוגיות יעילה במחלות מדבקות עם שיש להם סימפטומים ברורים ומחלה קשה יותר