• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

"האוצר מקדם תחרות בין הקופות ופוגע בשירותי הבריאות בפריפריה"

משבר הקורונה המחיש את התועלת שבשיתופי פעולה בין הקופות, אבל הצעת חוק שמעודדת תחרות ביניהן עלולה לשנות את המצב - הפורום לקידום הבריאות בצפון קורא לאיגום משאבים בין הקופות

תורים בקופות החולים. כותבי הדו"ח מעריכים כי הפערים בבריאות ימשיכו להעמיק בעקבות המלחמה (צילום: "פלאש 90")

טיוטת חוק ההסדרים שפרסם משרד האוצר כוללת הצעה להגביר את התחרות בין קופות החולים. משבר הקורונה המחיש את התועלת הרבה שבשיתופי פעולה בין הקופות, במיוחד לאור מצבן הכלכלי הרעוע, אבל הצעת החוק עלולה לגרום למצב שונה ונגדו יוצא הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל ובצפון הארץ.

ההצעה להגברת התחרות בין הקופות מסתתרת בפרק בחוק ההסדרים שכותרתו "הרחבת סל שירותי הבריאות והגדלת האיתנות הפיננסית של קופות החולים". על פי ההצעה, צוות בין-משרדי בראשות הממונה על התקציבים באוצר, בהשתתפות הכלכלנית הראשית באוצר ומנכ"ל משרד הבריאות, ימליץ לשרי הבריאות והאוצר על צעדים להגברת התחרות בין קופות החולים בתוך 100 ימים.

בפורום טוענים כי "דווקא תקופת הקורונה הראתה עד כמה יש תועלות בשיתופי הפעולה בין קופות החולים, כאשר חלק ממרפאות הקורונה סיפקו שירות למבוטחים מקופות שונות. בנוסף, התפישה שהתחרות בין קופות החולים הביאה לשיפור השירות והאיכות הרפואית של קופות החולים שנויה מאוד במחלוקת בכל הנוגע לפריפריה הגאוגרפית והחברתית בישראל. באזורים אלה התחרות לא מאפשרת שיפור משמעותי של השירותים בשל הקושי לפתח שירותים חדשים. במקרים מסוימים מתפתחת תחרות על רופאים המביאים איתם מבוטחים שעוברים מקופה לקופה, בלי קשר לאיכות השירות".

לדברי נציגי הפורום, ביחס לפריפריה הצפונית, הוועדה היחידה שבדקה לעומק את מצב הבריאות בצפון, בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, כאשר שימש כראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' איתמר גרוטו, המליצה לחזק את איגום המשאבים בין הקופות ולהעביר את מודל המרפאה האחודה לזמן חירום.

חובב ינאי, יועץ לקידום מדיניות בפורום, אמר הבוקר (ב'): "הגיע הזמן להשתחרר מהתפישה שהתחרות משפרת את שירותי הבריאות. היום ברור כי המאפיינים החברתיים, הכלכליים, הדמוגרפיים והגאוגרפיים בפריפריה מחייבים איגום המשאבים הקיימים ומבט אזורי על הבריאות בפריפריה, כפי שהומלץ בוועדת גרוטו. הסתכלות כזאת תמצה את משאבי המערכת ותשפר את השירות למבוטחים בזמן, במרחק ובאיכות השירות הרפואי לו הם זכאים".

מרגנית אופיר גוטלר, מייסדת הפורום שהיא גם עמיתת מחקר בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת, מסרה: "יישום חוק ביטוח בריאות ממלכתי איננו מצליח לגשר על הפער שבין המחויבות לספק שירותי בריאות בזמן, מרחק ובאיכות סבירים לבין ההנחה כי התחרות בין הקופות היא הפתרון. בחוק ההסדרים החדש, במקום לשנות את כללי המשחק, ממשיכים להתעקש על שיטה שנכשלת במבחן התוצאה. זה הזמן להתקדם למודלים הרווחים בעולם  המקדמים איגום משאבים ושיתופי פעולה על בסיס אזורי. בזמן הקורונה גילינו ששיתוף הפעולה בין קופות החולים נותן לנו שירותים טובים יותר. אז למה משרד האוצר מקדם שוב רפורמה שרק תעצים את התחרות בין הקופות ותבזבז משאבים יקרים?".

מדוברות קופת החולים מכבי נמסר בתגובה: "בחסות משבר הקורונה יש מי שעלול לפגוע בזכות החולה לבחור ממי לקבל שירות. קופות החולים הן התחום הציבורי היחיד שבו ניתנת לאזרח בחירה. מנוע התחרות, על חסרונותיו - כי אין דבר מושלם - הוא אחד מבסיסי המערכת. אפשר לאגם בנקודות מסוימות. זה מבורך. אסור להפוך את הבריאות בישראל לשרות ממלכתי אחד. כי אז נהיה כמו ה-NHS הבריטי שמעניק רמת שירות לא טובה. המערכת בישראל מצוינת, חלק מזה בזכות התחרות".

נושאים קשורים:  הפורום לקידום הבריאות בצפון,  קופות החולים,  קורונה,  חדשות,  שירותי בריאות,  בריאות בפריפריה
תגובות
אנונימי/ת
27.07.2020, 12:13

זה בהלימה למדיניות משרד הבריאות - "המטופל במרכז".

עד שמשרד הבריאות ישיק תכנית "המטופל בפריפריה" ימתינו בסבלנות בשקט

27.07.2020, 22:35

בצפון ממילא יש קופה אחת שהיא מונופול. אין תחרות אמיתית. אולי הבעיה היא במדידה?
אם נמדוד ונשקף מדדי בריאות (השוואתיים לשנים קודמות) במקום שיטת "מדדי האיכות" הקלוקלת והחולנית, נוכל ללמוד ולשפר את ... הבריאות. ועד אז - יש להקפיד למדוד ולשקף לפחות כח-אדם-פר-מבוטח - כולל מספר אנשי סיעוד ועבודה סוציאלית ופיזורם ההוגן במרפאות הקהילה.

27.07.2020, 23:32

מדדי איכות? אכן שיטה מופלאה שקידמה רבות נורמה של אי אמירת אמת בארגונים. ובעניין זה בני ישראל בהחלט מצליחים לשקר איש את רעהו טוב מכל העמים

אנונימי/ת
28.07.2020, 11:05

מזמן היו צריכים להקטין הכפילות במכונים ובשירותים הניתנים על ידי הקופות. המאוחדת הפכה לאחוזה פרטית של דוסים הדואגים לצאן מרעיתם. מכבי אחרי תקופת רוטר זקוקה לניעור. יש בה שחיתות לא מעט

28.07.2020, 11:17

זה רק שאלה של זמן. לבסוף יתגלה מי גזר קופון

אנונימי/ת
04.08.2020, 12:27

ארבע קופות לפחות שתי מיותרות ובזבזניון.. לכל קופה מכונים מקומות הקרנה מערך בדיות רנטגן ומעבדות. בריאו האשה מכוני גב וכיוב, וגם שם כמו בפוליטיקה מחלקים ג'ובים לבנים ובני זוג של אנשי הנהלה.