• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ההורים לא חיסנו נגד חצבת ו-120 תלמידים הורחקו מבית ספר בחדרה

משרד הבריאות הורה לאסור כניסת תלמידים שלא חוסנו לבית הספר הדמוקרטי בחדרה | ממצאי סקר בינלאומי נרחב מגלים: 76% מהישראלים מאמינים שחיסונים הם בטוחים

חיסון תלמידים בבתי ספר. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות הורה שלא לאפשר ל-51 תלמידי תיכון ו-69 תלמידי יסודי כניסה לבית הספר הדמוקרטי בחדרה מאחר שהוברר כי לא חוסנו נגד חצבת, כך מדווחת הבוקר (ה') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום". בבית ספר זה, הוברר, שני תלמידים חלו בחצבת.

בדיווח נמסר כי למשרד הבריאות התברר שבבית הספר בחדרה שיעור גדול של תלמידים שאינם מחוסנים ועלה חשש ממקרי הידבקות נוספים. כידוע, כ-90% ממי שאינם מחוסנים וייחשפו לחולה חצבת צפויים לפתח מחלה.

מאז תחילת התפרצות החצבת בישראל בחודש מרץ 2018 אובחנו כ-4,200 חולים ומאז ינואר 2019 קרוב לאלף חולים. שני חולים נפטרו מהמחלה וכ-10% נזקקו לאשפוז.

בדיווח מצוטטים ראשי האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן: "החיסון כנגד חצבת הוא יעיל ביותר. לפיכך התחסנות רחבה ומלאה היא הדרך היחידה לעצור את התפרצות המחלה, שלצערנו הספיקה לגבות קורבנות בנפש. חופש הפרט איננו מהווה נימוק מספיק, שכן אין הוא מתקיים כאשר ילדים בלתי מחוסנים מסכנים ילדים אחרים. יש לייצר סביבה בטוחה, מוגנת ומחוסנת, במיוחד במוסדות חינוך, למען בטחונם של כלל הילדים בכיתות ובני משפחותיהם. על ההורים לחסן באופן מיידי את ילדיהם".

בתוך גם פורסמו אמש ממצאי סקר בינלאומי נרחב בנושא חיסונים, סירוב להתחסן והיסוס מפני התחסנות. מהסקר המבוסס על שאלון וראיונות עם יותר מ-140 אלף איש ב-180 מדינות שנעשה בידי עמותת הצדקה הבריטית Wellcome Trust יחד עם גאלופ, עלה כי מבין 1,010 ישראלים שהשתתפו בסקר 76% השיבו כי לדעתם החיסונים בטוחים – שיעור גבוה באופן מובהק לעומת רוב מדינות אירופה. השיעור הממוצע בעולם היה 79% שהשיבו כי הם מאמינים שהחיסונים בטוחים. 7% השיבו כי "אינם בטוחים" או "בטוחים במידה מסוימת". 5% מהישראלים הודו שלא חיסנו ילדיהם.

מקרב הישראלים: 84% השיבו לסוקרים כי לדעתם החיסונים יעילים, 5% - אינם בטוחים בכך, 13% היססו בדבר יעילות החיסונים ו-5% השיבו כי אינם יודעים.

כ-75% מקרב בני 29-15 ו-49-30 מהישראלים השיבו כי הם מסכימים להערכה שחיסונים בטוחים בעוד שבקרב בני 50 ומעלה – רק 41%.

עורכי הסקר ציינו כי 72% מקרב הנשאלים בצפון אמריקה ו-73% מקרב משתתפי הסקר בצפון אירופה – מדינות עם הכנסה גבוהה לנפש – הסכימו עם ההערכה שחיסונים בטוחים. בעוד שבמדינות עם הכנסה לנפש בינונית - במערב אירופה רק 59% ובמזרחה 50%. בדרום אסיה לעומת זאת 95% השיבו כי הם מאמינים בבטיחות החיסונים ובמזרח אפריקה 92%.

עורכי הסקר ציינו כי במפתיע כי בצרפת שיעור ניכר של לא-מאמינים בבטיחות החיסונים – יותר מבכל מדינה אחרת שנטלה חלק בסקר. השיעור הממוצע בעולם של לא-מחוסנים עקב עמדת הוריהם עמד לפי הסקר על 6%. בסין 9%, באוסטריה 8% וביפן 7%.

עוד הוברר מהסקר כי 97% מקרב הישראלים שהשתתפו בסקר השיבו כי הם מאמינים בדת. 72% אמרו כי ידוע להם שאין הסכמה בין דת למדע. 39% השיבו כי הם מאמינים יותר לדת לעומת מדע ו-64% השיבו כי לדת חשיבות יותר ממדע בחיי היומיום שלהם.

ובכל זאת, 80% מהישראלים השיבו כי הם מאמינים למדענים לעומת 72% מהשיעור הממוצע בעולם. 55% השיבו כי הם יודעים מעט מאוד או כלל לא על מדע.

נושאים קשורים:  חצבת,  בית הספר הדמוקרטי חדרה,  סרבני חיסונים,  פרופ' שי אשכנזי,  חדשות,  חיסון לחצבת,  פרופ' צחי גרוסמן
תגובות
אנונימי/ת
21.06.2019, 15:45

כך יש לבצע בכל בתי הספר. רק כך, כמו האוסטרלים, נצליח למגר מחלות (ראה חיסון פפילומה)

21.06.2019, 16:01

א. קישור לסקר GALLUP העולמי https://wellcome.ac.uk/sites/default/files/wellcome-global-monitor-2018.pdf
ב. Chart 5.2 בעמוד 110: מערב אירופה מובילה את העולם בספקנות לגבי בטיחות החיסונים. (וגם, מצד שני, מובילה באמון בעובדי הרפואה Chart 3.14)
ג. ליבי עם קומיסר (שם מעניין למנהל בי"ס דמוקרטי...) דילמה לא פשוטה.
ד. "97% מקרב הישראלים שהשתתפו בסקר השיבו כי הם מאמינים בדת" זה אמיתי? לא מצאתי מקור המידע.