• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

74% מהמעשנים הודו: האזהרות על חפיסות הסיגריות מרתיעות

היום נכנסו לתוקף תקנות נוספות ביישום החוק המגביל פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון | יו"ר האגודה למלחמה בסרטן: "זהו רגע היסטורי אך המאבק רחוק מסיומו"

חפיסות הסיגריות מעוצבות באופן אחיד, בצבע "המכוער בעולם", ללא לוגו או סימון מסחרי, בכיתוב אחיד, בשילוב אזהרות מוגדלות על גבי החפיסה. צילום: רני זהר

סקר שערכה האגודה למלחמה בסרטן בקרב 506 נשים וגברים מעל גיל 18 העלה כי 84.4% מהם הביעו תמיכה בחובת הצגת אזהרות גרפיות עם צילומים על גבי חפיסות הסיגריות. מקרב המעשנים שהשתתפו בסקר עלה כי 74.2% מהם אף ציינו שאזהרות גרפיות עם צילומים אכן ירתיעו אותם לעשן.

היום (ד') נכנסת לתוקף הפעימה השלישית ביישום התיקון לחוק שנועד להגביל פרסומת ושיווק של מוצרי טבק ועישון. האיסורים החדשים קובעים: עטיפת חפיסות הסיגריות חייבות להיות מעוצבות כולן באופן אחיד, בצבע שכונה "המכוער בעולם" (Pantone 448c) ללא לוגו או סימון מסחרי, בכיתוב אחיד, בשילוב אזהרות מוגדלות על גבי החפיסה. החוק אוסר על הצגה למכירה של מוצרי העישון בחנויות. מוצרי העישון וחפיסות הסיגריות יוסתרו בנקודות המכירה.

בכך, מצטרפת ישראל למדינות נוספות ובהן אוסטרליה, שהיתה הראשונה בעולם שהסירה מחפיסות הסיגריות הנמכרות בה את סימני המסחר והלוגו של חברות הטבק וחייבה את מכירתן בחפיסות אחידות.

במוצרי טבק אזהרת הבריאות תכפיל את גודלה מ-30% כיום ל-65% משטח החפיסה והיא תופיע בצמוד לחלק העליון של החפיסה ולא בחלקה התחתון. אריזות של סיגריות אלקטרוניות, נוזלי מילוי ותחליפי עישון יחויבו לראשונה, בנוסף לאריזות אחידות, גם בסימון עם אזהרת בריאות ייחודית להן, בגודל של 30% משטח החפיסה.

בנוסף לשינוי מראה החפיסות, תיאסר הצגה של מוצרי עישון בכל נקודות המכירה כגון פיצוציות, תחנות דלק, חנויות מכולת ומרכולים. מוצרי הטבק יוסתרו מאחורי ארון, במגירה או בכל דרך אחרת, כך שלא יהיו גלויים לעין. הפרה של חוק זה היא עברה פלילית ועלולה לגרור קנס כאמור של עד 226 אלף שקל. הקנס על תאגיד יהיה כפול. בחנויות שמוכרים בהן רק מוצרי עישון או רק מוצרי עישון ואלכוהול או במתחם נפרד בחנות, אין חובה להסתיר את מוצרי העישון, ובלבד שהם אינם גלויים לעין מחוץ לחנות או למתחם.

לתעשייה ולנקודות המכירה ניתנה תקופת היערכות של שנה והחל מהיום, 8 בינואר, תיאסר מכירת מוצרי עישון שלא באריזות אחידות.

פעימה נוספת של החוק צפויה ב-1 ביוני 2020 והיא תקבע בין השאר חובת דיווח שנתית על התכולה והפליטה בשימוש במוצרי עישון. דיווחים אלה יפורסמו לציבור הרחב.

מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, אמרה אתמול: "זה רגע היסטורי בכל הנוגע למאבק בעישון. החוק המתקדם שנחקק לאחר מאמצים רבים הוא צעד חשוב בצמצום השיווק של מוצרי העישון והוא אמור להגן במיוחד על בני הנוער והצעירים מפני התמכרות להרגל העישון הממית".

עם זאת ציינה זיו, "המאבק הזה רחוק מסיומו. זה צעד אחד בסדרת צעדים שיש ליישם נגד נגע העישון, הגורם למותם של כ-8,000 ישראלים מדי שנה, מתוכם כ-800 מנזקי העישון הכפוי".

האגודה למלחמה בסרטן וגופים נוספים שנאבקים בעישון גם ציינו ש"כאסטרטגיה מרכזית שמטרתה להוריד בשיעורי העישון בכלל האוכלוסיה ובקרב צעירים ונוער בפרט, יש להעלות את המס המוטל על כל מוצרי העישון, בכללם מוצרי האידוי והסיגריות האלקטרוניות ולאסור מכירתן בטעמים. בנוסף, יש להעלות את גיל המכירה של מוצרי העישון ל-21.

"חקיקה מסוג זה הוכחה ברחבי העולם כאפקטיבית. הגיע הזמן שישראל תיישר קו עם מדינות מפותחות אחרות בנושא הזה. יש להמשיך ולהיאבק על הזכות הבסיסית של האזרחים לבריאות במרחב הציבורי, ולדרוש מהכנסת, כשתחזור לפעול, לבצע חקיקה נוספת שתתרום לצמצום נגע העישון בחברה הישראלית וכך להציל חיי אדם, תוך ביצוע פעולות ליישום אכיפה נרחבת ומשמעותית של החוקים הקיימים", ציינה זיו.

נושאים קשורים:  עישון,  האגודה למלחמה בסרטן,  הגבלת פרסום ושיווק סיגריות ומוצרי טבק,  חדשות
תגובות