• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר ב"שערי צדק": כ-50% ממחלימי הקורונה חווים קשיי נשימה בטווח הארוך

שבועות עד חודשים לאחר שהחלימו, רוב החולים לא חזרו למצב בריאותי ולתפקודם טרם המחלה | פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות ב"שערי צדק": "גם לחולי קורונה קלים עלול להיווצר נזק ריאתי לטווח ארוך"

פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

תוצאות ראשונות ממחקר שנעשה במכון הריאות במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים: לפחות 50% מחולי הקורונה שנבדקו ממשיכים לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים שבועות עד חודשים לאחר שהחלימו. רוב החולים לא חזרו למצב בריאותי ולתפקוד שבהם היו לפני שחלו.

בית החולים מסר הבוקר (א') כי הנושא נבדק על כמה עשרות מטופלים שחלו בדרגות חומרה שונות והחלימו. כמחצית מהמחלימים שנבדקו עד כה סובלים מתסמינים ללא קשר בהכרח לחומרת מחלתם. לחולי קורונה קלים עלול להיווצר נזק ריאתי לטווח ארוך. לעומתם, חולים שהיו במצב קשה לא בהכרח מדווחים על קשיים או תחושה קשה.

בשבועות הקרובים ייבדקו עוד מאות חולים נוספים שפנו כדי להשתתף במחקר. כלל החולים שישתתפו במחקר ייבדקו שוב חצי שנה לאחר הבדיקה הראשונית על מנת להבין את ההשפעה ארוכת הטווח.

פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות ויוזם המחקר, מסר: "בין התסמינים שבדקנו נמצאו חולשה כללית אצל רוב הנבדקים; תלונות על שיעול ואו קוצר נשימה, הופעה של פיברוזיס - לייפת ריאתי; הפרעה חסימתית וחשד ליתר לחץ דם ריאתי.

"נעשות בדיקות מקיפות על מנת למנוע החמרה בתסמינים אלה ולתת מענה עוד בשלב מוקדם של המחלות", אמר פרופ' איזביצקי הוסיף: "אנו פונים לכלל חולי הקורונה בישראל שהיו מאושפזים בבתי החולים השונים או שהו במלוניות להצטרך למחקר המעקב הזה. המחקר מתאים למטופלים בטווח של שלושה-שישה חודשים לאחר השחרור מבית החולים.

"מומלץ לבוא מוקדם ככל שניתן כדי שנוכל לעשות מעקב ואיתור מוקדם של מחלות ריאתיות. כל חולה קורונה שהיה מאושפז באחד מבתי החולים בישראל יכול לקבוע תור במרפאת הריאות ב'שערי צדק' ולבקש להשתתף במחקר המעקב הזה".

נושאים קשורים:  בית החולים שערי צדק,  פרופ' גבריאל איזביצקי,  רפואת ריאות,  חדשות,  קורונה,  נזקי מחלת הקורונה
תגובות