נגיף הקורונה

מחקרים אחרונים מסין: האם הנגיף יכול לעבור מנשאים ללא תסמיני המחלה?

חוקרים בסין שעקבו אחרי משפחות חולים ניסו לברר האם יכולה להתבצע העברת הנגיף והדבקה על ידי נשאים שאינם לוקים בתסמיני המחלה

מעבדת מחקר, נגיף הקורונה. אילוסטרציה

עדכונים לגבי נגיף קורונה החדש: עד 1.3.20 דווח על 86,992 איש שלקו בנגיף קורונה החדש הנקרא SARS-CoV-2, מהם החלימו 42,334 ונפטרו 2,979. מתוך החולים בתאריך הנ"ל (41,679), 34,111 נמצאו במצב בינוני ו-7,568 במצב קשה.

על פי עקומות המעקב אחרי נדבקים ומתים מהמחלה, קצב ההדבקה בסין יורד וכן מספר הנפטרים מדי יום, ולעומת זאת מספר המחלימים עולה והולך. עם זאת, ההתפרצות בארצות אחרות, דוגמת דרום קוריאה, איטליה ואיראן, עדיין מתגברת ונמצאת בעלייה. עד עתה התפשטה המחלה ל-64 ארצות.

תקופת הדגירה של המחלה עדיין נחשבת 14-2 ימים, אך יש מקרים של הופעתה לאחר 27 ימים, אך אלה מקרים יוצאי דופן.

מחקרים בסין שעקבו אחרי משפחות חולים, ניסו לברר האם יכולה להתבצע העברה של נגיף והדבקה על ידי נשאים שאינם לוקים בתסמיני המחלה.

באי וחב' עקבו אחרי חמישה בני משפחה שלקו במחלה באניאנג, סין, והיו במגע עם קרובת משפחה ללא תסמינים שהגיעה מהעיר ווהאן. תקופת הדגירה באישה זאת היתה 19 יום, כשמבחן PCR ראשון היה שלילי, אך ייתכן שהיו אי דיוקים בביצועו. מבחן שני היה חיובי. המחברים מזכירים מקרה נוסף של הדבקה מילד בן עשר שהיה ללא תסמינים, אך CT של החזה העיד על שינויים בריאות.

לאן וחב' דיווחו על מקרה מעניין נוסף, שבו נמצא מבחן PCR חיובי בחולים שהחלימו מהמחלה. מדובר בארבעה חולים שענו לקריטריונים המתאימים לשחרור מאשפוז והפסקת הסגר בסין (ללא תסמינים, ללא ממצאים בצילום ריאות ושני מבחני PCR שליליים). במעקב אחריהם, מבחני PCR היו חיוביים בימים 13-5 לאחר השחרור. עם זאת, לא התרחשה הדבקה מנשאים אלה לבני משפחה.

המחברים מדגישים כי כל המעורבים היו אנשי רפואה, שהקפידו מאוד על היגיינה והוראות הסגר. המחברים סבורים כי מבחני PCR היו אמינים ובתוספת העדות הרפואית, מאמינים כי המבריאים אכן החלימו אך הנגיף נמצא במטושי אף-גרון בכל זאת מספר ימים לאחר מכן. המחקר כמובן עסק בבני משפחה אחת, ויש לאשש את הממצאים.

ניתן להוסיף כי מבחן PCR מגלה חומצות גרעין גם של נגיפים שאינם מסוגלים להדביק, ומחקרים ממוקדים יספקו תשובות לשאלות אלו, שיש להן השלכה משמעותית על האפידמיולוגיה של הנגיף, ועל החלטות לגבי הסגר ובידוד.

מקורות:

JAMA. Published online February 21, 2020. doi:10.1001/jama.2020.2565

JAMAPublished online February 27, 2020. doi:10.1001/jama.2020.2783

נושאים קשורים:  ד"ר איתן ישראלי,  נגיף הקורונה,  התפשטות מחלה,  מגיפה,  חדשות
תגובות