קורונה בישראל

מסתמן: עובדי המעבדות יפתחו בשביתה החל מיום א' - לא יבוצעו בדיקות לקורונה

המעבדות הרפואיות בבתי החולים, בקהילה ובשירותי בריאות הציבור יושבתו החל מיום א' במחאה על עומסי העבודה ותנאי ההעסקה של העובדים | יערכו רק בדיקות מעבדה שיוגדרו כמצילות חיים

מחאת עובדי המעבדה השבוע במרכז הרפואי רמב"ם

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, מיום א' הקרוב, 30 באוגוסט, יחלו עיצומי עובדי המעבדות הרפואיות. הן יפסיקו לבצע בדיקות לקורונה בבתי החולים, אבל יבוצעו רק בדיקות מעבדה שיוגדרו כמצילות חיים.

הסתדרות עובדי המעבדות והמיקרוביולוגים הפיצה אתמול הנחיות לקראת השביתה. בשלב זה יבוצעו בדיקות מעבדה רק לחולי סרטן לצורך טיפולים, ולזוגות שנמצאים בטיפולי פוריות. השביתה היא ללא הגבלת זמן. אמורים להשתתף בה המעבדות הרפואיות בבתי החולים, בקהילה ומעבדות שירותי בריאות הציבור של משרד הבריאות. העובדים הודיעו שמאבקם הוא על מעמדם, עומסי העבודה ותנאי ההעסקה.

בין השאר נקבע שלא ייעשו בדיקות עבור מחלקות האשפוז לצורך שחרור חולים. יתאפשרו רק בדיקות למחלקת טיפול נמרץ ומספר בדיקות דחופות לחדרי המיון. לא יבוצעו בנוסף בדיקות המעבדה הנחוצות לניתוחים אלקטיביים. לפיכך, לא מן הנמנע שיחולו שיבושים בעצם ביצועם ומוזמנים לניתוחים אלה יקבלו ברגע האחרון הודעות דחייה.

כן יתאפשרו בדיקות דחופות לפגים, לאנשי צוות שנחשפו לדם של חולה או לצורך תרומת איברים. לא ייעשו בדיקות בילירובין לתינוקות, מה שצפוי לעכב שחרור של תינוקות ממחלקות היולדות.

אסתר אדמון יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, כתבה לעמיתיה: "הזכות למחאה ניתנת לנו בשל הסחבת במו"מ הנמשכת ונגררת מאז 2015. דו"ח חמור של מבקר המדינה, כמו גם של משרד הבריאות, לא הועילו ולא היוו תמריץ לשיפור תנאי העבודה והשכר. כמו כן החל תהליך של הפרטת המעבדות הציבוריות שתופס תאוצה בימים אלו. שביתת עובדי המעבדות היא לכן בלתי נמנעת. העובדים מתבקשים להישמע להנחיות ולנהוג על פיהן".

שנים רבות לא נחתמו הסכמי שכר עדכניים עם עובדים אלה. כיום שכרו של עובד מתחיל במעבדה, בעל תואר ראשון ואף שני, כ-31 שקל לשעה. במעבדות מכון ויצמן, השכר לעובד בדרגה מקבילה כ-70 שקל ובמעבדות "מיי הריטג'" - 120 שקל לשעה.

רק 34% מכלל עובדי המעבדות בישראל הם מתחת לגיל 45. אין  להם עתודת מחליפים לעובדים שיוצאים לפנסיה. בימים האחרונים קיימו עובדי המעבדות אסיפות מחאה כמעט בכל בתי החולים בארץ ובכל מוסד הביעו מנהליהם תמיכה במאבק העובדים והכרה בחשיבותם.

בתוך כך נודע היום (ד') כי משרדי הביטחון והבריאות הנחו את מעבדת מיי הריטג' וכן שתי מעבדות פרטיות שלא לקלוט לעבודה עובדי מעבדות ציבוריות. במכרז להקמת מעבדות שפרסמו המשרדים בתחילת החודש (3.8) צוין כי "המציע מתחייב כי לא יועסק במעבדה כל אדם שבשלושת החודשים האחרונים עבד במעבדות ציבוריות במערכת בריאות וכן לא נמצא בחל"ת מהמערכת הציבורית".

ארבעה ימים לפני שביתת עובדי המעבדות הציבוריות, ביום ראשון, פנה היום עו"ד ליאור כץ, בא כוחם של עובדי המעבדות הציבוריות, לשרי הבריאות והביטחון, במכתב בו נטען כי התנאי, שנקבע למעבדות הפרטיות לבדיקת קורונה, האוסר עליהן לקלוט עובדי מעבדות ציבוריות, הוא תנאי פסול, שנקבע בחוסר סמכות ופוגע בזכות היסוד בישראל לחופש העיסוק של עובדי המעבדות הציבוריות.

"דווקא כאשר יש לעובדים במערכת הציבורית הזדמנות פז לשפר את תנאי שכרם, מונעת זאת מהם המדינה ובכך גם פוגעת במאבק בקורונה, היות ולא מאפשרת לעובדים המקצועיים והמיומנים ביותר לעסוק בפיענוח בדיקות הקורונה. איסור זה באמצעות הנחיות מנהליות, ללא הסמכה בחוק", מציין עו"ד כץ, "אינו חוקי".

נושאים קשורים:  עובדי מעבדות,  מחאה,  עיצומים,  שביתה,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
26.08.2020, 12:42

מצוין.
כך התחלואה תרד ונהפוך למדינה ירוקה

26.08.2020, 19:24

יכולת ללכת צעד נוסף: אין בדיקות - לא יודעים על תחלואה, לכאורה המדינה הופכת ירוקה אבל בפועל הכתום הופך לאדום והאדום לאדום-כהה, התמותה עולה, והופה - פחות חרדים ופחות ערבים!

26.08.2020, 19:24

זה נאמר בציניות, כמובן. ויתבייש המגיב האנונימי.

אנונימי/ת
26.08.2020, 23:03

נטע מדברת בציניות אך לא מסוגלת להבין ציניות של כותב אחר. עשית את הפדיחה...

26.08.2020, 22:38

פוגעים בעובדי המעבדה, פוגעים בעובדים והעובדות הסוציאליות, פוגעים ברופאים ופוגעים באחיות. ואנחנו שותקים... רומסים ברגל גסה בניצוחו של שר הבריאות לשעבר את פרופ' גמזו שבא להצילם ואנו שותקים... במדינה סבירה (לא מתוקנת, סבירה) היו עוצרים את המטוסים לאומן ובכסף שחוסכים (מלוניות, בידודים, פגיעה במשק עקב הגבלות עתידיות ואשפוזים נמנעים) משקיעים במערכת הבריאות באחת משעותיה הקשות. אבל אנחנו? אנחנו אוהבים ריאליטי ותכניות בישול בטמבלויזיה.