קורונה בישראל

יו"ר הר"י מזהיר: "ניאלץ ללכת להשבתה כללית של מערכת הבריאות"

פרופ' ציון חגי ל"ישראל היום": "דרושה תוספת תקציב של שבעה מיליארד שקל" | על ההתמודדות עם המשבר: "המדינה נכשלה, המערכת שחוקה, כולם מותשים" | על הפרויקטור: "מעריך את גמזו אבל הוא לא איש צבא"

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י. "אנו במקום השישי בעולם מבחינת התחלואה". צילום: דוברות הכנסת

"המדינה נכשלה בדאגה לצוות הרפואי – המשאב החשוב ביותר במאבק בקורונה. מערכת הבריאות לא היתה מוכנה למגיפה בסדר גודל כזה: לא היו מספיק רופאים, לא היה להם מספיק מיגון, לא דאגו לצוות, הסגל הרפואי לא קיבל שיפוי על השהייה בבידוד עקב חשיפה לנגיף במקום העבודה. עכשיו אנחנו במלחמה ואם לא ייענו לבקשותינו, נשבור את הכלים עד כדי השבתה של המערכת". כך אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, בראיון לבת-חן אפשטיין אליאס מ"ישראל היום".

עם תחילת הדיונים על תקציב מערכת הבריאות החלה הר"י בקמפיין טלוויזיוני המצביע על מחסור ברופאים. הוא נועד לזעזע את המערכת ולדאוג לתוספת שנתית של שבעה מיליארד שקל לתקציב הבריאות.

"אם האוצר לא יכניס תקציב לעתודה של רופאים, רופאות, אחים ואחיות", אמר פרופ' חגי, "ניאלץ ללכת להשבתה כללית של המערכת. אנחנו לא רוצים להגיע לזה, אבל כנראה שהם (האוצר) לא יודעים שפה אחרת. המערכת כבר שחוקה - כולם בבתי החולים מותשים. גם הרופאים בקהילה מתחילים להרגיש את העומס הפיזי והרגשי. רופאים צריכים עתודה שתחליף אותם. מאיפה תבוא העתודה הזו? אנחנו צריכים לקלוט עוד רופאים - היום, אתמול. לא לחכות".

פרופ' חגי הגדיר את השתלטות מערכת הבריאות על הגל השני כ"כישלון": "מדינות אחרות פנו אלינו כדי ללמוד איך למגר את התחלואה בגל הראשון אבל כעת אנו במקום השישי בעולם מבחינת התחלואה".

עוד אמר יו"ר הר"י: "הפרויקטור של הקורונה צריך להיות איש צבא. אני מעריך את פרופ' רוני גמזו אבל צריך מערך לוגיסטי ברור לאבחון, מעקב ושבירת שרשרת ההדבקה. אנחנו במלחמה, ובמלחמה מגייסים את כולם ולא שואלים הרבה שאלות".

על העלייה בתפוסת בתי החולים בימים האחרונים אמר: "נדרש אדם אחד שיארגן את הפינוי של חולי הקורונה לבתי החולים הפנויים. כולם מדברים על אי ספיקה של המערכת כשלא יהיו מכונות הנשמה. אני מדבר על זה שלא יהיו רופאים. צריך קודם כל לטפל במשאב האנושי".

נושאים קשורים:  פרופ' ציון חגי,  הר"י,  פרופ' רוני גמזו,  תקציב מערכת הבריאות,  ההסתדרות הרפואית,  קורונה,  מחסור ברופאים,  מחסור באחיות,  מגיפת הקורונה,  משרד האוצר
תגובות