סוכרת

הקשר בין מניעת סוכרת סוג 2 לבין נטייה גנטית לתחלואה קרדיווסקולרית וגורמי סיכון קרדיומטבוליים

מחלת לב כלילית שכיחה יותר בקרב אנשים הסובלים מהיפרגליקמיה. התערבויות למניעת סוכרת יכולים להשפיע לטובה על גורמי סיכון קרדיומטבולים, אך טרם נקבע האם השפעה זאת משתנה כאשר מדובר באנשים עם סכון גנטי למחלות לב כליליות

05.02.2020, 14:25

במחקר זה נקבעו 201 משתנים של גורמי סיכון למחלת לב כלילית. משתנים אלו נבחנו בזמן ביצוע אסטרטגיות שונות למניעת סוכרת. לאחר שנה אחת נבדקה ההשפעה על גורמי הסיכון בקרב 2,658 חולי סוכרת במסגרת תוכנית למניעת סוכרת. החוקרים בדקו האם אורח חיים והרגלים שונים יכולים להשפיע על גורמי הסיכון.

במחקר נמצא כי משתתפים בקבוצות בהן האסטרטגיה הייתה שינוי אורח חיים וטיפול עם מטפורמין הראו שיפור ברוב גורמי הסיכון בהשוואה לאינבו (P<0.001) ללא תלות בהימצאות גורמי סיכון גנטיים (Pinteraction > 0.05). החוקרים מצאו קשר בין גורמי סיכון לתחלואה קרדיווסקולרית לבין תזונה ופעילות גופנית. גורמי הסיכון אשר הושפעו בתום שנת ביצוע האסטרטגיה היו שינויים ב-BMI, ברמות גלוקוז בצום, בטריגליצרידים ובכולסטרול HDL. עם זאת, אף אחד מן הקשרים לא נמצא כמשמעותי כאשר נבחן במדידות חוזרות.

מחקר זה הראה כיצד התערבויות למניעת סוכרת משפרות גורמי סיכון לתחלואה קרדיווסקולרית ללא קשר להימצאות או חוסר הימצאות של גורמי סיכון גנטיים קיימים. בנוסף, נמצא כי פעילות גופנית ושינוי בהרגלי תזונה יכולים להשפיע על גורמי הסיכון בקרב קבוצות אוכלוסיה עם סיכון גנטי לתחלואה זו.

מקור:

Jordi Merino et. al (2019) DOI: 10.2337/db19-0097

נושאים קשורים:  סוכרת,  פעילות גופנית,  תזונה,  נטייה גנטית למחלת לב כלילית,  מחקרים,  סיכון קרדיווסקולרי
תגובות