סקר טלפוני שערך אגף השירות בחטיבת הבריאות במשרד הבריאות ושבו נשאלו קרובי משפחה של קשישים המאושפזים במחלקות גריאטריה כרונית (מחלקות סיעודיות ומחלקות לתשושי נפש) ב-99 מוסדות סיעודיים, רובם פרטיים, ברחבי הארץ, העלה כי 8% מהנשאלים ציינו שהם נחשפו למקרי אלימות ולפגיעה בכבודם של קרוביהם המאושפזים. שיעורים גבוהים נמצאו בקרב מי שמבקר בתדירות גבוהה במוסד בהשוואה לתדירות נמוכה.
עוד בעניין דומה
עוד עלה מתוך הסקר תחת הכותרת "שביעות רצון" שגם נעשה לראשונה בתחום זה: רק כשליש מהמשפחות קיבלו עדכונים שוטפים ומידע על מצב הטיפול בקרובי משפחתם, ועורכי הסקר הדגישו במסקנותיהם שהנושא מחייב שיפור משמעותי.
הסקר נערך בין מאי 2018 לינואר 2019 ובו בוצעו ראיונות עם 4,725 קרובי משפחה של מטופלים. הוצגו להם כ-50 שאלות. פרשת ההתעללות בקשישים שטופלו בבית אבות בחיפה שנחשפה לתקשורת לפני כשנה ומחצה היתה בין הסיבות לעריכת הסקר. ב-12 מוסדות, כך עלה מניתוח הממצאים, יותר מעשירית מקרובי המשפחות של מאושפזים נחשפו, על פי דיווחיהם, למקרי אלימות או לפגיעה בכבוד המטופל.
המוסדות שבהם דווח על השיעורים הגבוהים ביותר של אלימות (מעל 10%) היו: "כיפת הזהב" ו"בן יהודה" בחיפה, "והדרת פני זקן" בבני ברק, "לאבינג קר" בצומת סביון, "נוף העמק" בנוף הגליל (נצרת עילית), "בית באייר" ובית אבות "בן יהודה" בקריית אתא, "בראט" בכרמיאל ו"נאות ים" בקריית ים, מרכז סיעוד "ותיקים" בבני ברק, "עמל נאות" בטבריה, "בית הדקל" בפתח תקווה.
63% ממשתתפי הסקר היו נשים, 60% בנים או בנות של מטופל, 15% בני זוג של מטופלים. כ-50% מהם דיווחו שהם מבקרים את המטופלים פעם-פעמיים בשבוע. 38% - מעל שלוש פעמים. 60% מהנשאלים היו בני 70-50 ו-73% מהמטופלים אושפזו במחלקות סיעודיות. הגיל החציוני של המטופלים היה 85 כאשר 70% מהם נשים.
הציון המסכם הכולל לעניין שביעות הרצון של בני משפחות המטופלים היה 78. שביעות הרצון הכללית זכתה לציון 75.
79% מבני המשפחות חשו שהמטופלים בידיים טובות, 78% הביעו נכונות להמליץ על המוסד. התנאים הסביבתיים זכו לציון 85. יחס וכבוד זכו לציון 86.
עורכי הסקר ציינו בסיכומיהם כי הציונים שניתנו לבתי חולים סיעודיים נמוכים מאלה שקיבלו בתי החולים הכלליים בסקר דומה. ציונים נמוכים ניתנו על מתן מידע לקרובי המשפחה (68) והעצמה ושיתוף של בני המשפחות בנושאים הנוגעים לאשפוז הקשישים (73).
31% מהנשאלים השיבו שאחת לכמה חודשים מתקיימת פגישת תיאום ציפיות ועדכון עם צוות המחלקה – נושא המחייב שיפור משמעותי.
79% חשו שקרוביהם זוכים ליחס אכפתי וכבוד מצד כוחות העזר. 25% מהמשפחות סבורות שבמחלקות אין מספיק אנשי צוות שיכולים לסייע למטופלים בעת הצורך. יותר מרבע ציינו שאינם מרוצים מאיכות ומרמת האוכל שמקבל המטופל.
עוד עלה מהסקר כי יחס הצוות למטופלים - אדיבות, התחשבות בצרכים דתיים ותרבותיים – קיבל ציון של 92%. קבלת טיפול שבני המשפחות העריכו שניתן בתוך זמן סביר – 93%.
במוסדות שבהם 200-98 מיטות מרוצים יותר מאשר במוסדות שבהם מעל 200 מיטות. שיעור שביעות הרצון מהמחלקות לתשושי נפש מעט גבוה יותר בהשוואה למחלקות הסיעודיות.