קורונה בישראל

רופאים ברמב"ם ל-JAMA: המיגון האישי הרגיל אינו מספק הגנה מהידבקות בנגיף

בסימולציה שערכו רופאי מחלקת מיון ילדים ברמב"ם הוכח כי המיגון הרגיל של אנשי הצוות הרפואי איננו מספק הגנה מהידבקות בקורונה בטיפולי חירום עם רסס רב

422 רופאים ורופאות ו-758 אחיות ואחים נמצאים בבידוד. בצילום: צוות רפואי מתמגן לפני כניסה למחלקת קורונה

רופאי מחלקת מיון ילדים במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה – ד"ר אורן פלדמן, ד"ר מיכל מאיר, ד"ר רוית אידלמן ופרופ' איתי שביט וסטודנטית לרפואה בטכניון דניאל שביט - פרסמו השבוע ב-JAMA מאמר שבו הראו כי המיגון הרגיל של הצוותים הרפואיים איננו מספק אם יש אירוע המחייב צנרור (אינטובציה) או אירוע חירום אחר הגורם לרסס רב.

הנושא נבחן בסימולציה על בובות בעקבות תרחיש של חולה קורונה בגיל 74 שתסמיני הקורונה שלו היו קוצר נשימה, חום גבוה וירידה ברווית חמצן  (סטורציה), מצב שחייב צנרור ופעולות נוספות.

על בסיס זה בוצעה סימולציה (בובות של בגירים וילדים) שנמשכה 20 דקות בהשתתפות שמונה אנשי צוות רפואי, ביניהם שני רופאים ושתי אחיות. הדיווח מפרט את המיגון האישי שבו התמגנו ואמצעי זהירות נוספים.

במסקנות נאמר כי מה שעלה מסימולציה איננו בהכרח מה שהיה קורה במציאות אילו היה מדובר בחולים אמיתיים, אבל מה שהוברר הוא שהמיגון הרגיל איננו מספק כשמדובר במצב חירום נרחב שבו יש סביב החולה המטופל רסס רב.

הצוות ברמב"ם, בסיוע רופאי סיירת מטכ"ל, הלך צעד נוסף ופיתח כיסוי מיוחד המתלבש מתחת לבגדי המיגון הקיים ובולם את הרסס. פרופ' שביט, מנהל מיון הילדים בבית החולים שאחראי על מעבדת הסימולציה בפקולטה לרפואה בטכניון, הוביל את הפיתוח.

השימוש ב"בובות החכמות" אפשר ליצור את התרחיש שמדמה חולה. הבגדים שלובש הצוות מצולמים באולטרה-סגול כדי לראות אם הבובה הפרישה את הרסס. הבדיקות הראו שאזור הצוואר, הפנים, האוזניים והשיער חשופים במיוחד להדבקה. המיגון הנוסף שמתלבש על הכתפיים, הצוואר והראש ממגן באופן מלא את הצוות הרפואי.

נושאים קשורים:  בית החולים רמב"ם,  מלר"ד ילדים,  נגיף הקורונה,  ציוד מיגון,  ד"ר אורן פלדמן,  ד"ר מיכל מאיר,  ד"ר רוית אידלמן,  פרופ' איתי שביט,  קורונה
תגובות
01.05.2020, 10:26

זה מה שייקרה גם בטיפולי שיניים עם רסס רב...הטורבינה מייצרת רסס רב...ואין טיפול שיניים שיכול להחליף אותה...

יש מוצר הנקרא TopBioShield המכסה את כל הראש והצוואר
חוות דעת לגבי האביזר TopBioShield

לבקשתך, חוות דעתי האישית לגבי אביר המיגון הנ"ל:
1. מיגון: מיועד במקור למילוט מאזורי עשן. האביזר אמור לתת מיגון בפני חלקיקים בטווח גודל רחב מקביל לזה שניתן על ידי נישמיות מטיפוס 99N. האביזר נבדק מול תרסיס חלקיקים של סודיום כלוריד, לפי תקן בדיקה לאביזרי מיגון נשימתי, תוך ביצוע מספר תרגילים על ידי המשתמשים. פקטור המיגון שהתקבל היה גדול מ- 100 (פחות מ-1% חדירה לאזור הנשימה), לעומת פקטור מיגון של 20 במקרה הטוב ביותר שמעניקים לנישמיות מטיפוס 95N.
2. נוחיות: האביזר נחבש בקלות ומוסר בקלות סבירה. הרגשה נוחה בזמן השימוש, אין הפרעה לשדה הראיה, ויש הרגשת ביטחון באטימות האביזר. אין בעיה עם הידוק צוארון הגומי על הצוואר. עם זאת מציע להגביל את השימוש לזמן של 45 דקות. מציע לאסוף משוב ממשתמשים בשטח וליישם הערותיהם, כולל לזמן השימוש המומלץ.
3. האביזר רב פעמי, וניתן לחיטוי בכהל 70%. נהלי חבישה ופשיטה צריכים לכלול התייחסות למניעת זיהום של השטח הפנימי.
4. לסיכום – האביזר מספק מיגון טוב יותר לפחות בסדר גודל מנישמית 95N, הוא פחות רגיש לטעויות חבישה של המשתמש, הוא כמובן מתאים לאנשים בעלי שיער פנים.

01.05.2020, 12:04

תודה לך. האם ידוע לך איך והיכן אפשר לרכוש את האביזר?

אנונימי/ת
01.05.2020, 11:12

המומחים כמעט שפכו לאגר מהמתכונת הזו...

אנונימי/ת
01.05.2020, 13:24

אין לכך משמעות מעשית. המיגון הרגיל הספיק לגמרי והעובדה היא שאנשי צוות כמעט ולא נדבקו. אין מה לעשות אסקלציה למיגון.
שמוליק

03.05.2020, 19:24

רציתי לדווח שהתלוננתי היום אצל החברה לפידות בקיסריה שמיבאת מסכות פנים תלת שכבתיות על כך שהרצועות המתחברות לאזנים נקרעות דבר שמותיר את הלקוח חשוף לגמרי לסביבה ללא מיגון. לא ברור לי איך בצעו אבטחת איכות ואשרו למכירה כאלו מסכות