• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

גמזו מתריע: "ללא שינוי בתחלואה בערים האדומות, לא יהיה מנוס מסגר מלא"

פרויקטור הקורונה מתח ביקורת קשה על הודעת מנהיג החרדים הרב חיים קנייבסקי, שקרא לתלמידי הישיבות שלא להיבדק לקורונה "מחשש לביטול תורה עצום" | גמזו: "זוהי הוראה מסוכנת"

לימוד בקפסולות בישיבה בירושלים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

כמה מהיישובים האדומים שבהם תחלואה גבוהה של קורונה מסרבים בעקביות לשתף פעולה עם פרויקטור הקורונה, מנהל "מגן ישראל', פרופ' רוני גמזו. "הסירוב הזה עלול לגרור להתפרצות תחלואה קשה עוד יותר", אמר אתמול (ד') פרופ' גמזו במהלך ביקורו בביתר עלית, עיר שסומנה כאדומה ובה שיעור החיוביים בבדיקות לאיתור הנגיף הוא 14%, מהגבוהים ביותר ביישובים ובערים בישראל. גמזו מסר כי 28% מהתחלואה הכללית בישראל היא עתה בחברה הערבית ו-22% בחברה החרדית.

פרופ' גמזו מוצא עצמו ביממה האחרונה בעימות קשה עם מנהיגים בחברה החרדית שלחלק מהם השפעה על ראש הממשלה, לקראת ישיבת קבינט הקורונה שאמורה להתקיים היום. הוא הטיל על ראשי הערים האדומות – כאמור חלק גדול מהן חרדיות - את האחריות לטיפול ישיר בהורדת התחלואה בהן וזאת על ידי "התגייסות מלאה של העיריות וכל העומדים בראשן כדי שהתושבים יצייתו לכל הוראה והנחיה ויקפידו למלא אחריה הקפדה יתרה".

גמזו מתח ביקורת חריפה על התרופפות האכיפה בביתר עלית והביאה כדוגמה למה שמתרחש ביישובים חרדיים נוספים. ״לצערנו", אמר, "אנחנו עדים להפרה שיטתית של ההנחיות. מדי ערב מתקיימים בעיר הזאת אירועים המוניים שמפרים את כלל הנהלים. גם שלשום, בניגוד להנחייתנו, נפתחו מוסדות החינוך בעיר. אני מבין את מורכבות המצב, אך קובע כעת ובאופן חד משמעי: ללא הגברת האכיפה ועידוד התושבים להגיע לבדיקות, נידרש לקבל החלטות מורכבות שעלולות להסתכם גם בסגר מלא".

לדברי גמזו, עלייה משמעותית בהיקפי התחלואה תדרוש נקיטת בצעדים חריפים גם ברמה הארצית. "ללא מגמת שינוי ניכרת עד לתאריך שהוגדר, יום חמישי הבא, 10 בספטמבר, נידרש לגבש הנחיות חדשות ורחבות יותר, שיפגעו בצורה משמעותית בשגרת החיים גם מחוץ לערים האדומות״, הזהיר פרופ' גמזו.

בביתר עילית זה כשבועיים יש גידול עקבי במקרי קורונה חדשים ועלייה בבדיקות שמספקות תוצאות חיוביות, מה שמצביע על מקרים חבויים ועל העדר גילוי של חולים. גמזו וצוותו מעריכים כי ההתפרצות קשורה קרוב לוודאי לפתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי, בא' באלול ובהתקהלויות של החרדים בתקופת בין הזמנים.

גמזו מתח ביקורת קשה על הודעה שיצאה מלשכתו של מנהיג החרדים הישיש הרב חיים קנייבסקי, שקרא לתלמידי הישיבות שלא להיבדק "מחשש לביטול תורה עצום".

כמה רבנים מיהרו לגבות את ההוראה והיו אף כאלה שאמרו כי אין שום תועלת בבדיקות. בעיתונות החרדית הגדירו את דברי גמזו "דברי בלע" ואישי ציבור אחרים במגזר הזה קראו להתפטרותו. "זוהי הוראה מסוכנת" הגיב קצרות פרופ' גמזו.

אלא שההוראה של הרב קנייבסקי, שלא ברור אם אמנם נשמעה מפיו או שהיה גורם כלשהו בקרבתו שהתבטא כך והרב רק הנהן בראשו, התקבלה ברגשות מעורבים ביישובים חרדיים אחרים כמו בני ברק, לפי דיווח הבוקר (ה') ב"ידיעות אחרונות". היו מקומיים שאמרו כי הצורך להיבדק הוא מבחינתם בגדר פיקוח נפש כשקיים חשש שאדם נדבק בנגיף. אחרים אמרו כי אין לערער על פסיקותיו. אחרים טענו כי כלל לא שמעו על ההוראה הזאת ויתכן שהיא בכלל המצאה של גורם מעוניין.

נושאים קשורים:  קורונה,  פרופ' רוני גמזו,  ערים אדומות,  חרדים,  הרב חיים קנייבסקי,  תלמידי ישיבות,  סגר,  הנחיות לציבור,  חדשות
תגובות