• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
קורונה בישראל

ההסתדרות הרפואית הציגה בכנסת מתווה לקיצור תורנויות המתמחים

בהר"י מציעים רוטציה של משמרות מקוצרות | ב"שיבא" ייבחן פיילוט של משמרת בת 21 שעות אך לא לכל המחלקות | ב"מרשם" מציגים משמרת מקוצרת שתחל מהשעה ארבע אחה"צ ותסתיים למחרת בבוקר

מחאת המתמחים. צילום: ארגון מרשם

לפי תכנית הפיילוט שיוזמת ההסתדרות הרפואית ומתוכנן לצאת לדרך בקרוב בכמה בתי חולים במרכז הארץ ובפריפריה, המתמחים בכל בית חולים יחולקו לשני קבוצות: האחת תבצע משמרות מקוצרות של 12 שעות במשך שבוע והשנייה בשבוע שלאחר מכן, ובכל חמישה שבועות תתחלף הקבוצה. הרעיון הוצג אתמול בוועדת הקורונה בכנסת על ידי יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי. כך מדווח הבוקר אדיר ינקו (ב') ynet.

בדיווח גם נמסר כי בחודש הבא יבחן המרכז הרפואי שיבא פיילוט משלו כאשר משמרת המתמחים תקוצר מ-26 ל-21 שעות. המתכונת תיבחן בחלק ממחלקות הילדים ולפחות במחלקה פנימית אחת תוך בקרה ומחקר על ההשפעה של השינוי על המתמחים. כל משמרת תתחיל בעבודתה בשעה 11:00 במקום ב-07:00 עתה. הרחבת הפיילוט תלויה בשינוי כלל מערכתי שיושג במסגרת המו"מ הקרוב בין ההסתדרות הרפואית לבין האוצר על הסכם קיבוצי חדש.

המשנה למנכ"ל "שיבא" ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, פרופ' ארנון אפק, סבור כי "קיצור משך התורנות איננו מתאים לכל מחלקות בתי החולים".

ארגון המתמחים מרשם, לפי דיווח זה, אינו מתלהב מתכנית "שיבא" ודורש שהתורנות תעמוד על 12 שעות בלבד כמו ב"ימי הקורונה". ב"מרשם" מציעים מודל של 16 שעות בשלב ראשון של תהליך קיצור המשמרות, כאשר המתמחה יגיע לתורנות שלו בשעה 16:00 וישהה בבית החולים רק עד הבוקר שלמחרת.

בתוך כך, ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים לרפואה "מרשם", פנתה אמש (א') במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר כחול לבן בני גנץ ובו הבהירה: "אין לנו שום כוונה לוותר על הדרישה הבסיסית שלנו לעבוד בתנאים של בני אדם. מבקשים פגישה דחופה, עוד השבוע, על מנת להתחיל וליישם באופן מיידי מתווה לקיצור התורנויות מ-26 שעות ל-16 שעות באמצעות הוספת תקנים באופן מיידי".

במכתבה כתבה ד"ר ביטון, בין היתר: "לאור הכוונה להחזיר את מתכונת העבודה לתורנויות של 26 שעות, התחילה מחאת מתמחים שכמוה לא נראתה בארץ מאז 2011. בשבועיים האחרונים מאות מתמחים יצאו למחות בכל בתי החולים בארץ, ובמוצ"ש הם הגיעו בהמוניהם להפגין ולמחות על הכוונה לשוב למתכונת העבודה ההרסנית הזו שפוגעת בבריאות המטופלים ובבריאות המתמחים כאחד".

עוד כתבה ד"ר ביטון: "המתמחים אמרו את דברם. אנחנו נמשיך למחות ולהפגין וננקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו עד אשר יוקצו התקנים הנדרשים בפועל ויקוצרו התורנויות של המתמחים על פי המתווה כאמור".

נושאים קשורים:  מתמחים,  קיצור תורנויות,  משמרות,  הר"י,  פרופ' חגי ציון,  ד"ר ריי ביטון,  פרופ' ארנון אפק
תגובות
אנונימי/ת
11.05.2020, 11:54

אני מסכים שיש לשנות דברים בתוכנית ההתמחות. בעיקר בהתמחויות הבסיס, תוך דגש על מיומנויות לא פחות מזמן ההתמחות. ולשים דגש על מיומנויות בקהילה בהתמחויות שזה קריטי בהן.
אבל נראה שהשתן עלה למרשם ודר ביטון. הרבה דרישות לא ריאליות בגיבוי פופוליסטי בסגנון האם הפרופסורית שעוסקת בביג דאטה ושכחה, אם בכלל ידעה, מה זה סמול דאטה של בית חולים. יציאות פופוליזם על הדורות הישנים בפתטיות של סבתא שחושבת שהיא מגניבה.

לכן חייבים לחזור לשיטת ההיצע וביקוש. לא טוב לכם? בבקשה אתם יכולים ישר מההפגנות ללכת לעבוד בחברות פארמה או חו"ל. זה עדיין עולם חופשי. יש גם רכב חברה ונסיעות לחו"ל לפעמים. לכו על זה!

אם אתם חושבים ממחיאות הכפיים במרפסות שמה שעשיתם במהלך חודש הקורונה זאת רפואה טובה ונכונה יבושם לכם. רמז, לא איבחנתם שום מחלה לבד, לא טיפלתם בשום מחלה לבד ולא גיליתם גרם של עצמאות שמצופה מרופא שמפתח מיומנויות.

נראה שימצאו אחרים שיקרעו את התחת מקפריסין או כל מקום אחר שירצו ויסכימו לתנאים סבירים למספר שנות התמחות בלי משחקי אבו עלי ועם מחשבה נכונה מה יקרה להם והאם יהיו רופאים טובים ב30 פלוס שנות מומחיותם. לא נראה שמצוינות, רצף טיפולי ודאגה באמת למטופל, מהווים אפילו פרומיל ממה שמעניין אותם או את האמא עם הביג דאטה.

אנונימי/ת
11.05.2020, 12:11

תגובה קשה, כוחנית ולא אנושית. נוסף לזה הקניית ידע ותורנויות של 26 שעות הם דברים שונים וגם הפוכים.

מעניין כמה שעות אתה עובד ? והאם יש עליך אחריות כלשהי.

אנונימי/ת
11.05.2020, 14:23

תגובה קשה של "ותיק" אבל עם גרעין גדול של אמת.
אכן, עיתוי הקמפיין של המתמחים הוא ציני ופופוליסטי.
רפואה לא נלמדת בשיחות זום. רפואה היא עדיין היא מקצוע "שוולי" (מלשון שוליה) כמו טבחות, בניין או חינוך. לומדים מדוגמה אישית והתנסות עם הרבה חוויות ואתגרים. מניסיוני וניסיון הרבה ותיקים כמוני- אין תחליף לעבודה קשה ומפרכת בזמן ההתמחות. האינטראקציה עם הצוות, שמירה על המשכיות הקשר עם החולים "שלך", המתח והדחק הם חלק בלתי נפרד. מקריבים חיים אישיים ומשפחה אבל בונים אישיות של רופא עצמאי ובשל. מוכן לצאת לעצמאות ... ולקבל License to kill.

אנונימי/ת
11.05.2020, 19:36

מה שטוב באירופה יכול להיות טוב בארץ. התכנית של הר"י היא לעג לרש. גם אחרי 21 שעות עבודה רצופות איכויות הטיפול והלמידה נמוכות. מדוע מתמחה אינו זכאי למנוחה יומיומית של 6-8 שעות?

אנונימי/ת
11.05.2020, 21:33

במהלך השנים, תורנויות קוצרו מ 36 שעות ל 26 שעות, כאשר בבוקר לאחר התורנות, המתמחה יוצא לביתו.

למותר לציין, כי במקצועות רבים, העבודה בלילה אינה רציפה, ומתאפשרת מנוחה.

עם כל הרצון, חייבים להבין שאין להשוות עבודה בבוקר, עם הוראה ובקרה על ידי רופאים בכירים, ביקורים מודרכים, דיונים על מטופלים, ישיבות והרצאות , למשמרת לילה העוסקת ב" כיבוי שריפות ", ומניעת סיבוכים.
כשרופא מבצע משמרת ערב, המשמעות שביום המשמרת ולמחרת, אינו לומד דבר. שערו בנפשכם 2 משמרות ערב בשבוע, כלומר, בוקר יחיד בשבוע !? בלתי סביר.

במקום לנפנף בסיסמאות ריקות מתוכן, מוטב להתרכז במה שניתן לשנות.
אם מתמחים יעשו לא יותר מ 4 תורנויות בחודש, העומס הכללי, בהחלט הגיוני, והשעות המצטברות, אינן עולות על עבודת מומחה, הנמצא יום יום בעבודתו.
וזיכרו, ההתמחות, סופה שתיגמר. מוטב לתת את הדעת כמקשה אחת, על התנאים בשארית החיים המקצועיים, על שכר שעה, ומשכורות קובעות פנסיה ועוד.

אנונימי/ת
12.05.2020, 00:02

התורנויות היום קשות מעבר . צריך להכנס למערכות מידע בזמן אמת . בבוקר נדרשים לדקלם את כל הבקורים שהיו גם בקופת חולים . נמדדים איחורים לביצוע הדמיות וטיפולים . פעם מספיק היה לכתוב שחולה הגיע עם CVA... ואילו היום....

אנונימי/ת
12.05.2020, 10:09

השעות הארוכות של המתמחים נראות אכן, לא אנושיות. אולם מתצפית סובייקטיבית של אחות מהצד, אני יכולה לומר שמתמחים "מורעלים", שעושים הרבה תורנויות, שגרים בבית החולים, שמשקיעים את כל מרצם באומנות הרפואה, גדלים להיות הרופאים הטובים והמיומנים באמת. לא מספיק לצטט לנו ספרים ומחקרים שקראו. אין תחליף לעבודת שטח אינטנסיבית

אנונימי/ת
12.05.2020, 11:05

כאחות אני מצפה ממך לדעת, שמ"רעל" אפשר למות