• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרדי הבריאות והאוצר מתכוונים למסות סיגריות אלקטרוניות - מחירן יוכפל

במשרד הבריאות סבורים כי אין מספיק מחקרים המוכיחים שהמעבר מעישון סיגריות רגילות לסיגריות אלקטרוניות מועיל מבחינה בריאותית וכי יש לצמצם את ההתמכרות לניקוטין בקרב בני נוער וצעירים

סיגריות אלקטרוניות. צילום: שאטרסטוק

משרדי האוצר והבריאות דנים בהטלת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות, בדומה למוצרי הטבק הרגילים – כך שמחירן יוכפל. המטרה: לצמצם את ההתמכרות במיוחד של נוער וצעירים, כך מדווחת הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר".

בדיווח נמסר כי עד כה סיגריות אלקטרוניות נהנו מפטור ממס. הכוונה להטילו עתה באה כחלק מהמאבק הציבורי כנגד העישון. לפני פיזור הכנסת נאלץ שר האוצר להשוות את המס על טבק לגלגול לזה שמוטל על סיגריות רגילות, וזאת לאחר שבג"ץ קיבל עתירה של המיזם למיגור העישון. לפי הערכת משרד האוצר, השוואת המס על טבק לגלגול תכניס לקופת המדינה 450–500 מיליון שקל בשנה וצפויה להפחית במספר המעשנים ובהיקף תופעת העישון בישראל.

עוד מדווח כי באחרונה החל משרד הבריאות להתייחס לסיגריות האלקטרוניות באותה דרגת חומרה כמו לסיגריות הרגילות – הגם שפורסמו בנושא זה בעולם מחקרים שונים שהציגו מסקנות סותרות: חלקם הצביעו על נזקים פוטנציאליים משימוש בסיגריות אלקטרוניות, ביניהם תחלואה במערכת הלב והדם, מערכת הנשימה וקשר אפשרי לסרטן, בעוד שמחקרים אחרים הצביעו על כך שהנזק מעישון סיגריות אלקטרוניות מופחת בהשוואה לעישון טבק.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

גם בארה"ב סיגריות אלקטרוניות נתפשות כאיום גדול על בריאות הציבור, בדגש על בני הנוער, ושלושה סוגי מס מוטלים עליהן בשיעורים משתנים ממדינה למדינה: מס אחוזי על המחיר הסיטוני לצרכן; מס קצוב לפי משקל או נפח - על כל מ"ל של נוזל מילוי, ומס אחוזי על המכשירים עצמם.

בדיווח נמסר כי מסתמן שמשרד הבריאות נוטה להמליץ על הטלת מס על הסיגריות האלקטרוניות בשיעור זהה למס המוטל על הסיגריות הרגילות ומשמעות הדבר שמחיר מחסנית לסיגריה כמו JUUL יוכפל, בחישוב גס, מ-17.50 שקל ל-38 שקל.

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  מס על סיגריות,  התמכרות לניקוטין,  חדשות,  נזקי עישון
תגובות