האיגוד לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית הביע אמש (ב') מורת רוח על כוונת משרד הבריאות, לפיה יקבל את הצעת יצרני המזון והיבואנים, לפיה יוכלו להפעיל ובאופן וולונטרי, באמצעות אמנה, שיקול הדעת אם וכיצד לפרסם את מוצרי המזון לילדים שנחשבים למזיקים ומסומנים באדום על האריזות. זאת, במקום להטיל על היצרנים מגבלות חובה על פי חוק, שיפורטו בתקנות שיכללו בנוסף צעדי ענישה במקרים של הפרות.
עוד בעניין דומה
ראשי האיגוד, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן, מסרו בתגובה לכוונת משרד הבריאות: "ליצמן – איכזבת! אם תיישם החלטה ברוח זו, אתה פוגע בבריאותם של ילדי ישראל - בדיוק כפי שהזהרנו בוועדה המקצועית שדנה בנושא. חזרנו ואמרנו: רק רגולציה ועל פי חוק יכולה להביא לתוצאות ממשיות.
"אנו קוראים אפוא לסגן שר הבריאות ליצמן לשקול מחדש את עמדתו בטרם נתוני ההשמנה והסוכרת של ילדי ישראל יחמירו עוד".
תגובת איגוד רופאי הילדים באה לאחר שנודע כי סגן השר יעקב ליצמן העביר באחרונה מכתב ליצרני המזון והמפרסמים, לפיו הוא מוכן "לשקול בחיוב את הצעת היצרנים, היבואנים והמפרסמים לצמצום חשיפת ילדים מתחת לגיל 12 לפרסומות למוצרי מזון שאריזתם תסומן בסמל אדום, אולם באופן וולונטרי ולפרק זמן מוגבל - כל עוד ההתחייבות תחול על כל המפרסמים בשוק המזון".
עוד נאמר במכתב סגן השר: "במידה שיימצא כי המודל של רגולציה עצמית של חברות המזון עובד באופן אפקטיבי וללא הפרות, משרד הבריאות ישקול שלא לעגן איסור בהקשר זה בתקנות".
לפי מכתב סגן השר, פרסום מוצרי המזון לקהל היעד ילדים, "ייעשה תוך עידוד לצריכה אחראית ומאוזנת, והיצרנים והיבואנים יימנעו מפרסום במדיה שבה 25% ומעלה מקהל היעד הם ילדים מתחת לגיל 12". בין אמצעי המדיה נכללים מלבד הטלוויזיה, העיתונות המודפסת והרדיו גם רשתות חברתיות, אתרי אינטרנט ומסרונים בטלפונים הניידים.
יצרני המזון כבר חתומים על אמנה וולונטרית דומה, אלא שהם ניסו לשכנע את משרד הבריאות שלא להשית עליהם תקנות מחייבות בחוק.
אחד היצרנים הגדולים אמר אמש ל"דה מרקר": "לא רק שלא יהיו תקנות מחייבות אלא גם חששנו שמשרד הבריאות ידרוש הגבלות על פרסום לקהל יעד של עד גיל 14, כי הרי גם בני נוער בגילאי 13 ניתנים להשפעה בקלות. אבל המשרד החליט להקל על היצרנים והמגבלות יהיו רק עד גיל 12. זה יאפשר עתה שימוש בידוענים ובמובילי דעת קהל להשפיע על בני נוער לצרוך מזון מזיק".
מאז כשנתיים מנסה תעשיית המזון לטרפד כל מהלך של רגולציה חיצונית שתאסור בחקיקה פרסום של מזון שמוגדר כמזיק לילדים. ועדה שמונתה לדון בסוגיה זאת טרם פרסמה את מסקנותיה אבל מאז אוקטובר 2017 פועלות החברות לקבוע עובדות בשטח באמצעות רגולציה עצמית – שתי אמנות שהחברות חתומות עליהן מרצונן החופשי. כל זאת בניגוד להתרעות רופאים ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאים שהזהירו כי רגולציה עצמית נכשלה בכל העולם ויש לנקוט בחקיקה מחייבת.
הוועדה להגבלת הפרסום של מוצרי מזון, שמונתה ביולי 2017, היתה אמורה כבר לסיים עבודתה לפני שנה, אך עבודתה התארכה. הוועדה עסקה בנושא פרסום ממתקים, חטיפים, גבינות צהובות, מעדני חלב, דגני בוקר, משקאות קלים ומוצרי מזון אחרים שיסומנו בסימון האדום החל מהשנה הבאה.
באוקטובר 2018 פורסמו מסקנות הוועדה להגבלת פרסום מזון מזיק שבראשה עמד ד"ר אודי קלינר, מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. בין היתר הומלץ על הנהגת תקנות שיחייבו בפרסומות למזון מזיק את סימון האזהרה באדום וכן יוטל איסור שימוש בידוענים לפרסום מוצרי מזון מזיק, איסור על חסויות של מוצרי מזון אלה באירועים לילדים ונוער ואיסור על שימוש בילדים ברשתות חברתיות, באינסטגרם וביוטיוב לפרסום מזון מזיק.
פרופ' רונית אנדוולט ממשרד הבריאות הציגה בעבר נתונים שמשרד הבריאות אסף, לפיהם יש גידול בפרסום של מוצרי מזון מזיק לילדים ונוער המופיעים לקראת החגים, חופשת הקיץ ותחילת שנת הלימודים. פרסום של משקאות תוססים במודעות של רשתות המזון המהיר מוביל בתחום המזון המזיק. פרסום המזון המזיק בטלוויזיה נמשך כ-26 דקות ביום בממוצע ושעות הפרסום העיקריות מותאמות לזמינות הצפייה של ילדים: בבוקר לפני תחילת הלימודים בבית הספר ואחר הצהריים. הכלי המרכזי לפרסום ממוקד לילדים של מוצרי מזון מזיקים הוא בדיגיטל.
איגוד רופאי בריאות הציבור: "ליצמן נכנע ללחצי תעשיית המזון"
הפורום לתזונה בת קיימא ואיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית מסרו הבוקר כי הם מביעים דאגה עמוקה מהחשיפה כי סגן שר הבריאות ליצמן נכנע ללחצי תעשיית המזון ואינו מקדם את חקיקת חוק איסור פרסום ושיווק מזון מזיק, ומזהירים כי הצעתו לרגולוציה עצמית מסכנת את בריאות הציבור.
טל חייקין, מנכ"ל הפורום לתזונה בת קיימא: ״ליצמן החליט להתמסר לאינטרסים הכלכליים של תאגידי המזון הגדולים תוך הפקרת ילדים ובני נוער בישראל לשיווק אגרסיבי וחמקמק של מוצרי מזון מזיקים, עתירי שומן, סוכרים ומלח. ליצמן, שהכריז לפני שלוש שנים 'מקדונלדס-אאוט', נחשף כאן כמגן של תעשיית המזון המזיק, על חשבון בריאות הילדים ובני הנוער.
"המחקר שנעשה במדינות רבות בעולם מראה באופן עקבי שהמודל של 'פיקוח עצמי' באמצעות 'אמנות' להתנהלות אחראית בפרסום אינו מוכיח את עצמו והוא בגדר לתת לחתול לשמור על השמנת. מצער כי ילדי ישראל ימשיכו להיות חשופים למסרים המעודדים אותם לצרוך באופן לא מבוקר מזון המזיק לבריאותם ומשפיע על עתידם כמבוגרים״
ד״ר חגי לוין, יו״ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר: "הגנה על בריאות הציבור בישראל מפני תחלואה ותמותה הנובעת מצריכת מזון מזיק לבריאות מחייבת איסור פרסום מזון מזיק ואיסור פרסום ושיווק מכוון לילדים, בחקיקה, כפי שהמליצו אנשי המקצוע במשרד הבריאות. כל התפשרות על עיקרון זה מסכנת את בריאות הציבור בישראל.
"משרד הבריאות צריך להיערך עכשיו ולהשלים את הליך חקיקת חוק איסור פרסום ושיווק מזון מזיק תוך חודשים בודדים. אנו קוראים למפלגות, שטובת הציבור לנגד עיניהן, להתחייב עכשיו להעביר בכנסת ה-22 את חוק איסור פרסום ושיווק מזון מזיק, למען הגנה על בריאותם של ילדי ישראל".
ד״ר דורית אדלר, נשיאת הפורום לתזונה בת קיימא, אמרה: "פרסום מזון מזיק עובד ומהווה גורם משמעותי לשיעורי השמנת ילדים המדאיגה על כך יש הסכמה של אנשי המקצוע וגם משרד הבריאות אשר בעקבותיה הוקמה הוועדה. רגולציה עצמית נמצאה לא יעילה ולכן יש הסכמה בקרב גופי בריאות הציבור שחייבים רגולציה מחייבת. לאור זאת אי חקיקת חוק איסור פרסום הוא בבחינת הפקרת אוכלוסיית הילדים בארץ להמשך נזקי מגיפת התזונה המערבית על כלל השלכותיה הבריאותיות, החברתיות והכלכליות".
משרד הבריאות: "המודל הוולונטרי יהיה חלק מהליך אסדרה שיתקדם בממשלה הבאה"
אמש הגיב משרד הבריאות להודעת איגוד רופאי הילדים: "מדובר במהלך משמעותי שמטרתו מניעת פרסום מזיק לילדים ובדומה לתהליך סימון מוצרי המזון, הוא נעשה בשיתוף מלא עם התעשיה. בשלב הראשון נקבעו סטנדרטים וולונטריים מול הגופים במשק והיבואנים והובהר מראש כי אם לא יעמדו בהם - ההגבלות ייקבעו בחקיקה.
"יודגש כי כיוון שאנו עתה בממשלה בתקופת מעבר ללא כנסת פעילה, המשרד בחר בתהליך הזה כשלב ביניים כדי לאפשר ליישם את ההליך באופן מהיר וללא חקיקה. המודל הוולונטרי יהיה חלק מהליך אסדרה שיימשך ויתקדם בממשלה הבאה - אם וכאשר ההליך הוולונטרי לא יספק".