דעות

מדוע לא משתפים בהחלטות את רופאי הקהילה העומדים בחזית המאבק?

בניהול משבר הקורונה אין מספיק התייחסות למצב במרפאות הקהילה ובקופות החולים ובין היתר ההנחיות שיוצאות ממשרד הבריאות מתפרסמות בתקשורת לפני שמגיעות לצוותים המטפלים

13.08.2020, 08:10
המלצה לשימוש במסיכות בהתקהלויות, במקומות סגורים ובתחבורה ציבורית צילום: יוסי זמיר פלאש 90

מדינת ישראל, ככל מדינות העולם מתמודדת עם משבר בשל התחלואה בוירוס הקורונה. גם בשעה זו מטופלים רוב חולי הקורונה בישראל, בקהילה. החולים שמטופלים בקהילה נמצאים במעקב על ידי צוותי מרפאותיהם ועל יד צוותים ייחודיים שעוסקים בכך בכל אזור. בשירותי בריאות כללית בירושלים הוקם חמ"ל קורונה מיוחד ובו מרוכז הטיפול בחולים אלה. למרות זאת, נראה שבניהול המשבר הזה אין מספיק התייחסות למצב במרפאות הקהילה ובקופות החולים. אתן לכך מספר דוגמאות:

ההנחיות שיוצאות ממשרד הבריאות מתפרסמות בתקשורת לפני שמגיעות לצוותים המטפלים וכך לא מתאפשרת היערכות. ביום כתיבת שורות אלו פונים אלי מטופלים בבידוד שמבקשים בדיקת PCR לקורונה היות ששמעו שכך עומד להיות מעתה. הנחיה כזו לא יצאה עדיין. לאורך שלבי המשבר היו מספר נקודות כאלו בהם מטופלים רבים פונים למרפאה לבקש תשובה על שאלות שונות כשטרם פורסמו הנחיות בנושאים אלו.

מרפאות הקהילה נתונות תחת עומס גדול של פניות מטופלים, בקשות להפניות לבדיקות קורונה, שאלות על צורך בבידוד ועוד. מענה לבעיות אלו יכול לפגוע בטיפול בחולים הזקוקים לטיפול דחוף

דוגמאות נוספות: הנחיה להפנות כל תלמיד ממסגרת חינוכית שנחשף לחולה לבדיקה, לפני  שניתן לקופות החולים הנחיה להיערך לכך. הודעה על חזרה  לעבודה למי שאינו בסיכון, מבלי שפורסם מי נחשב בסיכון. למותר לציין שכל שינוי זה מטיל על המרפאות והצוותים עומס כבד ושאלות של מטופלים ללא מענה.

רופאי קהילה נחשפים לחולי קורונה ואף נכנסים לבידוד אך ככל הידוע לי עדיין לא מקבלים על כך פיצוי בשכרם.

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו מינה צוות מייעץ שאין בתוכו נציגים לרפואת הקהילה. מרפאות הקהילה נתונות תחת עומס גדול של פניות מטופלים, בקשות להפניות לבדיקות קורונה, שאלות על צורך בבידוד ועוד. מענה לבעיות אלו יכול לפגוע בטיפול בחולים עם בעיות אחרות הזקוקים לטיפול דחוף.

רפואת הקהילה בישראל זכתה לשבחים על ידי ה-OECD והיא מהווה בסיס חשוב לשירותי בריאות לכל הציבור בישראל. במיוחד בעת הזו יש לחזק את מערכת הבריאות בקהילה ולשתף אותה בקבלת החלטות וטיפול בחולים בוירוס הקורונה ובכלל. אעלה כאן מספר הצעות:

  1. שיתוף אנשי קופות החולים וצוותי רפואת בקהילה בצוותים שמובילים את ניהול המשבר. שיתוף זה יועיל בהעברת מידע על הבעיות בשטח ויאפשר הבנה איך ליישם ההמלצות בשטח.
  2. בעת שינוי או עדכון הנחיות, יש להעביר קודם את ההנחיה לקופות החולים ולאפשר היערכות לפני פרסום הודעה לציבור.
    הפניה לבדיקת קורונה ניתנת היום אחרי תשאול קצר אך תופסת זמן יקר של רופא. יש להעביר מטלה כזו למוקד ייעודי. רופאי הקהילה מטפלים בחולי הקורונה בנוסף לטיפול בכל שאר המחלות ולכן אין להעביר אליהם משימות שלא דורשות את המיומנות הרפואית שלהם
  3. חלוקת משאבים שתתחשב גם בקופות החולים, תגמול ראוי לצוותים רפואיים שנכנסו לבידוד או חלו גם כשהם עובדים בקהילה, תוספת תקנים לרופאי משפחה וילדים בקהילה ולאחיות בקהילה.
  4. הורדת נטל ביורוקרטי מיותר מהצוותים בקהילה. כדוגמה לכך – הפניה לבדיקת קורונה ניתנת היום אחרי תשאול קצר אך תופסת זמן יקר של רופא. יש להעביר מטלה כזו למוקד ייעודי. רופאי הקהילה מטפלים בחולי הקורונה בנוסף לטיפול בכל שאר המחלות ולכן אין להעביר אליהם משימות שלא דורשות את המיומנות הרפואית שלהם.
  5. היערכות לקראת החורף בהפעלת מרפאות מיוחדות שייתנו מענה לחולי קורונה או מבודדים שלא זקוקים להערכה וטיפול בבתי החולים. בשלב זה הצורך כבר קיים אך אין היערכות מתאימה וחולים אלה מעמיסים באופן מיותר על בתי החולים.

התקופה הקרובה מזמנת למדינת ישראל ולמערכת הבריאות אתגרים משמעותיים. שיתוף פעולה בין כל הגורמים המטפלים, משרד הבריאות בתי החולים וקופות החולים הוא מפתח חשוב להצלחה. חשוב מאוד להפנות בשעה זו קשב מיוחד לרפואת הקהילה ולחזק אותה כדי לאפשר לה לתת מענה לחולי קורונה ולחולים אחרים ולאפשר לבתי החולים לטפל בחולים הקשים.

נושאים קשורים:  רפואת קהילה,  קורונה,  פרופ' רוני גמזו,  הנחיות,  דעות,  ד"ר ישראל כץ,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
13.08.2020, 20:47

כל מילה בסלע.

14.08.2020, 10:54

מילים כדורבנות!
מעניין מתי תזכנה להתיחסות ויפה שעה אחת קודם.

h b
14.08.2020, 13:18

ד"ר כץ היקר, פנה נא לרופא המחוזי של קופ"ח, אכן ניתן וכדאי לתת מענה ולהוריד את טריאז' הקורונה מרופאי המשפחה ע"י קביעה הוראה פשוטה והקצאת משאבים. כל פניה בנושא תעבור למוקד אחיות ותנותב ממנו בהתאם לטריאז' טלפוני ללא צורך בבזבוז זמן יקר של כל המעורבים, במיגון או חו"ח בהדבקה.

אנונימי/ת
14.08.2020, 19:27

חבל שאיש לא חשב למה לא משתפים גם מדענים ובעיקר ווירולוגים מצויינים שמבינים בנושא הקורונה "קצת" יותר מרופאים.

אנונימי/ת
15.08.2020, 12:14

לאשפז חולה קורונה, לשחרר חולה קורונה, לתת הפניה לבדיקת קורונה לבריא. לתת הפניה לבדיקת קורונה לחולה, לתת הפניה לכל בני הבית, להסביר m למה עדיין לא עשו להם בדיקה, למה עדיין לק קבלו תשובה, מתי כבר יכולים להשתחרר, מתי כבר יקחו אותם למלונית. , בקשות לאישורי מחלה למבודדים, למאושפזים, אישורים להפסיק בידוד, אישור לעבוד מהבית בשל סיכון מוגבר, אישור לעבוד בשל היעדר סיכון, אישור להיות בלי מסיכה, להתקשר לבעלי הסיכון להסביר להם להיזהר, להתקשר למזמיני תור טלפוני, להתקשר לאלה שהשאירו באל תור בקשה לבדיקת קורונה בלי להסביר, להעיר לכל מטופל לא לקרב את הכיסא , לשים מסיכה על האף , להחזיר שוב מסיכה על האף , שמגן פנים בלבד אינו מספיק, שמסיכה עם פילטר מסוכנת לסובבים , שאין צורך בבדיקת גרון לילד שאין לו תלונות מתאימות, שיש להישאר בבידוד , שלא לבוא למרפאה אם יש נזלת קלה על מנת לבדוק קורונה .

16.08.2020, 06:21

נכון כל כך. חשוב כל כך. תודה!

17.08.2020, 14:01

הפסיכיאטריה טרם איבחנה כ"מחלה" את חדוות השליטה באמצעות "סמכויות", אבל תסמיניה של מחלה זו נותנים אותתיהם בהנחתת ההנחיות על ידי משרד הבריאות. מחלה בלתי מאובחנת זו מתפשטת בקהילה בקרב פקידונים לדרגותיהם, שממשיכים להנחית "הנחיות" מבלי להבין את ההשלכות. הנזק בא לביטוי במבטי העיניים חסרי האונים ומלאי היאוש של הקשישים בבתי האבות בירושלים ובבאר שבע, שננעלו בגל הראשון בחדריהם "בהתאם להנחיות" של הרובוטים במשרד הבריאות. והדוגמאות ממשיכות.