• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

יו"ר ועדת הקורונה: "יש לייעד חלק ניכר מכוח האדם הנוסף למחלקות הפנימיות"

האם מערכת הבריאות מוכנה לתחלואת החורף? ראש האגף לרפואה קהילתית במשרד הבריאות מזהיר: "בתרחיש קיצון של כ-2,000 מונשמים ועוד אלפי חולים בקהילה, לא תינתן רפואה באותה רמה במחלקות האחרות"

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

ועדת הקורונה של הכנסת קיימה אתמול (ג') דיון במוכנות מערכת הבריאות לקראת החורף, כאשר במקביל יהיה צורך לטפל בחולי קורונה, שפעת ובמתן הטיפול השגרתי לחולים במחלות אחרות. בדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון כי "חלק ניכר מתוספת כוח האדם שאושרה – תקנים לאחיות ולרופאים - יש לייעד למחלקות הפנימיות". היא דרשה מנציגי משרד הבריאות להציג נתונים ולהעבירם לוועדה בדחיפות לקראת דיוני המעקב שתקיים הוועדה בנושא הזה.

בדיון השתתף פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, שהתריע: "בניגוד לתיאור של משרד הבריאות, הקופות ובתי החולים לא מוכנים לחורף". הוא שב והדגיש שעיקר המחסור הוא בכוח אדם ולא בציוד. ההכרזה על תוספת 400 רופאים היא להקלה על העומס המוטל על המערכת, אבל חובה שכל התוספת תגיע לפנימיות אך משרד הבריאות לא מוכן לייעד כך את רופאים. הוא נותן חופש פעולה בעניין הזה למנהלי בתי החולים. המחסור ברופאים הוא כרוני ומתמשך והקורונה רק העצימה את הבעיה".

ד"ר הדר אלעד, ראש האגף לרפואה קהילתית במשרד הבריאות, דיווח בוועדה על תגבור המערכת בתקנים, הגברת הרכש בציוד ובמיטות, הגדלת התקציב והרחבת שירותי הרפואה מרחוק. הוא מסר, בין השאר, כי נקבע תקציב המשך להכשרת הצוותים לטיפול בחולים המונשמים. "הפער הגדול איננו במכונות הנשמה אלא בהכשרת הצוותים לטיפול במונשמים. המערכת צריכה להיערך לכ-4,000 צוותים שכאלה. בתרחיש קיצון של כ-2,000 מונשמים (בחורף) ועוד אלפי חולים בקהילה, לא תינתן רפואה באותה רמה במחלקות האחרות, באיכות וברציפות הטיפול", הזהיר.

ד"ר אלזה לבון, מנהלת אסדרת כוח האדם בסיעוד במשרד הבריאות, מסרה ש-1,500 אחים ואחיות נכנסו לעבודה בחודש זה ו"בעוד כחודשיים תיערך בחינת סיעוד נוספת. מקווים לקלוט 2,600 אחים ואחיות נוספים. אנו נערכים להכשרה בתרחישים שונים עבור כל המחלקות, בקופות החולים ובלשכות הבריאות. לתחושתנו, המערכת דווקא מוכנה לחורף".

בהתייחסות לרכישת חיסוני השפעת מסר ליאור ברק, מהאגף לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, כי לקראת החורף בוצע רכש חיסונים בהיקף של 200 מיליון שקל וגם נבנתה תכנית להרחבת שעות הפעילות במרפאות קופות החולים, הרחבת אשפוזי הבית וטיפולי הבית, קידום רפואה מרחוק, כולל התייעצות עם מומחים".

ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות שבה ודיווחה שקיים "מחסור עולמי בחיסון לשפעת ומנות החיסון שיגיעו יופנו בעיקר לקבוצות סיכון".

נושאים קשורים:  קורונה,  מחלקות פנימיות,  ח"כ יפעת שאשא-ביטון,  ועדת הקורונה,  פרופ' אבישי אליס,  ד"ר הדר אלעד,  חדשות,  ד"ר אלזה לבון,  ד"ר אמיליה אניס,  חיסונים,  שפעת,  תחלואת חורף
תגובות