• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

נשארו מאחור - הקשישים והחולים שנותרים בסגר כל השנה

בעוד שבימים אלה מדינת ישראל מתחילה לחזור לשגרה, נותרים מאחור אלפי קשישים וחולים כרוניים אשר מנועים לצאת מהבית ונותרים לבדם במציאות בלתי אפשרית המחייבת יצירת מענה מהיר

27.05.2020, 08:49
בידוד בימי קורונה. צילום אילוסטרציה

מגיפת הקורונה היכתה בעוצמה ופגעה כמעט בכל תחום במשק. נזקי המגיפה יוסיפו ללוות אותנו עוד חודשים ארוכים וממושכים. התקופה האחרונה אילצה את כולנו לשנות את אורח החיים והפגישה אותנו עם סיטואציות יוצאת דופן כמו ריחוק חברתי. בני האדם הם יצורים חברתיים מטבעם, הקשר והקירבה שלנו זה לזה כמו גם לשירותים חיוניים הם חלק בלתי נפרד מהצרכים הבסיסיים של כל אחד מאיתנו, בכל גיל, על מנת לשרוד.

מאז ומעולם, לא טוב היות האדם לבדו. ככל שהגיל עולה כך גדל שיעור האנשים הנותרים לבד וזהו מצב שמעלה את הסיכון להיות פגיעים יותר למחלות פיזיות ונפשיות. מחקרים קושרים בין בידוד חברתי ובדידות לבין סיכון מוגבר למגוון רחב של בעיות בריאותיות פיזיות ונפשיות, ביניהן מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, היחלשות המערכת החיסונית, דיכאון וירידה בתפקוד הקוגניטיבי. כמו כן, גם הסיכון למוות בטרם עת גובר בשל כך.

אוכלוסיות מבוגרות, חולות או בודדות, הן לרוב כאלו עם נגישות נמוכה ומוגבלת לשירותי בריאות ועם קושי גדול במימוש זכויותיהם. מצב זה יוצר מעיין מעגל קסמים שבו החולים הופכים חולים יותר והבודדים הופכים בודדים יותר. כשנגיף הקורונה התפשט בעולם, הוא רק מגדיל ומחריף את הקושי והבדידות.

מרבית מאוכלוסיית הקשישים מתגוררת בבית ולא במוסדות שיקומיים או סיעודיים ולמרבה הצער, המערכת הזניחה אותם במשבר הנוכחי. קופות החולים הן ספקית שירות הרפואה המרכזים בקהילה, אולם אלה רחוקים מלהעניק שירות מיטבי ומספק עבור הקשישים בגלל אופי התחלואה שלהם

האוכלוסיה בישראל מזדקנת. על פי דו"ח של משרד הבריאות, כ-75% מהאזרחים מעל גיל 65 אובחנו כסובלים ממחלה כרונית אחת לפחות. כחלק מהטיפול במשבר קורונה, משרד הבריאות הקים את תכנית "מגן אבות ואמהות" לטיפול באוכלוסיית הקשישים במוסדות הסיעודיים ובתי האבות. מדובר בפעילות חשובה ביותר שסייעה ועזרה לקשישים רבים. יחד עם זאת, מרבית מאוכלוסיית הקשישים מתגוררת בבית ולא במוסדות שיקומיים או סיעודיים ולמרבה הצער, המערכת הזניחה אותם במשבר הנוכחי.

קופות החולים הן ספקית שירות הרפואה המרכזים בקהילה, אולם אלה רחוקים מלהעניק שירות מיטבי ומספק עבור הקשישים בגלל אופי התחלואה של אותה אוכלוסיה. בעוד שבבתי חולים הטיפול הוא נקודתי וקצר טווח, מרבית הקשישים סובלים ממחלות כרוניות המצריכות טיפול ארוך וממושך בקהילה.

מדינת ישראל חייבת לנקוט צעדים מהירים ולהקדיש גם משאבים על מנת שניתן יהיה להגיע במהירות לכל אותם אלפי חולים וקשישים בקהילה שסגורים בבתיהם. הבעיה הזו לא תיפתר מעצמה והיא מצריכה שינוי של סדרי עדיפויות ממשלתיים

כדי לשנות את המציאות הקשה של הקשישים והחולים הכרוניים, הוקם פרויקט חיבו"ק (חיבור, בריאות, קהילה) - תכנית ייחודית שמטרתה להגיע אל המטופלים המרותקים לבתיהם בגלל בעיות רפואיות או מסיבות אחרות ולהנגיש להם שירותי תמיכה בהתאם לצרכים שעולים,  לתת תמיכה ולסייע במימוש. מטרת הפרויקט היא לא רק לשנע תרופות וציוד רפואי אלא גם לדאוג להפגת בדידות, להוות אוזן קשבת ולסייע בחיבור למוסדות שונים בקהילה שיכולים לשפר את איכות חייהם של אותם אנשים.

בימים אלה, מאות סטודנטים ממקצועות הבריאות - רפואה, סיעוד, עבודה סוציאלית, פיזיותרפיה, ופסיכולוגיה - מסייעים לקשישים ולחולים הכרוניים בתמורה למלגת לימודים. בניגוד למתנדבים, הסטודנטים מלווים אותה אוכלוסיה לאורך זמן ומסייעים לקשישים במשך כל השנה. המפגש בין דור העתיד של המטפלים לדור ההווה הזקוק לסיוע ועזרה מייצר ערך מוסף לשני הצדדים.

מדינת ישראל חייבת לנקוט צעדים מהירים ולהקדיש גם משאבים על מנת שניתן יהיה להגיע במהירות לכל אותם אלפי חולים וקשישים בקהילה שסגורים בבתיהם. הבעיה הזו לא תיפתר מעצמה והיא מצריכה שינוי של סדרי עדיפויות ממשלתיים. עם שוך הגל הראשון של מגיפת הקורונה וכינונה של ממשלה חדשה, הגיע הזמן לטפל באוכלוסיית הקשישים ובחולים הכרוניים שזקוקים לסיוע, עזרה ומימוש זכויותיהם.

נושאים קשורים:  דעות,  קשישים,  קורונה,  הזדקנות האוכלוסיה,  סגר,  בידוד,  חדשות
תגובות