• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רופאי הילדים: להרחיב את מתן חיסוני השפעת גם לתלמידי הכיתות הגבוהות

נמשכת העלייה בתחלואה השפעת הקשה: נכון לתחילת החודש 167 חולים אושפזו, מהם 45 ילדים | רופאי בריאות הציבור: "החורף הנוכחי וחוסר המוכנות חושפים הזנחה מתמשכת בתחום הרפואה המונעת"

חיסון ילד. אילוסטרציה

נמשכת העלייה בתחלואה הקשה של שפעת ועל פי הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות שפורסמו בסוף השבוע האחרון בדו"ח השבועי, נכונים עד 1 בינואר 2020 – הרי שבהשוואה לשבוע מקביל בשנתיים האחרונות, חלה עלייה במספר החולים, בעוד שיחסית, מספר הנפטרים מהמחלה נמוך.

בדו"ח נמסר כי מספר הנפטרים עד כה הוא 15, אבל מאז שחובר ונחתם הדו"ח השבועי, התקבלו באגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות דיווחים על עוד שלושה חולים שנפטרו, בין אלה תינוק בן שנה שפונה לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים כשהוא כבר ללא רוח חיים ובדיקה העלתה שהוא ובני משפחתו לא חוסנו, וכן גבר בן 40 שהועבר מבית החולים אסף הרופא בראשון לציון ל"שיבא" בתל השומר עקב סיבוך בשפעת ולאחר כשבועיים של טיפול שלא צלח, נקבע מותו.

חולים קשים מוגדרים אלה שהונשמו וטופלו ביחידות טיפול נמרץ/ מוגבר/ או יחידות ביניים או שנפטרו ובדיקות המעבדה היו חיוביות לשפעת. השנה שונתה שיטת הדיווח של החולים הקשים בהשוואה לשנים קודמות ולפיכך צפוי שתירשם עלייה בשיעורם.

מהדו"ח, שכאמור נתוניו נכונים עד 1 בינואר, עולה כי מספר החולים הקשים שאושפזו הוא 167 ובהם 45 ילדים מתחת לגיל 18. בשבוע האחרון שנתוניו נכללים בדו"ח הגיעו לאשפוז 68 חולים ומהם נפטרו שישה.

בשבוע המקביל לנוכחי בעונת השפעת 2017-2016 היו 87 חולים קשים ומהם נפטרו עד אז מתחילת אותה עונה 43 חולים; בעונת 2018-2017 היו 108 חולים קשים ונפטרו 51; בעונת השפעת 2019-2018 היו 56 חולים קשים ונפטרו 20. כלומר, הממוצע הוא 84 חולים קשים ו-38 פטירות מהמחלה.

זן הנגיף השכיח ביותר בעונה הנוכחית הוא A – כאשר 153 מהחולים הקשים נדבקו בו ו-14 בזן הנגיף B. מבין 15 שנפטרו, 14 נדבקו בנגיף מזן A ואחד נפטר כתוצאה מהידבקות בזן B.

מספר הגדול ביותר של החולים הקשים הם בני 64-45 – 37 חולים ואחריהם בני 44-19 – 31 חולים, בקרב בני 74-65 – 29 חולים ובקרב בני שנה עד ארבע שנים – 23 חולים קשים.

מבין החולים הקשים – 66 לא חוסנו ולגבי 95 לא ידוע אם חוסנו כיוון שלא התקבל דיווח על כך.

הדו"ח גם מפרט אילו הן מחלות הרקע – ולעתים יותר מאחת אצל חולה אחד – אובחנו בקרב החולים הקשים. אצל 39 מחלת הרקע העיקרית היתה מחלת ריאות כרונית, 35 חולים במחלות לב ו-HTN,י34 סוכרת, 32 מחלות אחרות. כמו כן יש 27 עם מחלות נוירולוגיות ו-20 מעשנים.

32 (או שיעור של 38.8 למיליון תושבים) הם חולים קשים שלגביהם הגיע דיווח מאזור פתח תקוה, 41 (או 32.6 ל-1 מיליון תושבים) – מירושלים ו-37 (25.8 ל-1 מיליון) – בתל-אביב, 14 ברחובות ו-11 בחיפה. כל שאר הדיווחים על מקרים קשים במחוזות אחרים בארץ הם חד-ספרתיים.

שיעור ההתחסנות עד כה עומד על 22% מהאוכלוסיה. אשתקד הכיסוי החיסוני היה בשיעור של 18%. אצל בני 65 ומעלה שיעור ההתחסנות השנה עלה ל-57.5%, לעומת 56.3% בחורף אשתקד.

יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' שי אשכנזי, שהתייחס למקרי התמותה בקרב פעוטות וילדים מתחת לגיל 18 שכולם לא חוסנו, אמר כי האיגוד ימליץ להרחיב את מתן החיסונים לתלמידי בתי הספר גם מעבר לכיתה ד' וקרא למשרד הבריאות לדאוג לכך כי מתן החיסונים לילדים והתלמידים ייעשה מוקדם ככל האפשר לקראת כל תחילתה של עונת חורף.

יו"ר האיגוד לבריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר: "החורף הנוכחי חושף את ההזנחה המתמשכת בתחום הרפואה המונעת. לצד ההערכה למאמצים שעושים הצוותים הרפואיים וכן עובדי משרד הבריאות, מלאי החיסונים החסר, שחיקת כוח האדם והיעדר קמפיין הסברה מסודר ובמועד, מבטאים את המצב הירוד שבו מצוי התחום הזה. חוסר המוכנות כפי שאנו רואים עתה צף במצבי משבר ורזרבת החיסונים דלה מדי בגלל שיקולי תקציב".

ביום חמישי האחרון דיווחה קופת חולים לאומית שקיבלה עוד 5,000 מנות חיסון ממשרד הבריאות והחלה לפזרם למרפאותיה. ה"כללית" קיבלה 30 אלף ו"מכבי" הזמינה מחו"ל עוד 30 אלף מנות חיסון שצפויים להגיע למרפאות בסוף השבוע.

ההערכה המסתמנת עתה: החורף הנוכחי יהיה כנראה הקשה ביותר בעשור האחרון בכל הנוגע לתחלואת השפעת. לפי נסיון העבר, שיאה של העונה הוא לרוב בסוף ינואר או בתחילת פברואר. אלא שלגבי השנה הנוכחית עדיין לא ברור אם כך יהיה.

נושאים קשורים:  שפעת,  חיסון נגד שפעת,  תחלואת שפעת,  פרופ' חגי לוין,  פרופ' שי אשכנזי,  רפואה מונעת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2020, 09:56

לא ברור למה ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי שמחלקת בחינם חיסוני שפעת לצעירים בריאים ללא הגבלה, במקום למקד את המאמצים בהעלאת שיעור המתחסנים בקרב קשישים וחולים כרוניים. זה לא היה קיים פעם, למיטב זכרוני זאת סוג של "תקלה" שהושארה בשוגג לאחר היסטריית שפעת החזירים ב-2009 והגיע הזמן לתקנה.

מעבר לכך, בשום מדינה באירופה לא מקובל לתת חיסוני שפעת לילדים בני 12, כפי שניתן לראות בעמ' 12 לדו"ח המצ"ב:
https://www.ecdc.europa.eu/sites/portal/files/documents/Seasonal-influenza-antiviral-use-EU-EEA-Member-States-December-2018_0.pdf

אנונימי/ת
07.01.2020, 19:26

זה לא מדויק.
דווקא יש הגיון לחסן צעירים (ביחוד ילדים) אם רוצים לבלום תחלואה. וזאת מפני שהם מהווים וקטור להדבקה, וגם משום שהחיסון אצלם יעיל יותר.
לעומת זאת , בקרב קשישים, חולים כרונים ותינוקות, החיסון הרבה פחות יעיל, והם הרבה פחות מדביקים אחרים.
אז אולי מבחינת הפרט הבודד, זה נראה יותר הגיוני שדווקא הקשיש החלש יתחסן, אבל מבחינת בריאות ציבור גלובלית, עדיף לחסן את הנכדים שלו.

אנונימי/ת
13.01.2020, 00:20

גישה של המאה הקודמת. המחלקות הפנימיות מלאות בחולים עם סיבוכי שפעת שאינם בקבוצות הסיכון.
חיסון כל האוכלוסיה מונע הדבקת קבוצות הסיכון. ככל שאחוז האוכלוסיה המחוסנת עולה המניעה טובה יותר.
המסר צריך להיות קצר וברור. כולם צריכים להתחסן. כל מסר אחר מבלבל.

אנונימי/ת
06.01.2020, 19:53

עצה לקמפיין מועיל: שמישהו כבר ירים את הכפפה ויענה לתהיות שמועלות ביחס לחיסון השפעת בפרט והחיסונים בכלל. למשל בקישור הבא: https://www.rambam-medicine.org.il/category/the-truth-about-flu-vaccine
קמפיין כזה יכול לשכנע גם אנשים משכילים שמעדיפים קמפיין מנומק על פני קמפיין פרופגנדה. למיטב הבנתי האנשים הללו עומדים במרכז הבעיה מבחינת הממסד הרפואי, אז למה לא לשכנע אותם בכלים שלהם ?