• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר חדש מגלה: עלייה חדה במספר חולי דלקות מעי בישראל

מנהל המרכז לקרוהן וקוליטיס ב"שערי צדק": "ברוב ארצות המערב יש התמתנות בתחלואה זו, אך בישראל היא גוברת והולכת" | במקום לטפל בחולים בתרופות ביולוגיות, עדיין נעשה שימוש רב בסטרואידים

פרופ' דן טרנר, מנהל המרכז לקרוהן וקוליטיס ב"שערי צדק". (צילום: פרטי)

בארבע השנים האחרונות הוכפל מספר הפעוטות עד גיל חמש המאובחנים עם מחלות מעי דלקתיות קרוהן וקוליטיס. בתוך 13 שנה עלה מספרם של כלל החולים במחלות מעי דלקתיות בישראל כדי  פי 2.5: מ-18,521 בשנת 2005 ל-46,002 חולים ב-2018. ישראל היא אחת משלוש המדינות המובילות בעולם במספר החולים במחלות מעי דלקתיות, כך על פי מחקר שנעשה ב"שערי צדק" בשיתוף קופות החולים. דיווח עליו מאת ענבר טויזר, הופיע ב-Ynet.

המחקר נעשה על ידי פרופ' דן טרנר, מנהל המרכז לקרוהן וקוליטיס ב"שערי צדק". נמצא בו כי שכיחות מחלות המעי בארץ עומדת על 0.5% מכלל האוכלוסיה - 512 חולים לכל 100 אלף תושבים.

ואלה הנתונים שהצטברו בהקשר לכך: בישראל 24,710 (53.7%) חולי קרוהן, 20,839 (45.3%) חולי קוליטיס כיבית ו-453 (0.98%) חולי מחלות מעי דלקתיות כללי. בתוכם, 1,797 ילדים עד גיל 18. עם מחלות מעי דלקתיות. מכלל החולים 22,945 בנות ונשים, 23,057 בנים. בקרב בני 18-0 - יותר בנים סובלים מקרוהן.

פרופ' טרנר טען כי "הסיבה לעלייה החדה נובעת משילוב בין גנטיקה לאורח החיים המערבי. בעוד שברוב ארצות המערב ניכרת התמתנות בעלייה בתחלואה זו, בישראל היא גוברת והולכת. לצד נטייה גנטית באוכלוסיה היהודית קיים שילוב עם גורמים סביבתיים: אורח החיים המערבי, עלייה במעמד הסוציואקונומי, ברמת ההיגיינה וברמת החיים, צריכת מזון תעשייתי, זיהום אוויר, שימוש בכימיקלים".

פרופ' טרנר הוסיף: "הסיכון של יהודי ממוצא אשכנזי, ממעמד סוציואקונומי בינוני ומעלה לחלות באחת ממחלות המעי הוא כמעט 1% בישראל - וזה נתון חסר תקדים".

עוד עלה מהמחקר כי במקום מעבר לטיפול בחולים אלה בתרופות ביולוגיות, עדיין נעשה שימוש רב בסטרואידים בעיקר בפריפריה (דרום וצפון) בהשוואה למרכז הארץ.

בדיווח נמסר כי בצפון הארץ 28% מחולי הקוליטיס השתמשו בסטרואידים לפחות פעם אחת בין השנים 2018-2014 ובדרום 30%. במרכז הארץ רק 24%.

עם זאת בחמש השנים האחרונות חלה ירידה כללית בשימוש בסטרואידים באופן ספציפי בקרב חולי קרוהן הודות למעבר לטיפול בתרופות ביולוגיות וגם הצטמצמו הפערים בין המרכז לפריפריה.

פרום' טרנר ציין: "סביר להניח שהשימוש העודף בסטרואידים בפריפריה בישראל נובע ממגמה מדאיגה של זמינות ירודה יחסית לשירותי רפואה מתקדמים. השימוש בסטרואידים הוא מדד לאיכות הטיפול לאורך זמן ולפעילות המחלה".

נושאים קשורים:  קוליטיס,  מחלות מעי דלקתיות,  פרופ' דן טרנר,  בית החולים שערי צדק,  חדשות,  תרופות ביולוגיות,  מחלת קרוהן
תגובות
אנונימי/ת
17.06.2019, 21:44

כדאי לטפל בגורמים הסביבתיים וכן לבדוק היבטים אחרים המשפיעים על התחלואה - לחץ ומתח משפיעים לאין שיעור על מחלות המעי הדלקתיות. טיפול ביולוגי הוא לא בהכרח הפתרון בכל המקרים. מחלות חיסון עצמי מחייבות הסתכלות הוליסטית (מלשון שלם) על המטופלים, כמו גם רפואה מותאמת אישית שלוקחת בחשבון את שלל הגורמים האינדיווידואלים למחלה אצל כל מטופל.

אנונימי/ת
18.06.2019, 19:08

הנושא של הרפואה המותאמת אישית מאוד נכון והשאלה מתי זה יקרה שלחולה קרוהן תותאם התרופה שאכן מתאימה לו ויש לה את הסיכוי הגדול ביותר להתאים למטופל עוד מעניין יהיה לדעת מתי המחקר על המיקרוביום יפרוץ דרך גם לגבי מחלות מעי דלקתיות ולא רק לגבי סוכרת. אשמח לתשובות אם יש

18.06.2019, 21:24

שלום,
בהקשר לטיפול בלחץ ומתח-
אכן בימים אלה מתקיים מחקר במכון גסטרו בסורוקה בשיטת "מיינדפולנס"

19.06.2019, 12:42

שלום,
קיימת בדיקה פרוגנוסטית חדשה שנכנסת עכשיו לשוק שעל בסיס התוצאה ניתן להתאים את התרופה לחולה באופן אישי ולצפות האם המחלה תיהיה בעלת אופי סוער או מתון. פרטים בחברת תרום יישום טכנולוגיות

03.11.2019, 11:49

בבית חולים איכילוב בתל אביב, החל מהחודש הבא ניתן יהיה להבדק על מנת להתאים תרופה על בסיס רפואה מותאמת אישית

18.06.2019, 06:46

שלום ,
המחקר בכיוון הנכון , מנתוני קליניקה מצאתי שיש קשר מובהק בין סינדרום חוזר של הליקובקטר / קנדידה לבין עייפות מתמשכת , כאבי ראש, בחילות , התכווצויות שרירים , חוסר שקט .
צריך לבצע הסבר בין עובדים להפחתת לחץ ומתח, לרפואה המשלבת יכולת טובה לתת מענה , חיסונים ותרופות ביולוגיות הם דרך טיפולית טובה אך הינה מהווה מענה לאורך זמן

06.07.2019, 13:23

חולים רבים מביעים חשש מתופעות הלוואי של תרופות ביולוגיות ולא ניתן לשכנע רבים מהם. קשה להניח שאינם צודקים. לצערנו גם סטרואידים וגם תרופות ביולוגיות אינן מרפאות התהליך הדלקתי. לחלק גדול מהחולים הקשים קנאביס רפואי עוזר לא פחות מסטרואידים או תרופות ביולוגיות כולל החדשות ביותר.