• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

בכירים במשרד הבריאות על פרשת הפטור למיליארדר: "צולבים את גרוטו"

הר"י נחלצה לעזרת פרופ' איתמר גרוטו בפרשת הפטור - העמידה לרשותו ייעוץ משפטי | על פי "נוהל מחלימים" שהציג המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, יכול היה לתת פטור מבידוד לאיש העסקים טדי שגיא

פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות. צילום: פלאש 90

לאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה אמש (ד') את מנכ"ל משרדו היוצא משה בר סימן טוב, לקיים בירור למשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו, בעקבות דיווח לפיו העניק המשנה-למנכ"ל פטור מבידוד למיליארדר טדי שגיא שנחת בישראל מקפריסין במטוסו הפרטי, נעזר הבוקר (ה') פרופ' איתמר גרוטו בייעוץ משפטי ממשרד עו"ד ארנה לין, המשמשת כיועצת להסתדרות הרפואית. הר"י מסרה: "אנחנו עומדים מאחורי פרופ' גרוטו והעמדנו לרשותו ייצוג משפטי".

במכתב לפרופ' גרוטו כתב בר סימן טוב: "לאור הפרסום החמור, אבקש לקבל ממך הבהרות לדברים, אם אכן ניתן הפטור ומדוע וכמו כן, אם היו מקרים דומים בעבר שבהם ניתן על ידיך פטור מחובת בידוד לאנשים השבים מחו"ל או מחובות אחרות אותן הטלנו על הציבור. על פניו, הפטור מבידוד, שלא על פי הנהלים, מהווה פגיעה קשה באמון הציבור ושר הבריאות הנחה אותי למצות את הבירור עימך". גרוטו התבקש לספק את ההסברים בכתב, עד הבוקר.

שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב. דרשו הבהרות מגרוטו. צילום: פלאש 90

בדיווח של מיטל יסעור בית-אור באתר של "ישראל היום" נמסר כי בידי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות מסמך מ-11 במאי תחת הכותרת "נוהל מחלימים", שעליו חתומה פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, וזה קובע  שכל אדם שחזר מחו"ל ומציג תיעוד שלפיו אובחן עם קורונה ותיעוד לבדיקת מעבדה שלילית אחת לפחות, ובהמשך עובר בדיקה שלילית בארץ - יכול לקבל פטור מבידוד. לפי הנוהל, את הפטור יכול לתת לאותו אדם כל רופא של קופת חולים.

לפי נוהל זה, שקבע משרד הבריאות עצמו, ייתכן שהאיש העסקים טדי שגיא כלל לא נדרש לפרוטקציה או לאישור מיוחד - לא ממנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, לא מהמשנה למנכ"ל ולא מסמנכ"ל ליחסים בינלאומיים, הממונה על אישורים חריגים לחוזרים מחו"ל.

בשלב זה, רק לפי מה שפורסם הבוקר בכלי התקשורת השונים, הציג שגיא מסמכים רפואיים לפיהם קיבל בדיקה חיובית מחו"ל לפני חודשיים – ותוצאה של בדיקה שלילית מחו"ל. פרופ' גרוטו רשאי לכן לקבל החלטות מתוקף שיקול דעת רפואי וכרופא הבכיר במשרד הבריאות.

פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, בעבר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בה"רי, אמר לפי דיווח זה: "פרופ' גרוטו פעל לטעמי ב'מרחב ההחלטה' שלו. אולי מבחינה ביורוקרטית וטכנית היה צריך לפנות לגורם אחר במשרד הבריאות, אבל בוודאי שיש לו את הידע הכי רב במשרד הבריאות כיום כדי לעסוק בשאלות מסוג זה".

דוידוביץ' הוסיף: "אני לא חושב שאדם שתרם כל כך הרבה לבריאות הציבור, צריך לעשות לו עכשיו משפט בכיכר העיר. צריך לשמוע בדיוק מה קרה ואם היתה טעות בשיקול דעת - ולהפיק לקחים. פרופ' גרוטו הוא רופא מומחה בבריאות הציבור העוסק בהתמודדות עם פנדמיה 20 שנה. הוא אחד האנשים שתרם הכי הרבה לבריאות הציבור בישראל. יכול להיות שפרופ' גרוטו פעל עלפי נהלים של משרד הבריאות. בשלב זה אנחנו לא יודעים את מלוא העובדות".

פרופ' גרוטו הוא עובד מדינה שנבחר לתפקידו במכרז. אין מדובר במשרת אמון וייתכן שלא ניתן לפטר אותו – וזאת בניגוד להנחיה של שר הבריאות למנכ"ל העומד לסיים את תפקידו "לבחון את העניין בכלים משמעתיים". בסמכות השר לפטר עובד רק כשמדובר באי התאמה ועל כך ניתן לערער לנציבות שירות המדינה או לבית הדין לעבודה. בשלב זה גם לא ברור אם מנכ"ל המשרד יכול לקיים שימוע כשהוא מעורב, לכאורה, בפרשה (לפי הדיווח שגיא ביקש מבר סימן טוב לקבל את הפטור וכנראה סורב).

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור הוסיף, לפי אותו דיווח: "כיוון שבר סימן טוב עצמו מעורב בנהלים שנקבעו, או לא, ולכאורה נעשתה פנייה גם אליו, צריך תהליך בירור הוגן. הבורר צריך להיות אובייקטיבי וחיצוני ולא מי שהיה מעורב בעצמו".

בדיווח נוסף של ענבר טויזר בחדשות ערוץ 12 מצוטטים בכירים במשרד הבריאות, שאמרו: "גרוטו הוא אדם ישר. יש כאן סיכול ממוקד נגדו. המנכ"ל פועל ממניעים אישיים. הסערה שמתחוללת היא 'צליבה' של גרוטו. בר סימן טוב נוקם בו כי הרגיש שגנב לו תשומת לב בזמן המגיפה". אלא שבר סימן טוב הגיב לכך: "אין כאן שום דבר אישי, השיקולים מקצועיים בלבד"‎. באותו דיווח נמסר ש"בשבועות האחרונים שרר מתח בין פרופ' גרוטו לבין המנכ"ל.

"כל בכירי המשרד", סיפר מקור אחד, "קיבלו לאורך תקופת המגיפה פניות שונות מאזרחים שביקשו החרגה ופטור מבידוד. יש מקום להפעלת שיקול דעת. על כן פעלה במשרד ועדת חריגים שאישרה פטור במצבים מסוימים. למשל לאנשים עם מוגבלויות, אוטיסטים או עם דיכאון חמור".‎

בראיון לגלי צה"ל אמר הבוקר ד"ר אשר שלמון: "אסור לשדר לציבור שיש קבוצות שונות באוכלוסיה ושיש כאלה שהם פטורים מתוקף מעמדם". ד"ר שלמון, סמנכ"ל משרד הבריאות שאחראי על קשרים בינלאומיים, הוגדר כ"אחראי על מתן פטור מבידוד". עוד אמר באותו ראיון: " אם היו פונים אלי, לא הייתי נותן פטור. לא פנו אלי". עם זאת אמר ד"ר שלמון כי איננו מרוצה מה"לינץ'" שנעשה לגרוטו".

נושאים קשורים:  פרופ' איתמר גרוטו,  הר"י,  ייעוץ משפטי,  פטור מבידוד,  בידוד,  חדשות,  יולי אדלשטיין,  קורונה,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
11.06.2020, 13:56

מה שנכתב כאן מדויק. גרוטו נבחר במכרז ולכן לא ניתן לגעת בו. אדלשטיין שוגה לחשוב שאם יאיים אז גרוטו ילחץ ויתפטר בעצמו. אבל לא כך יהיה.
בר סימנטוב ממילא בקרוב עוזב, אבל לאדלשטיין יש כנראה רק שתי דרכים לרדת מהעץ:

1. לומר שלאחר בחינה מחודשת או קבלת הסברים הגיע למסקנה שגרוטו בעל באופן כשר.
2. להציע לו הצעה שלא ניתן לסרב לה.

אנונימי/ת
12.06.2020, 11:11

אדלשטיין..יחבק בחום את המושחת. המנכ"ל החדש. האיש הלא מתאים בתפקיד המסובך והקשה כעת בישראל...

אנונימי/ת
12.06.2020, 14:47

נכון

אנונימי/ת
12.06.2020, 14:48

נכון מאוד

אנונימי/ת
11.06.2020, 17:01

ואיפה המקום של האדון טדי שגיא ירום הודו, שבכלל ביקש את הפטור הזה ברוב חוצפתו כי רבה ויצר את כל הבלגן מלכתחילה??!!

אנונימי/ת
11.06.2020, 22:26

יש הנחייה או חוק שאומר שאסור לבקש? חוצפן זה מי שפועל נגד ההנחיות מבלי לבקש. טדי שגיא הוא אדם פרטי

אנונימי/ת
11.06.2020, 23:11

גם אם נניח שמדובר בסוג של מעידה מה שמאוד לא ברור
תניחו בבקשה למומחה היחיד בפיקוד של משרד הבריאות לנהל את המערכה
כל הניסיון ליצור אווירת רדיפה נגד האיש הנכון במשרד הבריאות תפגע בשורה התחתונה בכולנו!!!!!

אנונימי/ת
12.06.2020, 10:37

יש קן צרעות במשרד הבריאות!
בר סימן טוב במקום לצאת בפרסום לעיתונות היה יכול אולי לשאול את גרוטו? זה עלה בדעתו? יש פה ריח לא נעים של סגירת חשבון.....
בערב בר סימן טוב מתראיין ואומר שהוא לא ראה את האישורים, מי הוא בכלל שצריך להראות לו אישורים רפואיים, להזכירך, אתה פקיד לא רופא!

אנונימי/ת
12.06.2020, 10:44

למה? חמה מיליונרים מעל החוק? אם כולם צריכים בידוד אז גם הוא צריך ודר גרוטו ען כל הכבוד לא צריך היה לתת לו םטור כי הגיע לארץ ולא בא לו להתבודד והשמועות על לאן הלך הן שמועות לא יפות במיוחד ומסיבת בת מיצוה של המאיון העליון סו השמועה הכי טובה שהגיעה אלי הגיעו גם אחרות שלא אחזור עליהן

אנונימי/ת
12.06.2020, 11:08

סליחה על הבורות. מדובר בפרופ גרוטו שבזכותו (גם) עברנו את הגל הראשון בנצלחה ? אם כן מדובר באדם בעל זכויות רבות. הקנאים דעתם נטרפה. אני מחזק את פרופ גרוטו ומעריך אותו מאד. הביוס יזרום אל תדאג...

אנונימי/ת
12.06.2020, 11:15

מצער שעושים לינץ לאדם הגון ומקצועי. שהפוליטיקאים ומי שהפוליטיקאים מינו לתפקידי מנכל יבדקו קודם כל את עצמם וששימשו דוגמא אישית שעד כה לא זכינו לראות

אנונימי/ת
12.06.2020, 11:16

אני מחזק את איתמר. אין אדם ישר ושפוי כמוהו בכל המשרד הרקוב.
סימנטוב לא מגיע לקרסוליו. לדעתי המקום היחיד שיקבל אותו בזרועות פתוחות הוא עיתון הארץ. כל השאר בזים לו.
ליולי אדלשטין : קצת ענווה לא תזיק. הגעת לפני כמה ימים למשרד. אתה לא יודע כלום ולא מבין כלום וכבר מתנהג כמו אבו עלי. היה ראוי שתישאר בכנסת.

אנונימי/ת
12.06.2020, 12:01

מה ההתרגשות
גם אולמרט ליקק לעשירים וגם ביבי נתניהו והגברת חיפשו תמיד חברים עשירים

אנונימי/ת
12.06.2020, 15:58

לאורך 5 שנות כהונה נטען שוב ושוב שהמנכ"ל נקמן בעליל וכעת נוסף המסמר האחרון בעלילה. השר החדש נהג כפיל בחנות חרסינה בקונפליקט ה-1 שלו. הוכיח חוסר יכולת לשיקול דעת מקצועי כבר בתחילת הדרך ומעורר פקפוק לגבי המשך דרכו בניווט המערכת .תגובות רופאי בריאות הציבור כולן שקולות וראויות.

אנונימי/ת
12.06.2020, 16:40

גרוטו אדם הגון איש מקצוע מעולה ורב זכויות מומחה והאיש הנכון במקום הנכון. במקום לחזק את ידיו אנו מרפים אותן ובעצם יורים לעמנו ברגלים. כל תחלואי המערכת התמקדו בפטור שנתן. לגרוטו זכויות רבות בהצלחתנו במלחמה בקורונה תנו לאיש להמשיך בעבודתו הברוכה. לפני שצולבים אותו מן הראוי להעיף מבט בשורת מפירי הכללים בדרגים שמעליו כולל הממונה עליו לשעבר השר ליצמן ,אשר לא באו על עונשם.

12.06.2020, 17:13

ראוי שמכתב התגובה של א. גרוטו יתפרסם ויופץ.ניכרים דברי אמת!
להלן הקישור
https://pic-upload.ynet.co.il/news/12062020.pdf

12.06.2020, 18:38

שופכים את דמו

אנונימי/ת
12.06.2020, 18:47

כולנו אנונימים כי כולנו מפחדים, כי כולנו יודעים באיזו מדינה אנו חיים!

12.06.2020, 20:34

כל כך אופיייני לכסאחלאנד: קודם מטח צרחות (מזל שלא יריות, הפעם) ורק אחר כך בודקים את העובדות.
תנו קצת קרדיט ל Civil servant מקצוען ומסור, ואחר כך, בלי חיפזון וצלצולים - בדיקה שקולה של האירועים.

אנונימי/ת
13.06.2020, 08:39

האם גם נציג ממשלת גרמניה שביקר אותנו שהה בבידוד?
המיליארדר התנהג באותה דרך. הגיע במטוס פרטי, משם נסע למסיבה שאכן התנהלה לא ע"פ הנחיות משרד הבריאות ומשם מיד חזר למטוסו וחזר לקפריסין.
השאלה היא למה לא קונסים ומאשימים את מארגני מסיבת הגג ?

אנונימי/ת
13.06.2020, 14:22

מוזר שכולם נחפזים להגן על מי שנהג בניגוד לנהלים, עקף את מי שאחראי, שינה החלטה של המנכ״ל, גם הודה בטעותו. יצר מצב של מורמים מעם הזוכים לפרוטקציה יצר התמרמרות אצל האזרח הפשוט ויצר איפה ואיפה. כל זה לא שייך לשיקול מקצועי ולא ראוי להגנה. מעיד על כשל ערכים חמור.

אנונימי/ת
13.06.2020, 20:44

הפרשה הודלפה לתקשורת (מן הסתם על ידי מישהו ממשרד הבריאות) שלושה שבועות לאחר שגרוטו נתן לשגיא את הפטור המדובר. אני משער שאותו מדליף (או מדליפה) חיכה לראות מי יהיה שר הבריאות ומי יהיה מנכ"ל משרדו, וכשהיה ברור שאלה לא מאנשי שלומו של גרוטו, הודלף המייל המדובר. צעד נקמני ופחדני (לכאורה).

אנונימי/ת
14.06.2020, 00:07

ארץ אוכלת יושביה!!! בכירי משרד הבריאות רובם רופאים פנסיונרים מצה"ל עם אגו מנופח שחושבים שיכולים לעשות מה שהם רוצים מבחינת חבר מביא חבר הכל מבוסס על קשרים ולא על כישורים! נמאסתם!!! תזכרו בפאשלות של המשרד כגון מקרה מטרנה!!

אנונימי/ת
14.06.2020, 00:08

רמדיה

14.06.2020, 08:05

איתמר ידידי הטוב,
בל תיפול רוחך, המשך בדרכך, בתבונה, יושר, רוגע, צניעות ומקצועיות המאפינות אותך, הלוואי וירבו כמוך במקצוענו, במשרד הבריאות ובמדינה.
איתך לאורך כל הדרך
אודי
גילוי נאות:
פרופ. איתמר גרוטו היה סמג"ד שלי במילואים, במהלך שרותינו הצבאי.
לכל האנונימים: אלו החוששים ביכול "באיזו מדינה אנו חיים" אתם המשת"פים הכי גרועים של השיטה עליה אתם מלינים ב"מדינה שבה אנו חיים" . היו אתם השינוי שתרצו לראות בעולמכם (מיוחס למהטמה גנדי)

אנונימי/ת
14.06.2020, 08:47

אם כבר ציטטת משפט המיוחס למהטמה גנדי, מן הראוי להזכיר כי מהטמה גנדי נרצח (אמנם לא בגיל צעיר, אבל בכל זאת....).
אולי לא כולם מוכנים לשלם בחייהם (או בחייהם המקצועיים)