• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזברית: ד"ר איריס רסולי
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חבר ועד: פרופ' נדב דוידוביץ
  • חבר ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, ד"ר קרן לנדסמן
קורונה בישראל

פרופ' רוני גמזו: "זה התפקיד הכי כפוי טובה שיש כיום בישראל"

פרויקטור הקורונה אמר את הדברים בפאנל כתבי בריאות שבו חשפו את השגותיהם והתלבטויותיהם בזמן הקורונה ובין היתר טענו: "הפגיעה הכי גדולה באמון הציבור בישראל נגרמה בגלל תרחישי הייחוס שהוצגו לו"

פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה. "זה התפקיד הניהולי הכי מורכב שעשיתי". צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הנמצא זה שלושה ימים בבידוד, אמר אתמול (ד') בתקשורת-זום עם משתתפי כנס המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות שעסק ב"מפגש מדיניות הבריאות עם התקשורת ובאמון הציבור בזמן הקורונה", כי הוא חש ש"זה התפקיד הכי כפוי טובה שיש כיום במדינת ישראל". עוד אמר: "זה תפקיד שבו לא נותנים מתנות - רק הגבלות. כאשר הוצעו 'דברים רוחביים' כולם צועקים עלי, 'למה אני אדום והוא ירוק'. אבל בסוף יש פה נגיף שימשיך לשגע את העולם עד שיהיה נגדו חיסון".

פרופ' גמזו סיפר כי הוא "מקבל תמיכה אבל זה התפקיד הניהולי הכי מורכב שעשיתי. מעולם לא קיבלתי תפקידים קלים שבהם מחפשים רק מחמאות. לקבל צעקות, קללות וביקורת זה חלק מהחיים שלנו. האירוע הזה הוא חצי בריאותי וחצי חברתי-כלכלי. צריכים לעשות הכול באחדות. הרבה פעמים הסיטואציה של התחלואה איננה הומוגנית ובחברה הישראלית זה יוצר פערים. אני רוצה החלטות הומוגניות, אבל נמצא במורכבות אפידמיולוגית חסרת תקדים".

את הכנס הנחה המנהל המדעי של המכון, פרופ' חיים ביטרמן, והשתתפו בו כתבי הבריאות מאמצעי התקשורת השונים וכן פרופ' יונתן הלוי, נשיא "שערי צדק" ויו"ר הוועד המנהל של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, פרופ' אורלי מנור.

פאנל כתבי בריאות. צילום: המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות

"כלי התקשורת בישראל עניים וקטנים ואין להם עורכים מדעיים"

כתבי הבריאות חשפו בפאנל התקשורת את השגותיהם והתלבטויותיהם. נדב אייל, עורך חדשות החוץ בחדשות 13: "הרושם הראשוני מיד עם פרוץ המגיפה היה שמדובר באירוע רציני. אנחנו כעיתונאים נשענים על המומחים אבל קשה לנו לדעת מי הם המומחים הנכונים עליהם אפשר להסתמך. עד היום יש הרבה מאוד דברים שאנחנו לא יודעים על הנגיף. צרכני התקשורת, הציבור, רוצים לשערך סיכונים על סמך הדיווחים שלנו. אנחנו העיתונאים משמשים לכן שליחים".

עוד אמר אייל: "כלי התקשורת בישראל עניים וקטנים ואין להם עורכים מדעיים. באף גוף תקשורת לא יושב איש מדע שיכול להסתכל על המחקרים ולבדוק את איכותם וטיב המחקר שמדווח. יש פייק ניוז שקל לזהות ופשוט להפריך כמו למשל אותה אמירה שמומלץ לשתות מי שום נגד קורונה. אבל יש פייק ניוז שיותר קשה להפריך כמו למשל דו"ח של ה-CDC שקבע שרק 6% מתו מקורונה. הדו"ח התבסס על מישהו שביצע ניתוח חלקי של הנתונים".

לדברי אייל, הפגיעה הכי גדולה באמון הציבור בישראל נגרמה בגלל תרחישי הייחוס שהוצגו לו: "אנשים ציפו שיהיו בישראל אלפי מונשמים. הם לא הבינו שזה תרחיש ייחוס ולא תחזית שהכרח שיתממש. ככל שאנחנו יודעים יותר על המחלה, ככה הדיווח עליה נעשה יותר מורכב כדי להסביר לציבור. למי שמחזיק בתואר פרופסור והולך להתראיין בטלוויזיה יש המון אחריות".

ענבר טויזר מ-N12 אמרה: "כעיתונאית, אני צריכה לדווח על מידע רפואי מורכב בצורה ברורה מבלי לפגוע בדיוק המדעי, עד כמה שניתן. זה אתגר לא פשוט. בתקופת המעבר שבין הגל הראשון לשני קיבלתי הודעות מאנשים שונים שטענו כי בגלל הפרסומים שלי על עלייה בתחלואה, הפרנסה שלהם עלולה להיפגע".

מיטל יסעור בית-אור מ"ישראל היום" סיפרה כי "מבחינה מקצועית יש תחושה של מרתון שנמשך כבר כמה חודשים. ברמה האישית יש לי דאגה תמידית לבריאות האישית שלי, של הילדים שלי. זו לכן תקופה שיש בה המון אתגרים. אבל בעקבות הקורונה התחושה היא שאנחנו לא מספיקים לסקר נושאים חשובים אחרים מתחום הבריאות. אני רואה חובה שלי ככתבת בריאות להביא את הסיפורים האישיים של החולים והנפטרים ואני מצרה שלא עשיתי זאת מספיק. היינו צריכים לדעתי לשאול ולתהות האם פתיחת המשק לא היתה מהירה מדי. לא שאלנו כי אולי גם אנחנו שיווענו לכך"

דקלה אהרון-שפרן מ"כאן רשת ב'": "מאוד קשה להתמודד עם צונאמי של מידע. האתגר הגדול הוא לברור את האינפורמציה שצריך להביא לציבור. מעל חצי שנה אנחנו תחת  שטף של דיווחים בלתי סופיים".

בהתייחסה להשתתפות של פרופ' יורם לס באמצעי התקשורת – סוגיה שעלתה לדיון בפאנל – אמרה אהרון-שפרן: "חוסר האמון של הציבור הוא בגלל הבמה הרחבה שנתנו חלק מכלי התקשורת לפרופ' לס".

יואב אבן מחדשות ערוץ 12: "אני יותר מודאג מהמגיפה הכלכלית מאשר מהמגיפה הבריאותית. אני מאתגר את הצופים בתאוריות ובהערכות שלעתים מתבררות כנכונות כמו למשל המודל של פרופ' אלי שפרכר ושל פרופ' עידית מטות מ'איכילוב'. בעיצומו של הגל הראשון לא היססתי להעריך שלא יהיה גל שני והיום אני מודה בטעות שלי. אני סבור שפרופ' יורם לס צדק והיה הראשון בישראל שטען שאסור לכנות אנשים שנדבקים בקורונה כ'חולים' כי הם רק נשאים של הנגיף. דעותיו של פרופ' לס, לטעמי, הן בטווח הלגיטימי. על כלי התקשורת להשמיע גם אותן".

אדיר ינקו מידיעות אחרונות ו-Ynet: "אני מוצא קושי גדול מאוד לקבל נתונים על מנת לצייר תמונה מדויקת עד כמה שניתן. יש גורמים שממש מונעים בכוונה מאיתנו לקבל נתונים. גם משרד הבריאות מונע מאיתנו לקבל מידע מפורט יותר. חלק מגורמי המקצוע במשרד הבריאות חטפו קיתונות של ביקורת בתקשורת אבל הם הביאו את זה על עצמם. ככה זה כשאין שקיפות.

"לקחנו את התחזיות שסיפק מכון גרטנר בלי לשאול שאלות ופרסמנו אותן. ככה תרמנו לפגיעה באמון הציבור כשהתחזיות הללו לא התממשו. אם הייתי מקבל דו"ח כזה כיום, הייתי מתעמק בו הרבה יותר ומציג אותו בצורה מסויגת".

פרופ' יונתן הלוי, נשיא "שערי צדק", תקף את כלי התקשורת: "פרופ' יורם לס היה מורי ורבי ועשיתי אצלו את הדוקטורט שלי אבל הוא לא ראה עשרות שנים מטופלים. אתם העיתונאים הפכתם אותו לקוריוז ופגעתם באמון הציבור".

נושאים קשורים:  פרופסור יונתן הלוי,  פרופ' רוני גמזו,  כתבי בריאות,  תקשורת,  חדשות,  פרופ' חיים ביטרמן,  בריאות הציבור,  פרופ' יורם לס,  קורונה
תגובות
 
אנונימי/ת
10.09.2020, 11:23

איזה באסה שהמדיניות מתבססת על בדיקות שלא בודקות את מה שרוצים לדעת...
37 סיבובים נעשים בבדיקת PCR בישראל... 34 בארה\"ב... 30 בגרמניה...
ההבדל בין 30 ל- 37 הוא יותר מ-90% בין שלילי לחיובי..
רוב המאומתים אינם חולים ואינם מדבקים!!!!
והקטע הוא שכל הצמרת המדינית ובטח שהפרויקטור ושאר נציגי משרד הבריאות יודעים את זה ועדין מכוונים לסגר.
הקריסה של בתי החולים היא לא מעומס של חולים אלא ממחסור בתקנים ויום של סגר עולה המון כסף למדינה... מיליארדים אז אולי במקום סגר שעושה מלא נזק... שיתחילו לתקצב עוד תקנים??!!

אנונימי/ת
10.09.2020, 14:11

גמזו נכשל, אך אם היה לו טיפת מצפון לאחר סירוס תכנית הרמזור שלו על ידי נתניהו והחרדים היה מתפטר לאלתר, אך כנראה שתסביך נפולאון לא מאפשר זאת

אנונימי/ת
12.09.2020, 19:15

לגמרי צודק

11.09.2020, 09:45

ההיסטוריה תשפוט!
פרופ. גמזו, בעיני הוא הגיבור של מערכת הבריאות.
כמו רופא אמיתי בנשמתו, בא כשנקרא לסייע בניהול מגפה.
הוא ידע היטב את הסיבות והתרוצים של אלו שדחו את התפקיד
ועם זאת נעמד במלוא קומתו לעבוד כרופא.
היה ברור לו שהקשיים יהיו אדירים ותוחלת הכשלון מובטחת, אך בחוסן נפשי ובאמונה שזו חובתו המקצועית.
כל היועצים לו להתפטר, או המבקשים את ראשו. מוזמנים להסתכל במראה ולשאול את עצמם ביושר, הזו האתיקה שלכם? הזה החזון המקצועי שלכם?
גמזו מקיים את המשפט החקוק בשערי בה\"ד 1. \" ממני תראו וכן תעשו\"
ישר כוחך, היה חזק
המשך להיות מגדלאור בעונת החושך הנוכחית

11.09.2020, 10:27

התכוונת לגיבור בכך שהוא משרת את אדוניו (הפוליטיים)?
איך המבין הגדול שלפני שלושה שבועות אמר שסגר לא עוזר ופתאום רק סגר יעזור?
האם האתנן הוא בסגנון הישן הכה ביהודים והצל את רוסיה כעת הכה בערבים ובחרדים והכה את המדינה?
הבנאדם אפילו לא ישב עם המיעוטים על מנת להבין את הצרכים שלהם ואת הדברים החשובים להם באמת.
כעת שגם ההכאה במיעוט לא מצליח לעצור את המגפה, רק סגר יכול לעזור?
נראה למישהו שבראש השנה, בציבור החרדי יתפללו במניינים של עשרה אנשים?
כשהערבים סיימו את חגם, מישהו הצליח לעצור את התפילות והטקסים ההמוניים?
במקום לשבת עם הציבור ולראות כיצד ניתן לשלב את הצרכים עם המציאות, הוא יוצא בהצהרות בומבסטיות שאין ביניהם לבין יכולת ההכלה מחד ויכולת האכיפה מאידך ולא כלום.
במוצאי ראש השנה נראה אותו שוב בתקשורת שנהנית לחבוט בחרדים עם נבואות זעם ותסכול על כך שלא שמרו את ההנחיות ומשטרת ישראל תשקול לזמן ותקנוס את המארגנים ובלה בלה בלה...
גם כשהוכיחו שחור על גבי לבן שבערים חרדיות הוציאו חלק גדול מהחולים והמספרים שגויים ומוטים בצורה לא פורפורציונרית, העובדות לא בילבלו את הגיבור של המערכת. בשביל האתנן הוא עשה סגר חלקי שכולו בדיחה!
הידעת שבסגר הלילי, תושבי מחוץ לעיר יכולים להכנס לעיר עד דקה לשבע ולהסתובב בעיר כל הלילה.
תושבים מהעיר האדומה יכולים לצאת מהעיר דקה לשבע ולחזור מתי שהם רוצים, כל הלילה?
המטרה שלא יהיו התכנסויות הושגה, אבל את הפגנות בלפור לא עצרו למרות שנודע על הדבקות בהפגנות - דין אחד לשמאל ודין אחד למיעוטים?
אם תנסה לומר על חופש ההפגנה, באותו חוק גם יש חופש דת ואם אי אפשר להגביל בהפגנה, אי אפשר להגביל בתפילה.
מגיע איזה חכם בעניו ומסביר שאפשר להתפלל במנין של עשרה. לדעתי אפשר להפגין רק עם עשרה משתתפים!
אתה צודק, הגיבור שלך הוא גיבור המערכת (תוריד את המילה בריאת). הוא נכנס לתפקיד בקול רעש גדול והיה נשמע שסופסוף מגיע מישהו שיתן מענה מקצועי בפן הבריאותי והניהולי. מהר מאוד הוא הבין באיזה צד הפרוסה מרוחה והשבשבת נכנסה לפעולה.
אם הוא דמות הגיבור אצלך, אתה מסתפק במועט!

11.09.2020, 11:53

\"ההצלחה אינה סוף-דבר, הכישלון אינו קטלני, האןמץ להמשך הושא שקובע\"...(וינסטון צ\'רצ\'יל)...
משבר הקורונה קשה וזרוע אי ודאות
הממשלה חטאה בהזנחת מערך הבריאות והניהול (רח\"ל) ומוסיפה חטא על פשע בפוליטיזציה כמעט פלילית של תהליך ההתמודדות עם קורונה
התקשרות כרגיל מלבה את האש על ידי דיסאינפורמציה וביקורת יתר מתחסדת
וקהלנו כמעט בלתי אפשרי לניהול
עם זאת אין פטור מהתמודדות זו המצריכה מעורבות מנהלים רפואים בעלי אומץ ושיעור קומה
יש לחזק את ידיו של גמזו שקפץ באומץ לאש...

אנונימי/ת
11.09.2020, 12:18

אהוד, אני מסכים עם כל מה שאמרת, אבל מסתייג מהמשפט נעמד במלוא קומתו, שעלול להתפרש כלעגני, גם אם לא לכך התכוונת.

11.09.2020, 12:47

אכן אני מסתפק במועט, ולא הולך בגדולות
ואשריו של אדם כזה,
גבורתו בעיני של פרופ. גמזו אינה בסוג החלטותיו/המלצותיו, ו\"השורה התחתונה\" מה בוצע ואיך
אני מסתכל על עמיתי למקצוע ורוחש לו כבוד על האומץ התעוזה הצניעות וההתגיסות לטובת הכלל.
אינני מכיר כלל את פרופ. גמזו ונחשפתי לדמותו רק עתה., אך הוא קצר את כל האפשר במקצועי, פרופ. לרפואה, מנכ\"ל משרד הבריאות לשעבר, ומנהל בהצלחה רבה את המרכז הרפואי לתל אביב שהוא לעניות דעתי המרכז הרפואי הכי מסובך מורכב וקשה בארץ . לאיזו עוד תהילה הוא חותר?
עינינת לטיעונים שהועלו
1. זה שהמדינה על מוסדותיה אנטישמית אינני חולק (בני ישמעאל הם שמיים לעילא ולעילא, זרע אברהם ע\"פ הכתובים העתיקים והמסורת היהודית )
2. אני מסכים שאין שקיפות בנתונים המדווחים ולכן אינני יודע לקבוע מהו שעור התחלואה והתמותה בפילוח גאוגרפי אתני ודתי. הרעיון להכיל מגבלות התקהלות על מוקדי תחלואה הוא בסיס אמיתי ויחיד לטיפול במגפה ללא חיסון או תרופה. אם הדיווח על תחלואה עודפת במרכזי חיים חרדים אינה נכונה הרי שאני מסכים שנעשה עוול גדול לאוכלוסיה שלמנ ומתוייגת. באם יש אמת בדיווחים, הרי חברה זו צריכה להביט פנימה ולשאול מהו הכשל שמביא אותה לרמת תחלואה שכזו. להעלות הצעות פתרון כנגזרת של \"הבעיות \" היחודיות שלה. התלונה על אפליה וזעקת השבר על אנטישמיות אין לה מקום אלא רק מעלה את סף הדחיה של טיעונים כאלה מצד כל שאר האוכלוסיה והאינטרס של כולנו שזה לא יהה המצב החברתי בארץ, וזאת בניגוד לפולטיקאים המיצגים באופן מובחן ומוגדר אוכלוסיות.
3. מנהל פרויקט ההתגוננות מפני נזקיה הבריאותיים של הקורונה, אינו יכול , צריך או אחראי על האכיפה. הוא יועץ על למקבלי ההחלטות, אשר כצפוי קיבלו חלק, דחו חלק, ושינו חלק מעיצותיו. כל זה אינו גורע ממאמציו האל אנושיים בדבקות ובמסירות לנסות ולהציע פתרונות, כמיטב שיפוטו המקצועי. כאשר נעזר בצוות חשיבה המורכב מבעלי מקצוע, ולא בבעלי דעה כאלו ואחרים שידיעתם והבנתם בניהול מגפה הוא פרי דימיונם.
4. אינני יודע עם נפגש פרופ. גמזו, עם נציגי המגזר הערבי, (יש \"להם\" נציגות מקצועית מאד מרשימה בקרב הרופאים, כולל מנהלי מחלקות מנהלי בתי חולים מרפאות וכיוצב\' אני מניח רק מניח שהם נתנו דעתם על כלל האוכלוסיה וגם על המגזר שלהם על בעיותיו הדמוגרפיות והתרבותיות)
אך אין ספק שלנציגי המגזר היחודי החרדי המתלונן על אפליה ורדיפה גזעית יש לו מגע יוםיומי עם שריהם בממשלה
5. אינני מבין במצוות התפילה אך להבנתי הלוקה בחסר , אם יש סכנת הדבקה בנגיף, אדון העולם הקשוב לכל אחת מבריותיו יקבל את תפילתו הכנה, והאמיתית, מכל מקום ומכל קהילה שבה הוא מתפלל/ או יתפלל. ואני מניח שבהיותו שופט צדק, יראה באלו המתחשבים בזולתם מעלת יתר, ולא פגם באיכות תפילתם.
6. הנסיון להבין/לטעון באופן מכניסטי את שהסגר המקומי כאילו חל על ישוב, רחוב, מיבנה וכד\' הוא היתממות מאוסה אם לא גרוע מכך, הסגר הוא על התושבים על האנשים החיים פיזית במקומות המוגדרים. ברור כשמש שאם שכונה \"בסגר\" הרי אין שולחים את הילדים מאזור הסגר לבית ספר פתוח, בשכונה שאינה בסגר, כמו שדייר בעל אחריות משכונה שאינה בסגר יעבור במפגיע לשכונה שיש בה סגר. זו אחריות אישית של מצוות עשה, ולא \"הבה נתחכמה לו\"
7. לגבי ההפגנות בכל מקום, ברפואה בניגוד לפוליטיקה חלה חובת ההוכחה ולא ההשערה בלבד. האם יש מישהו עם נתונים התומכים ששיש עודף הדבקות בהפגנות, יביא בפנינו, כשם שראש עירית ירושלים טוען שהחתונות הנערכות ע\"י ערביי ירושלים בשטחי הרשות הוא מקור ההדבקה, היכן הנתונים העובדות?
אם אכן יש ישיבה כזו שבה מתוך 400 נדבקו 200 איש הרי שזה מקום החייב טיפול ונמרץ.
כאמור במידה ויש הוכחה שההפגנות גורמות לעודף תחלואה אהיה הראשון להמליץ לאסור על קיומן.
ואחרון לפסקת הסיפא שסגנונה מותיר טעם מר על דרך ההתבטאות, רק אומר הפוסל במומו פוסל.

אנונימי/ת
12.09.2020, 21:36

מר אהוד. לגבי סעיף 5. אינך מבין במצוות תפילה וגם לא ברפואה. אנא סתום את פי האתון שלך. אינני מצדיע לא לגמזו ולא לסטטיסטיקאי אחר. עצירת מגיפה איננה \"רפואה\". אל תפנו כבוד שמגיע לרופאים, לעבר אנשי מדע ההשערות הכי לא בדוק בעולם.

12.09.2020, 23:55

לגבי סעיף 5, בבית הוריי מתפללים ברחוב, באוויר הפתוח, במרחק של 2 מטר בין אדם לאדם ועם מסיכות (למרות היותנו באוויר הפתוח). כמובן על הפה והאף ולא רק על האף.
כמות האנשים משתנה בין 10 ל-30 אבל באמת שבאופן יחסי מקפידים מאוד.
פיקוח נפש דוחה את כל מצוות עשה, אפילו קריאת התורה שהיא במובן מסויים מן התורה (אבל יותר תקנת עזרא). בודאי שקורונה דוחה מצוות תפילה במניין, אין ספק בזה, אם לא ניתן לקיים את המניין באופן בטיחותי.

13.09.2020, 10:20

רק אוסיף ברוח הימים הנוראים
ולכל בעלי לשון הרע
לא תעמדו על דם רעיכם
ומה ששונא עליכם אל תעשו לאחרים.
והיו אתם השינוי שתרצו לראות בעולמנו המשותף

13.09.2020, 10:27

ולד\"ר לרנר,
ברוכים יהיו (שים לב לאותיות) הוריך, ואני מאחל שתפילתם הכנה תגן עלינו מפני המגפה,חורשי רעה והמלעיזיםו, שפיהם יהה לנו כשופר כמו פיה של אתון בלעם שנשאה ברכת אמת

אנונימי/ת
14.09.2020, 11:51

מר רוזנפלד הנכבד
הבמה הזו לא מיועדת לטרולים ומשרתי מסרים של בלפור
ההפגנות הן לא של ה\"שמאל\", אלא של ישראלים שמבקשים למחות על ראש ממשלה נאשם בפלילים שלא מתפקד במשבר הבריאותי הקשה ביותר שידעה ישראל, כי הוא עסוק בעיקר בענייניו.
אין להשוות כינוס ישראלים להפגנה חוקית ודמוקרטית שנערכת בחוץ למתפללים בחללים סגורים, שידוע והוכח שמעבירים הדבקה בוירוס.

אנונימי/ת
11.09.2020, 10:18

שלום
אפשר לתרץ באופנים שונים אבל רצוי מידי פעם לדבר אמת .
מערכת הבריאות קרסה מזמן - אין תקנים מזה שנים , אני רופא כ 40 שנה ומאז חוזרים על המנטרה הקבועה , מוסיפים 1000 תקנים ו 1000 מיטות וכלום לא קרה .
מה שכן קרה שיש כ 4 מיליון אנשים יותר .
ניהול מערכה מסוג זה היא לא לפוליטיקאים ולבטח לא מסוג ביבי או ליצמן או דרעי
פרופ גמזו עושה צחוק מעצמו כאדם כרופא וכפרופסור - אין לו שום סמכויות-,הוא עיוור ? הוא אינו יותר מתרנגול כפרות !
אם היה לו מה שצריך עם אלו - הפוליטיקאים- שעמם הוא עוסק , היה עליו להתפטר מזמן ולשלוח אותם לכל הרוחות .
או שהוא רוצה להיכנס לפוליטיקרה ?
ד\"ר ניסנקורן אברהם

אנונימי/ת
11.09.2020, 10:30

תפקיד מאד כפוי טובה, אם ישרוד את זה, אולי יוכל לבוא להיות מורה בישראל.
שם גם לא משלמים כמעט בנוסף ל\'-כפיות טובה\'\'
שיהיה בהצלחה בכל מקרה, וכל הכבוד לו שלקח את זה על עצמו.

אנונימי/ת
11.09.2020, 10:40

מאחר והרבנים מנהלים קהלם ביד רמה הבה נטיל עליהם טיפול בקורונה. הם כבר יודעים למלא קופות הישיבות.

אנונימי/ת
11.09.2020, 10:42

לאחר שנאמר לנו בטלביזיה שמעל גיל 65 לא יחוברו חולים למכונות הנשמה עולה השאלה ומה עם ראשי ישיבות ושאר נכבדים. יעשו ועדות חריגים? מי לחיים ומי למוות??

אנונימי/ת
11.09.2020, 11:58

אני בת 85 והחלטתי שמה שלא יהיה, אם אזדקק לחדר מיון - נשארת בבית ומטפלת בעצמי עד כמה שניתן..וחוסכת לעצמי עצבים וכאב לב..ומה שיהיה - יהיה..

אנונימי/ת
11.09.2020, 12:15

כן.
שם יחליטו גם איזה פוליטיקאי, זמר, שחקן ושאר אנשים מיותרים יקבלו חיים ומי לא.
מן הסתם התגובה שמעליך גם שלך, אז תבין שפרומיל מתוך הקופות שלהם יילך לטיפול v.i.p ושאר הכסף לתופינים וממתקים לשבת.
מזל שאי אפשר לשלוח כאן תמונות. מן הסתם היית שולח את התמונות מתוך הדה-שטרימר משנות ה-30 בהחלפת הכיתוב שיש על התמונה במקום יהודי היית כותב חרדי, במקום גרמני היית כותב חילוני ומרגיש טוב עם עצמך.

את מי עוד אתה שונא?

אנונימי/ת
11.09.2020, 11:03

סתם רעיון: אם הבעיה היא ברוחב הפס של בתי החולים, למה לא להגדיל אותו באמצעות גיוס צוותי רפואה ממקורות אחרים (צה\"ל, קהילה, פנסיונרים) במקום לסגור את המדינה ולגרום בכך למתים ומובטלים נוספים?

11.09.2020, 11:41

כיוון שאין ממש מקורות אחרים, רופאי הקהילה עובדים קשה מאוד במשבר הזה, רופאי הצבא אינם רבים ורובם עתודאים שעוסקים בתפקידים משלהם והפנסיונרים הם אוכלוסיה בסיכון גדול מאוד בעצמם. במערכת הבריאות היום אתה צריך אנשים חזקים פיזית, מנטלית, ובעלי ידע מעודכן. ככל שנקדים להבין שאין קונצים, פטנטים, דרכי קיצור ודרכים עוקפות, ככל שננקוט צניעות נטפל ונתמודד טוב יותר. שבת שלום.

רק לי חורה שפאנל כתבי *בריאות* ואורחיהם (כולל פרויקטור ה*קורונה*) שדנים בדרכי התמודדות עם ה*מגפה* מתעלמים מההנחיות? אפילו עבור תמונה שהולכת לתקשורת המונים לא טרחו לכסות. וכך עם רוב תוכניות חדשות, הבידור, וכיו\"ב שמצטלמות במרחב ממוזג.

אנונימי/ת
11.09.2020, 13:41

אתה שכתבת אתמול על 37 סיבובים בבדיקת הpcr בישראל לעומת ה34 בארהב. האם תוכל להסביר ולפרט יותר?
תודה

אנונימי/ת
11.09.2020, 18:31

לא אני כתבתי את התגובה הזו, אבל ככל שאתה מגדיל את מחזורי הריאקציות כך עולה ההסתברות לגלות חומר גנטי. כלומר רגישות גדולה יותר. מכאן כנראה הניסיון לרמוז שההבדל ביננו הוא סף רגישות אחר.
ייתכן שיחד עם העליה ברגישות יש גם ירידה בסגוליות (פעמים רבות אחד בא על חשבון השני).

11.09.2020, 14:28

למה התקשורת לא מסקרת בכל יום לפחות חמישה פנים של נפטרי המגיפה. אולי זה ימחיש לאנשים את האבא סבא והדודה האהובה

אנונימי/ת
11.09.2020, 15:06

גמזו נכשל לא רק ברמה המקצועית אלא בעיקר בהיבט המוסרי אתי. לפני חודש כשהחרדים עם מושחתיהו דחו את תכנית הרמזור המקורית שלו היה צריך מיד להתפטר. כנראה תסמונת נפולאון לא מאפשרת לו. כדאי לו ללמוד ממורו גבי ברבש שהבין מיד, שבלי סמכויות אין לו סבה לקבל את התפקיד והתואר של פרויקטור

אנונימי/ת
11.09.2020, 15:11

מפני שבעולם המתקדם מדברים על כך שרק בין 20 ל50% מהמפורסמים כניפטרים מקורונה, זו אכן סיבת המוות שלהם. גם בישראל ספירת הניפטרים אינה מבדילה בין אלו שמותם נגרם ישירות כתוצאה מהיותם חולים בקורונה, לבין תמותה מסיבות אחרות המכילה בתוכה חולים שבדיקת הקורונה הייתה אצלם חיובית עד 4 החדשים שלפני מותם. זו בעייה כלל עולמית ובאיטליה , כבר לפני מספר חודשים ניסו להבדיל בין הדברים ולמרות נתיחות מתים לא היצליחו.
ומכיוון שכך , אין צורך להגדיל את כדור החרדה שממילא גדל למידות לא הגיוניות ובעיקר בזכות התיקשורת אשר בעינייה .....רק רייטינג.
אין צורך להבהיל איש. אף אחד אינו אשם כאן..
כאשר תבין זאת , יהיה לנשמתך יותר קל....

12.09.2020, 10:30

כתבי הבריאות אחראים לא מעט לאוירת המבוכה והבלבול בציבור. טוב שחלקם הבינו כמה חשוב לקרוא מחקרים ולהבין אותם, כדי שיוכלו להנגיש אותם לציבור. בעת הזאת ראיונות עם מכחישי קורונה למינהם (כולל רופאים) גורמים נזק עצום לאמון הציבור בהנהגת המשבר. צודק פרופ\' גמזו שההפקרות בשמירה על הכללים ומעורבות של פוליטיקאים פוגעים ביכולתו להשיג את המטרה העיקרי- שהיא הפחתה בעומס על מערכת הבריאות.

האוזניים שלי אטומות לכל דברי העיתונאים.יות כמו בערך לדברי הפוליטיקאים.יות. לא לוקחים אחריות. אין שום דבר טוב להגיד על ידיעה שמשודרת בלי ביסוס. איפה העיתוניאי.ת האמיץ.ה שיגיד - אנחנו עוד לא יודעים את הרוב. ומדבר רק על מידע שהתאסף עד כה? הכל תירוצים נלוזים. מעצבן !!!!!

אנונימי/ת
12.09.2020, 12:15

בתי החולים לא יקרסו אם המנהלים ילמדו לנהל את הבעיה הכלכלית. כלומר הפסקת כל פעולה אלקטיבית המכניסה כסף לבית החולים והשקעה בטיפול בחולי קורונה. את הרופאים והצוות תמיד אפשר לנייד ולהכריח באיומים לבצע כל מה שמתחשק למנהל בית החולים .
ממליץ לכל מי ששומר נפשו שאינו חולה קורונה לא להיזדקק לבית החולים בעת הזו.

אנונימי/ת
13.09.2020, 10:54

התפקיד הכי כפוי טובה כיום בישראל זה ראש הממשלה.

אנונימי/ת
13.09.2020, 11:02

ראשית פרופסור יורם לס הוא פרופסור לפרמקולוגיה ופיזיולוגיה !!!
פרופסור לס בעיני הוא לא אדם אמין בכלל , בשנות השמונים כשהיתה התפרצות פוליו באנשים מבוגרים בנפת חדרה בגלל ניסוי של משרד הבריאות בנפה זו בחיסון בנגיף מומת במקום חיסון בנגיף מוחלש, ידעו במשרד הבריאות שמדובר בבעיה שנובעת מהניסוי בחיסון החדש, ופרופסור לס הסתיר את זה מהציבור הופיע בטלויזיה ושיקר לציבור במצח נחושה.