• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

נורה אזהרה אדומה לרופא המטפל: תסמונת החלוק הלבן

מחקר חדש מגלה: אנשים שאינם נוטלים תרופות נגד יל"ד ומציגים את תסמונת החלוק הלבן נוטים כדי פי שניים למות ממחלת לב בהשוואה לאנשים עם ל"ד מאוזן

מדידת לחץ דם (צילום: אילוסטרציה)

כאשר מד לחץ הדם בביתו של מטופל מראה ערכים נורמליים אבל במרפאת הרופא הם מזנקים כלפי מעלה – מה שמכונה "תסמונת החלוק הלבן של יתר לחץ דם" – יש בכך כדי להדליק נורת אזהרה אדומה לרופא המטפל, שכן אין מדובר במצב שפיר. מחקר מטה-אנליזה בנושא הזה שנעשה בארה"ב פורסם בשבוע שעבר ב-Annals of Internal Medicine.

המחקר מאשר פעם נוספת הנחות קודמות דומות בהקשר לתופעה שבה לחץ הדם עולה זמנית בסביבה קלינית, כלומר בנוכחות אנשי מקצוע מתחום הבריאות - רופא או אחות - אך תקין במסגרות אחרות. התופעה שכיחה. על פי הערכות שונות ניתן למצוא אותה בקרב 10%-20% מהאוכלוסיה.

את המחקר הנוכחי הובילה פרופ' ג'ורדנה כהן, מומחית לרפואה ואפידמיולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה יחד עם עמיתים מפרינסטון ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי.

החוקרים ציינו כי אנשים שאינם נוטלים תרופות נגד יתר לחץ דם ומציגים את "תסמונת החלוק הלבן" בעת ביקור אצל הרופא, נוטים כדי פי שניים למוות ממחלת לב בהשוואה לאנשים עם לחץ דם מאוזן ונורמלי.

הרופאים, ציינו מחברי דו"ח המחקר, אינם יודעים מה גורם ל"תסמונת החלוק הלבן בהקשר ליתר לחץ דם" ויש כנראה כמה גורמים מעודדים אצל מטופלים שונים. בקרב אחדים מדובר בחרדה שגורמת לעליית לחץ הדם בעת בדיקה או ביקור אצל רופא ואצל אחרים חלים השינויים עקב מצב פיזיולוגי.

עורכי המחקר ציינו שאצל כ-20% מהאמריקאים מופיעה תסמונת חלוק לבן. לצורך המחקר הם בחנו מחדש 27 מחקרים שבהם היו מעורבים יותר מ-64 אלף אנשים בארה"ב, אירופה ואסיה תוך השוואה למי שמוגדרים כבעלי לחץ דם בטווח הנורמלי. בארה"ב, כיום כל מה שמעל 130/90 מתויג כלחץ דם גבוה.

עוד ציינו עורכי המחקר כשניתחו מחדש את שלל הנתונים שהצטברו גילו כי אנשים שלא יטופלו כנגד תסמונת החלוק הלבן יהיו עם סיכון מוגבר ב-36% למחלת לב, ב-33% סיכון מוגבר למוות עקב כל סיבה ו-109% סיכון מוגבר למוות ממחלת לב.

הממצאים היו מוצקים במיוחד כשמדובר במחקרים שנעשו על בני 55 ומעלה.

קבוצה נפרדת של מטופלים באותו מטה-אנליזה הם אלה שאצלם יש הבדלים בקריאת מד לחץ הדם בין הבית לבין מרפאת הרופא, כאשר בבית הוא בטווח הנורמלי ואצל הרופא לחץ הדם גבוה, אבל נוטלים תרופות נגד יתר לחץ דם. בקבוצה זו, אין סיכון מוגבר עקב הבדלים אלה לאירוע לבבי, הדגישו מחברי הדו"ח.

החוקרים ציינו שנדרש מחקר נוסף בנושא הזה ומכל מקום על הרופאים לעודד שינוי באורח החיים בכל הנוגע לשיפור איכות תפריט המזון הנצרך, פעילות גופנית, ירידה בעודפי משקל, הפחתה בצריכת אלכוהול והימנעות מעישון במיוחד אצל כל אלה שחווים "תסמונת החלוק לבן ביתר לחץ דם". לא נמצאה תאימות בין תסמונת זאת לשבץ מוחי.

נושאים קשורים:  תסמונת "החלוק הלבן",  יתר לחץ דם,  חדשות,  מחלות לב
תגובות