קורונה בישראל

ליצמן סוגר חשבון: "נתניהו נענה לפחדים של בר סימן טוב - היתה בהלת יתר"

עם עזיבתו את משרד הבריאות, טוען השר היוצא שעמדתו היתה מתונה בכל הנוגע לניהול משבר הקורונה בעוד שבחודשים האחרונים פיזר הצהרות אחרות לחלוטין

ח"כ יעקב ליצמן. "ביום השבעת הכנסת סירב לעבור בדיקת חום בכניסה למשכן". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

רגע לפני שהוא עוזב את משרד הבריאות, מצא לנכון ח"כ יעקב ליצמן, השר היוצא, להאשים ב"בהלת יתר" את המנכ"ל משה בר סימן טוב, שגם הוא עומד לסיים את תפקידו.

בראיון ל"כאן רשת ב'" אמר אמש (א') ליצמן: "אני חשבתי שהיתה בהלת יתר וברגע שהמנכ"ל שלי אמר שהוא חושש מעשרת אלפים מתים, אני צעקתי בישיבת הממשלה מול כל השרים ובנוכחותו שאני חולק על זה. שזה לא יהיה, שזה סתם מוגזם. אבל ראש הממשלה קיבל את ההגזמה הזאת ונענה לפחדים של המנכ"ל. אבל אני לא יכול לבוא בטענות אליו כי בסך הכל המצב מצוין. כמעט על כל נפש שאבדה אנחנו בוכים, אבל בסך הכל יש 250". בכך שוב הוכיח ליצמן עד כמה איננו שולט בפרטים - הוא נקב במספר מתים שגוי.

כשנשאל: "אבל יש כאלה שלא משווים לארה"ב ולאירופה (בעניין שיעור התמותה) אלא למדינות האזור", השיב: "אנחנו לא יודעים מה יש במדינות האזור. אני מציע לא להשוות".

במהלך המשבר הופיעו בתקשורת דיווחים לא מעטים על כך שהיחסים בין ליצמן למנכ"ל משרדו עלו על שרטון. גורמים במשרד הבריאות סיפרו לכתבים שהשר עצמו הודר מקבלת ההחלטות על ידי בר סימן טוב, שעבד באופן ישיר עם ראש הממשלה נתניהו וביחד קיבלו השניים את ההחלטות המשמעותיות ביותר בניהול משבר הקורונה, לעתים בניגוד לעמדתו של השר. עד תחילת המשבר, היחסים בין השניים היו לרוב טובים והמנכ"ל נהנה מגיבוי השר כמעט באופן מלא.

ליצמן לא היה מעורב בפעילות משרד הבריאות מתחילת אפריל בשיא תקופת הסגר, לאחר שהוא ורעייתו אובחנו כחולים בקורונה ונכנסו לבידוד. שניהם החלימו מאז. עד היום לא הוצגו לציבור פרטי החקירה האפידמיולוגית שלו, אף שהתברר שביום השבעת הכנסת סירב לעבור בדיקת חום בכניסה למשכן. כמו כן, לא ידוע ממי נדבק בנגיף והיכן.

התנהלותו של ליצמן מעוררת סימני שאלה משום שרק עתה, עם עזיבתו את משרד הבריאות, הוא טוען שעמדתו היתה מתונה בכל הנוגע לניהול המשבר, בעוד שבחודשים הקודמים פיזר הצהרות אחרות לחלוטין – "מה שמעלה את השאלה לאיזה ליצמן להאמין?", כפי שניסח זאת דיווח בחדשות ערוץ 12.

קודם לכן אמר כי תפקודו של בר סימן טוב "מעורר השתאות" ובראיונות שונים הרעיף שבחים נוספים על המנכ"ל שלו, שאת מקצועיותו הוא תוקף עתה: "ראייתו המקצועית, יכולות הניהול ובעיקר ההבנה העמוקה של בר סימן טוב עם צורכי מערכת הבריאות, הם נכסים מהותיים שתרמו לקידום וחיזוק הרפואה הציבורית בשנים האחרונות", אמר ליצמן באחד הראיונות. במקום אחר אמר: "הוקרתי והערכתי למנכ"ל היוצא שניהל נכון ובאופן מעורר השתאות את משבר הקורונה. לאורך התקופה נדרשנו להכרעות לא קלות, כדי להוביל את ישראל לניצחון במאבק בנגיף. בעזרת השם ובזכות תושייתו ואמות המידה המקצועיות שגילה 'ברסי', צלחנו את המשבר".

לפני השבעת הממשלה החדשה בנאומו בכנסת אתמול, לא הזכיר ליצמן את טענותיו על בהלה מיותרת בניהול המשבר אבל טען שבזכות המדיניות שנקבעה ניצלו חייהם של ישראלים רבים. "קיבלנו החלטות נכונות, היינו הראשונים לסגור את השמיים לטיסות מסין ומהמזרח. אני שמח שהחלטתי זאת, בניגוד לרעשי הרקע וללחצים שהיו אז. היום כולם מבינים שהצלנו חיים בכך".

בראיון אחר ששודר בערוץ 12 בחודש מארס, הזהיר ליצמן: "אם אנחנו לא נשמור על הבידודים שחייבנו, אנחנו חלילה וחס יכולים להגיע למה שקורה בחו"ל. תראו מה קורה באירופה ובאמריקה. הם משתלטים פי עשרה פחות מאיתנו". בעוד שאמש אמר כי "האזהרות היו מוגזמות", לפני כן הוא ביקש מהציבור לשמור על ההנחיות הנוקשות של משרד הבריאות, אותן הנחיות שתקף אמש: "צריך לשמור על הכללים ולהקפיד על מה שביקשנו. אם הציבור ישמור ויקיים את מה שביקשנו, לא יהיה סגר. אם לא יקיימו, אז נעשה דברים יותר קשים".

בתחילת מאי בראיון לתחנת רדיו אמר: "בל נשלה את עצמנו, הסכנה עדיין כאן. אנחנו חווים ירידה במספר הנדבקים והחולים אך המגיפה לא חלפה. עלינו לגלות אחריות למניעת גל שני, חלילה. אולי יש כאלה ששכחו, או כאלה שמנסים להשכיח, אבל אנחנו, משרד הבריאות ואני כשר הבריאות, היינו הראשונים לזהות את הסכנה מבעוד מועד".

בסוף אפריל בראיון ל"ישראל היום" הוא אמר שהביקורת נגדו היא בשל היותו חרדי. "בעיתונים לא התייחסו לתוכן הדברים שאמרתי. האם יש מישהו שכתב שאני הראשון שחסם את הכניסה לארץ? אף אחד. זה לא עניין אותם. עניין אותם למה באתי עם שטריימל".

כשנשאל על הטעויות שעשה במהלך המשבר, פטר עצמו ב"כל אדם עושה טעויות. יכול להיות שבבני ברק הייתי צריך לטפל בצורה אחרת. יכול להיות שלא היה צריך סגר. יכול להיות שהייתי צריך לסגור רק שכונות נגועות ולא את כל העיר, כמו שעשו בירושלים ובבית שמש".

היום (ב') בשעה 18:00 יתקיים במשרד הבריאות טקס חילופי השרים בהשתתפות השר הנכנס יולי (יואל) אדלשטיין, השר היוצא ליצמן, סגן השר הנכנס ח"כ יואב קיש וחברי ההנהלה המצומצמת. עדיין לא ידוע מי יהיה המנכ"ל הבא במקום בר סימן טוב.

נושאים קשורים:  יעקב ליצמן,  נגיף הקורונה,  חדשות,  נתניהו,  קורונה,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
18.05.2020, 13:11

ליצמן אתה צריך פשוט להתבייש.
אינך ראוי להיות שר. כולי תקווה שבעקבות דבריך לא תמצא אף מנכ"ל שיסכים לעבוד תחתיך.
חפש לך אנשי מקצוע מקרב חסידות גור. נראה אם תמצא

אנונימי/ת
18.05.2020, 19:28

ליצמן כדאי שתחזור לביתך.אינך מתאים להיות שר במדינת ישראל.בושה למי ששלח אותך

אנונימי/ת
18.05.2020, 19:35

ליצמן פוליטיקאי דה-לה-שמאטה. מזמן כבר הרעבת והרסת את מערכת הבריאות בישראל. טוב שמשרד הבריאות לא יסבול יותר ממך. ההיתי אומר ׳בוש והכלם לך׳ על דבריך המכוערים, אבל אתה לא יודע בושה מהי.

אנונימי/ת
18.05.2020, 20:52

זה לא ליצמן. זה סימנטוב הוא שיצר את מדיניות ההיסטריה הציבורית בשליחותו של נתניהו. הצ'ופר לסימנטוב יגיע במנכלות משרד ראש הממשלה. מישהו ראה את הסרט "לכשכש בכלב"? נשיא מדינה ממציא מלחמה כדי לזכות בבחירות. ביבי דחף את סימנטוב ולהיפך לייצר משבר בשביל שרידותו הפוליטית.
אני יודע שכולם פה רופאים כמוני. אבל מגפת הקורונה היא לא בעיה רפואית. היא המצאה פוליטית שעליה נשלם כלכלית עוד שנים רבות.

אנונימי/ת
18.05.2020, 23:05

כבודו שכח את ההבדל בין נבחר ציבור לעובד ציבור.
בר סימן טוב הוא עובד ציבור. הוא אינו קובע דבר. תפקידו היה לדאוג אך ורק לצמצום כמות החולים ולכך שמערכת הבריאות תעמוד בכך.
במצב לא ידוע , כאשר המחיר במקרה של טעות יכול להיות גבוה, זה אפילו לגטימי לקחת את תרחיש היחוס הפסימי.
בכל הנוגע לשקלול הגורמים (בריאות מול כלכלה לדוגמה) וקבלת החלטות - לכך יש את נבחרי הציבור- ישיבות ממשלה וקבינט. אם ליצמן או בכלל השרים, חשבו אחרת מבר סימן טוב- הרי שזכות ההחלטה והאחריות היא שלהם.
וזה מאוד לא לעניין להתנער ממנה כעת.

אנונימי/ת
19.05.2020, 01:08

צודק! ליצמן היה שר לא מורגש, אם אינני טועה, עוד לפני מגיפת הקורונה.. למרות שהאחריות לביצוע כל הפעולות הרפואיות מוטלת על השר הוא ניסה להתנער מאחריותו זו. מעניין איזו אדמה חרוכה הוא ישאיר במשרד הבא - משרד השיכון?

מה זה ?

אנונימי/ת
18.05.2020, 23:00

ליצמן הוא ליצן מיותר. חוץ מטיפול שיניים לילדים, שנהנים ממנו בעיקר חרדים משריצי ילדים, לא תרם מאומה וגרם נזק. ברוך שפטרנו

אנונימי/ת
18.05.2020, 23:36

ליצמן אכן ליצן שהפך למיותר בשנתיים האחרונות. אבל אתה גזען וטינופת עוד יותר מיותרת. ברוך שיפטרנו ממך.

אנונימי/ת
18.05.2020, 23:40

מי נהנה מאסותא אשדוד? מי נהנה ממכשירי ה-MRI בכל הארץ? מי נהנה ממאות מיליוני שקלים שנוספים בכל שנה לתקציב הסל? מי ייהנה מבית החולים החדש בבאר שבע? מי נהנה מהרפורמה בבריאות הנפש?
רק החרדים.
ספר לי מי השריץ אותך.

אנונימי/ת
19.05.2020, 06:37

אמנם לא אני זה שכתב את התגובה, וכמוכם גם אני לא מתלהב מהסגנון, אבל השימוש בשם הפועל "השרצה" בהקשר של הולדת כמות גדולה של ילדים , דווקא מקורו מהתורה, וכלפי בני ישראל.
"ובני ישראל פרו, וישרצו, וירבו ויעצמו במאוד מאוד ותמלא הארץ אותם".
ספר שמות פרק א'.
אז אולי לנו כחילונים זה צורם, אך אינני רואה שלאדם מאמין צריכה להיות בעיה עם התנסחות שנעשה בה שימוש כלפינו ולא בהקשר שלילי, בתורה

אנונימי/ת
19.05.2020, 09:34

שמור על פיך ואל תטנף. השרצה אינה מילה גסה

אנונימי/ת
19.05.2020, 11:02

מעניין שמתוך ארבעת הלשונות בפסוק, בחר האנונימי הגזען דווקא בשורש שרץ. הוא יכל למשל לכתוב 'חרדים מפרי/מרבי/מעצימי ילדים'.
מעניין גם כמה מהר היה נחסם כאן יוזר שהיה כותב שמבית החולים בנהריה, נניח, נהנים רק ערבים משריצי ילדים.

אנונימי/ת
19.05.2020, 12:58

למגיב מ 11:02, כאשר אתה כותב שהמגיב הראשון בחר דווקא בשורש שרץ מתוך הפסוק, אתה מניח שהוא הכיר את הפסוק, ואין ערובה לכך. מאוד ייתכן שהוא מכיר את הפועל שלא מהפסוק. לעומת זאת אני (המגיב 6:37) הבאתי את הציטוט כדי להראות שהפועל לקוח מהמקורות ולא בהקשר שלילי, ולכן אל לו לאדם ירא שמים להפגע מכך.
ואם זה ממש מסקרן אותך, רש"י פרש "השרצה" כהריון של 6 עוברים.

אנונימי/ת
18.05.2020, 23:05

עם כל הביקורת על המנכ"ל שיוצא הוא ראוי להעריץ, כי במדינה מרובת מגזרים אם לא היה נוקט באמצעים הנ''ל לא היינו במצב הקיים, היינו בקלות איטליה השניה, ושר הבריאות על מה הוא נותן ביקורת, מרוב בושתו שנדבק במחלה כי לא הקפיד על הנחיות משרד הבריאות הוא עוזב לעוד משרד שיהרוס בדרך.

אנונימי/ת
19.05.2020, 08:02

ליצמן , לך הביתה! הרסת הכל מה היה בדרך , מחלקות שלמות ,אנשים מחובדים ,אמונה בצדק ושימחת חיים להרבה אנשים , הרסת כבוד במיקצוע יחד עם קנופית אינטרסנטים שלך !
אל תחשוב שהשמיים יסלוחו לך !!!

אנונימי/ת
19.05.2020, 09:28

משבר שנוהל בצורה פוליטית, במקום בצורה מקצועית. מה שבעיקר עמד מול עיני המנהלים בפועל היה טובתם-שלהם מול ועדת החקירה שתהיה, ולא טובת הציבור. ארוע אב"כ נוהל באופן נוראי ע"י מי שלא היה צריך לעשות זאת. נראה אם מישהו יתייחס לנתונים של בריאות הנפש כחלק מתוצאות המגיפה

19.05.2020, 10:47

השר עסק בעיקר בנושא המקוואות לגברים. זה מאד הטריד אותו. הטריף את המערכת. והטבילה לגברים אינה חובה הלכתית, אלא מנהג. קצת כמו לשחק מטקות בחוף.

אנונימי/ת
19.05.2020, 13:59

עדיף ״בהלת יתר״ ממיליונים של נדבקים ומתים.

22.05.2020, 02:07

ליצמן הוא תולעת חסרת חוליות שלא פונה אפילו מילימטר אחד ימינה או שמאלה ללא הנחיות מאדמו״רו. הוא כרגע מנסה להציל את עורו ואת הפלג האשכנזי של העדה החרדית תוך הטלת רפש (אולי אפילו מוצדק) במנכ״ל משרדו והממשלה. זה לא הוא, זה הם. אפילו אם דבריו נכונים חלקית, ראוי שתקום ועדת חקירה ממלכתית שתחקור ללא מורא וללא משוא פנים את התנהלות משרד הבריאות והממשלה במשבר הקורונה. הציבור ראוי לחשיפת כל העובדות ולמיצוי הדין עם האחראים.

22.05.2020, 17:51

בהלת יתר !!!!!??? מר ליצמן ! למה מספר חולים בבני ברק כזה גבוהה ? אולי בגלל אדישות שלך? דרך אגף , איך אתה מרגיש? מאמינה שטיפלו בך הכי טוב שאפשר . די! בר סימן טוב פעל הכי נכון והכי מקצועי! לא צריך להתנהג ברמה כזאות !