• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

עובדי המעבדות למשרד הבריאות: "אתם מהמרים על בריאות הציבור"

עובדי המעבדות מוחים על מה שהם מכנים "מחטף ההפרטה חסר האחריות של משרד הבריאות" במתן אישור לביצוע בדיקות לזיהוי הנגיף לגורמים שאינם מוסמכים לכך

מעבדת בדיקות. צילום אילוסטרציה. הדס פרוש/ פלאש 90

עובדי המעבדות פרסמו בשעה האחרונה עצומה הקוראת למשרד הבריאות להפסיק מיד את מה שהם מכנים "מחטף ההפרטה חסר האחריות" של בדיקות המעבדה לזיהוי נגיף הקורונה.

המחאה קמה לאחר שנודע כי משרד הבריאות שוקל לאשר למעבדות מחקר אקדמיות את ביצוע הבדיקות, וזאת לאחר שאישר לקופת החולים הכללית לבצע בדיקות לאימות קורונה במעבדותיה ובהמשך יינתן האישור לקופות חולים נוספות.

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות ביוכימאים, מיקרוביולוגים ועובדי המעבדות, שלחה מכתב נזעם בנושא למשה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד בריאות ובו כתבה: "אנחנו יכולים מיד לבצע למעלה מ-3,000 בדיקות מעבדה מהימנות ביום, אם רק תאפשרו מבחינת כוח האדם הציבורי הזמין ותשחררו מיד תקנים מוקפאים. המשרד מפריט ברגע זה בתקציב אדיר את הבדיקות לגורם לא מיומן, בתקציב גבוה ובבהילות, בלי תכנון, בלי אחריות ובלי חשיבה".

עובדי המעבדות טוענים בעצומה נגד "הפרטת בדיקות המעבדה" כי "משרד הבריאות מהמר כעת על בריאות הציבור. הוא מוציא את ביצוע הבדיקות לאיתור וירוס קורונה מהמעבדות הרפואיות המוכשרות והמורשות לכך על פי חוק ומעביר לגורמים שאינם מורשים ואינם עומדים בדרישות תקנות בריאות העם, 1977 ובזאת מסכן חיי אדם!".

עובדי המעבדות מציינים כי "זעקנו והתרענו שנים על הליקויים הרבים, ההזנחה המתמשכת ואי מוכנות המעבדות הרפואיות לשעת חירום.  כאלה הם גם ממצאי מבקר המדינה  בדו"ח משנת 2016. בארבע השנים מאז פורסם הדו"ח, לא פעל כלל משרד הבריאות לתיקון הליקויים. את תוצאות ההזנחה, כולנו רואים היום: פגיעה בבריאות הציבור וכאילו להוסיף חטא על פשע, משרד הבריאות מהמר כעת על בריאות הציבור".

העובדים דורשים לעצור מיד מהלך זה: "המעבדות הרפואיות המורשות הן שצריכות על פי החוק לבצע את כל הבדיקות שמקורן בבני  אדם. אין שום הצדקה ושום סיבה מקצועית להפריט את ביצוע הבדיקות בבהילות, בלי חשיבה ותכנון תוך סיכון ממשי לחיי אדם!".

עובדי המעבדות הרפואיות שבשירות הציבורי מתוסכלים מכך שיש מעבדות שערוכות ומיומנות לבצע את בדיקות הקורונה כבר היום, אבל חלקן לא הורשו עדיין לבצען. בפועל, רק 17 מעבדות רפואיות בבתי החולים היום, מתוך עשרות רבות של מעבדות, מבצעות את הבדיקות.

עד כה מאז הבוקר (ד') בוצעו במעבדות הרפואיות כ-2,000 דגימות במתכונת עבודה רגילה, לא מתוגברת. "אם תתוגברנה התורנויות", טוענים עובדי המעבדות, "אפשר יהיה להגיע להיקפים משמעותיים הרבה יותר".

בנוסף ציינו עובדי המעבדות הרפואיות הממשלתיות כי הם מתוסכלים מכך שמהבוקר הם צריכים לתדרך וללמד את עובדי מעבדות באקדמיה, שאליהן מופרט איתור נגיף הקורונה. הם מציינים כי לפי "תקנות בריאות העם", מעבדות גופי האקדמיה אינן  מורשות ומשכך אינן מיומנות בביצוע בדיקות הלקוחות מגוף האדם.

בתוך כך, ממשרד הבריאות נמסר כי מספר הבדיקות שנערכו היום עומד עתה על 2,252, לעומת 932 אתמול. עד כה בוצעו 10,444 בדיקות ואותרו באמצעותן 420 חולים מאומתים בנגיף.

נושאים קשורים:  עובדי המעבדות,  משרד הבריאות,  נגיף הקורונה,  בדיקות מעבדה,  אסתר אדמון,  19-COVID
תגובות