חדשות

מנהלי הפנימיות לממשלה: "שחררו את תקני המתמחים המוקפאים"

מנהלי המחלקות הפנימיות מציגים תמונת מצב אבסורדית: במצב של תת תקינה, המתמחים מסיימים את הכשרתם, תקנים מתפנים, אבל על מנהלי הפנימיות נאסר לקלוט מתמחים חדשים

רופאים מתמחים. אילוסטרציה

אם לא די בעומסים ובצפיפות הבלתי נסבלת השוררים במחלקות הפנימיות בבתי החולים השונים גם בקיץ – מתברר כי תקנים למתמחים, שעשויים היו להקל על הרופאים בהתמודדות עם הבעיה המתמשכת הזאת, מוקפאים. עתה יוצאים מנהלי המחלקות הפנימיות בבתי החולים בצעדי מחאה חדשים ובקריאה למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר: "שחררו את תקני המתמחים המוקפאים".

חצי שנה מאז פרצה מחאת הפנימאים נגד העומסים במחלקות ותת התקינה, בקמפיין שנשא את הכותרת "לפחות תבנו לנו עוד מסדרונות!", הוועדה שהקים מנכ"ל משרד הבריאות לשיקום הרפואה הפנימית טרם הגישה את ההמלצות הסופיות וטרם גובשה חבילת הסיוע לרפואה הפנימית, טוענים יוזמי המחאה. לדבריהם, הבעיה החדשה שנולדה, כפי שרואים זאת בשטח: בבתי חולים רבים מוקפאים תקני מתמחים, ואין דרך לאיישם.

"על כל קליטת מתמחה, צריך לנהל מלחמת עולם. במצב הנורא השורר במחלקות, עם המאסה העצומה של החולים, כל תקן לא מאויש הוא בגדר עלבון לחולים והתעללות בנו, הרופאים ומנהלי המחלקות בבתי חולים שונים", ציינו יוזמי המחאה. עקב רגישות הנושא הם חוששים להיחשף בשמותיהם ומאילו בתי חולים הם באים.

לפני כמה חודשים השבית ועד העובדים ב"הדסה" את בית החולים בשל הקפאת תקני המתמחים, אבל עתה מתברר שהתופעה רווחת במחלקות פנימיות נוספות, בחלק ניכר מבתי החולים בארץ.

הגם שהקפאת תקנים היא בישראל תופעה נפוצה ואף ישנה, הבעיה החדשה משקפת תמונה אבסורדית: המתמחים מסיימים את הכשרתם, תקנים מתפנים, אבל על מנהלי המחלקות הפנימיות נאסר לקלוט מתמחים חדשים תחתיהם.

"לא די בכך שאנו זקוקים להגדלת התקנים, אלא שכעת צצה תופעה חדשה-שנה: מצמצמים לנו את התקנים המאושרים. בלית ברירה", הודיעו יוזמי המחאה, "ניאלץ להפסיק הקצאת תורנים למלר"דים; בלית ברירה לא נוכל לשחרר מתמחים לרוטציות כחלק ממסלול ההתמחות ואו לאפשר להם לגשת לבחינות".

הנה כמה נתונים מאתמול (ד') המדגימים את חומרת הבעיה:

בפנימית ה' במרכז הרפואי העמק מאושפזים עתה 30 חולים. המבנה הוא בן 100 שנה ואין אפשרות לדחוס חולים נוספים בחדרים או במסדרונות. כוח האדם מצוי בחסר: 2 רופאים מומחים, 2 מתמחים, 2 רוטציונרים - מתמחים המחלקים זמנם עם מחלקה נוספת, ועוד 7 סטודנטים לרפואה.

בפנימית ח' במרכז הרפואי רמב"ם: התקן הוא 36 מאושפזים אולם בפועל נכון לאתמול היו 39. מצבת כוח האדם הרפואי: 1 רופא מומחה בלבד, 4 מתמחים, 2 סטז'רים.

בפנימית ג' במרכז הרפואי בילינסון, התקן הוא 38 מאושפזים, אך בפועל יש עתה 43. בפנימית ה' ב"וולפסון" התקן הוא ל-38 מאושפזים אך בפועל יש 41 והם מטופלים בידי 3 רופאים מומחים, 1 מתמחה, 2 סטז'רים.

בפנימית ג' ב"הדסה" התקן הוא 36 מאושפזים, אך עתה יש שם 39. במחלקות פנימיות א', ב' וג' ב"שערי צדק", התקן הוא ל-36 חולים אבל בפועל מאושפזים בהן, נכון לאתמול, 43, 45, 56 חולים, בהתאמה, כאשר בכל מחלקה יש 2 רופאים מומחים בלבד ו-2 מתמחים. בפנימית ד' ב"שערי צדק" התקן הוא ל-22, אך מאושפזים 26, עם רופא מומחה אחד בלבד ו-3 מתמחים.

בפנימית ד' במרכז הרפואי ברזילי באשקלון: התקן הוא ל-40 מאושפזים, אתמול היו בה 41. כוח האדם הרפואי: רופא מומחה אחד בלבד, 3 מתמחים, 2 סטז'רים.

נושאים קשורים:  הקפאת תקנים,  מחסור ברופאים,  מחלקות פנימיות,  תקנים למתמחים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
14.06.2019, 10:30

תקפיאו תקנים במשרד הבריאות!!! פחות שר, פחות סגן שר , פחות משרות בהנהלה המסואבת שלא עושה כלום!!!! פחות כח אדם מבוזבז. ותתחילו להבין שאם בעיית הרפואה שעברה את סף הקריסה לא תקבל מענה הולם, פני הרפואה בארץ ישתנו

אנונימי/ת
14.06.2019, 10:30

תקפיאו תקנים במשרד הבריאות!!! פחות שר, פחות סגן שר , פחות משרות בהנהלה המסואבת שלא עושה כלום!!!! פחות כח אדם מבוזבז. ותתחילו להבין שאם בעיית הרפואה שעברה את סף הקריסה לא תקבל מענה הולם, פני הרפואה בארץ ישתנו

אנונימי/ת
14.06.2019, 11:13

משרד הבריאות כבר מזמן הפך למשרד השחיתות והטימטום. הישג אדיר לליצמן !
יש להדיח את ליצמן והמנכ"ל ברסימן טוב -- מייד !!

אנונימי/ת
14.06.2019, 11:31

התנהלות פושעת ורשלנית של שנים מצד מי שהעם ה"חכם" בחר לממשלות רבות השנים. אם העם ממשיך לבחור את מי שלא ממש מענין אותו בוחריו אז מה הפלא ? מה שהיה הוא שיהיה אמר החכם באדם . הכוונה לשלמה המלך . ועוד משפט חשוב שאמר והוא משפט צריך לרשום בכניסה לנתב"ג בעברית ובאנגלית כי הוא הדבר שאומר הכי הרבה על מדינת ישראל לדורותיה :
מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת: (קהלת א טו)
התנהלות פושעת של מדינת ישראל כלפי אזרחיה בכל תחום. לא רק במערכת הבריאות .

אנונימי/ת
14.06.2019, 11:35

מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת: (קהלת א טו)
ביזיון של מדינת ישראל כלפי אזרחיה . אם היתי יכול/ה היתי מאתחלת מחדש .

אנונימי/ת
14.06.2019, 13:03

כשהמנכ"ל חסר השכלה רפואית/ ניסיון ברפואה - הוא לא מבין ולא מרגיש על מה מדובר. יש לזכור שבעברו ישב באוצר והיה שותף לצוות שדפק את הרפואה בארץ.
בגלל היותו כנ"ל יש לו צורך בעוזר רפואי - בזבוז של משרת רופא

לידידי המנהלים במחלקות הפנימיות שלום
לא תשלחו מתמחים למיון, לא תוציאו מתמחים לרוטציות, לא תוציאו מתמחים לבחינות!! אז במי בעצם אתם פוגעים ? בשר הבריאות שלא אכפת לו? בליצמן שלא מבין? ברבי מגור שרק מלקקים לו, וגם למשפחתו ? אתם מוכנים לפגוע המתמחים שלכם, שהם אלו שזקוקים הכי להגנתכם. ואם אתם מוכנים, אפילו בחשיבה, לפגוע במתמחים שלכם אתם מועלים בתפקידכם. ושלא יהיה ספק ,כמו גלגל זה יחזור אליכם.
מה כן לעשות : להודיע למנהלי בתיה"ח שאתם מפסיקים לקלוט חולים מעבר לתקינת המחלקה, והחולים שנמצאים במיון או מחלקות אחרות אינם באחריותכם, ושהמתמחים כן יצאו לחופשת בחינות או חופש שנתי או רוטציות ושאתם מגבירים את קצב ושעות ההוראה של המתמחים ושכול בעיות העומס במחלקות הן בעיות ההנהלה, ולא שלכם. אתם עובדים בדיוק לפי התקינה. אם ישוחררו התקנים, יהיו יותר רופאים, יהיו גם יותר חולים במחלקות. הכי חמור העובדה שרופאים מפחדים להזדהות כדי שלא ידעו מי הם ובאיזה בתי"ח או מחלקה הם עובדים. ממה אתם מפחדים ? ממי אתם מפחדים ? מה אפשר לעשות לכם ? ואם כול צוות המנהלים במוסד מסויים יחליט לעבוד בזהירות מה יעשו הרשעים ?יקחו אותכם לביה"ד לעבודה כדי שתסבירו שאתם מסרבים להרוג ולפגוע בחולים. תפסיקו לפחד מהצל של עצמכם.

14.06.2019, 18:51

ביום שבו מחלקות פנימיות יעבדו לפי הספר העסק ייפתר. לא שביתה, גם לא שביתה איטלקית , פשוט לתת את הטיפול והזמן והמשאבים כפי שצריך.

כל מילה בסלע.
בבהי"ח מאיר כפ"ס חווינו לפניי עשרות שנים מצוקה קשה מאד בפנימיות.
הודענו במשותף--מנהליי הפנימיות +הוועד בגיבוי ההנהלה שנעצור קבלת חולים מעבר ל--120 אחוז תפוסה. היינו מתונים "וצנועים". את "עודפיי "החולים במיון שלחנו או לחדרה או לפ"ת.היה מאד מאד קשה. לבסוף לאחר כשנה של "מאבק" שברור שהיה על גב החולים הסכימו להוסיף עוד 2 מחלקות על השלוש הקיימות.כלומר 60 אחוז תוספת. למיטב ידיעתי אנחנו המקרה היחידי בארץ.
אז לפרופ אליס היקר שהתמחה ועבד במאיר מה דעתך להרים הכפפה??בברכה ובהצלחה.

אנונימי/ת
14.06.2019, 17:34

מפליא אותי כיצד אנשים שקבלו 800 בפסיכומטרי לא מבינים שמה שהכי חיוני כעת למדינה היא מערכת בחירות נוספת תוך חצי שנה. לשם צריך להזרים מיליארדים,לא
לנודניקים שממלאים את מסדרונות בתי החולים.

אנונימי/ת
14.06.2019, 18:29

תסביר בקשה הציניות שלך

אנונימי/ת
14.06.2019, 18:53

מנהלי בתי החולים ממנים אנשים קונפורמיסטיים לתפקיד הסזיפי של מנהלי מחלקות פנימיות כדי שיוכלו לחנוק את המחלקות האלו בשקט ולהמשיך להשקיע במחלקות הכירורגיות והפרוצדורליות (אלו הריוחיות כמובן) ובאלו המכניסות כסף לתאגידי הבריאות. מה פה לא ברור.

14.06.2019, 20:32

שחררו את החולים למחלקות התת חריפות במרכזים הגריאטרים פלימן, דורות, שמואל הרופא ושהם פרדס חנה. אנחנו נמשיך טיפול אנטיביוטי, איזון סוכרת, משתנים לוריד ונדאג לשלוח את החולה ליעד המתאים לתפקודו. פשוט, לא כן? דר קלין, מנהל תת חריפה, שהם פרדס חנה.

אנונימי/ת
14.06.2019, 21:43

יש לכם מקומות? כוח אדם?

14.06.2019, 22:45

תמיד יש מיטה או שתיים. אנו שני בכירים ושלושה מתמחים. 36 מיטות, חדרים זוגיים, אין מיטות מחוץ לחדרים. חניה חינם.

18.06.2019, 07:26

אתה רציני? נסיונות רבים שלנו להעביר לשהם נתקלים בסחבת, רשימת דרישות וסינון של מטופלים לפי קריטריונים לא שקופים ולא ברורים.

אנונימי/ת
14.06.2019, 21:45

ידידי ורעי הפנימאים, משא ומתן בארץ הזו מנהלים מעמדה של כוח לא של מסכנות! הפסיקו עם ה"שתו לי אכלו לי". שביתת הזהרה של שעתיים, לא יבינו, אחר כך שביתה של 4 שעות, אם לא יבינו שביתה של יום. פרעה אולי הבין מאוחר אבל הבין...

14.06.2019, 21:46

אזהרה, לא הזהרה... שבת שלום :-)

אנונימי/ת
14.06.2019, 21:50

When you have to shoot, shoot! don't talk!

https://www.youtube.com/watch?v=JrYtD7gSWsI

לא שביתות !!!
כאשר אנו שובתים זה צריך להיות מיועד רק לשם מאבק על זכויותינו. שמירה על מספר חולים לפי מספר המיטות במחלקה זה מאבק צודק על זכויות הרופאים. פתרונות יסופקו ע"י משרד הבריאות. לא יספקו פתרונות - שיתמודדו עם עודף החולים במיון. אנו נעבוד במסירות למען החולים המאושפזים וזאת לפי יכולות המחלקה. חסרים שני מתמחים, יהיו פחות מיטות במחלקה. נכון שזה כאב ראש למנהלים אבל בטווח ארוך זה יביא את התוצאה הדרושה - הוספת מומחים, פתיחת תקני מתמחים, הוספת מיטות במסגרת מחלקות חדשות. דרך מאבק זאת תשפר את איכות השרות למאושפזים שזאת מטרה עצומה בפני עצמה. דרך אגב - אותו פתרון אני מציע גם למנהלי המחלקות הפסיכיאטרית.לא לקשור זה מבורך. אבל זה מחייב תוספת כוח אדם. שופט מפנה לאישפוז או בדיקה ? בכבוד רק שנמצא מחלקה שיש בה מקומות פנויים.

אנונימי/ת
16.06.2019, 09:53

כמו בכל עניין ברפואה גם כאן צריך לרדת לשורש הבעיה. אבחון נכון יכול לתת הכלים לטיפול.
כפי שכולנו יודעים מערכות נמדדות על פי תפוקות ויעילותן נמדדת על פי תוצר בייחס לכמות למשאבים המושקעים. בבנקים למשל מדובר בצבירה בייחס להון העצמי של הבנק . אמצעי הייצור הוא הכסף של הלקוחות ומנגנוני הבנק ככל שהם מתייעלים ייצרו יותר כסף עודף לבנק שבסופו של דבר יחולק כדיבידנד לבעלים או למשקיעים.
במפעליי תעשיה הדבר דומה אלא שבשרשרת התפוקה נוסף מוצר על כל הצורכים הנובעים מהצורך לייצרו ולשווקו ושוב הדיבידנד מחולק כנ"ל.
גם מערכות ציבוריות נמדדות בתפוקה אלא שכאן מדובר בתפוקה שאינה מכניסה כסף באופן ישיר לבעלים שזן המדינה או העריה אלא משמרת את איכות חייו ורמת חייו של האזרח.
מערכת הבריאות הנה כמובן מערכת ציבורית ביסודה אלא שכאן חלה תקלה. במקום למדוד התפוקה במונחים של בריאות הפרט והציבור, הממונים על המערכת במשרד האוצר( ולא במשרד הבריאות). מודדים את תפוקת המערכת במונחים של מפעל ייצור או מוסד כלכלי (בנק , חברת ביטו וכו' ). מכאן נובע שפעילות המכניסה מזומנים למערכת מעודדת לכל אורך שדרת הניהול החל ממנכ"ל האוצר דרך כל האגפים הרלוונטיים ומשם דרך משרד הבריאות עד למנהלי מוסדות הבריאות ומנהלי האגפים ןהמחלקות וכלה ברופא הבכיר ואף המתמחה שמקבל באופן עקיף בד"כ ולעיתים גם באופן ישיר הנחייות מתאימות. מכאן גם נובע הנסיון לחסוך בהוצאות על חשבון יצירת מערכת בריאות נילווית המגייסת כספים מהציבור שלא בדרך תקציב הממשלה. המדובר כמובן בביטוחים המשלימים של קופות החולים ובקרנות המחקר של בתי החולים. אנו בבתי החולים ובקופות החולים מכירים היטב את ההתכנסיות התקופתיות המודדות את הפעילות. מדידה זו מכוונת יעילות כלכלית ולעיתים קיימות נקודות השקה בין מדידה זו לבין איכות השירות הרפואי מבחינת תוצאה הנוגעת לבריאות.
כל מה שקראתי במאמר ובתגובות נובע מליקוי זה באופן המדידה של תפוקת המערכת. הגיע הזמן שהממונים על התקציבים יבינו שהכסף במערכת הבריאות איננו המתרה אלא אמצעי ייצור חשוב אך לא יחידי לייצור בריאות טובה יותר. התנהלות כלכלית הנה מבורכת כל עוד היא משפרת את תפוקת הבריאות ולקויה כאשר היא פוגעת בתפוקה זו.
עלינו הרופאים להקים ועדה מקצועית שאינה תלויה במשרד האוצר או במשרד הבריאות ולהציע מודל מדידה רלוונטי למערכות הבריאות ולאחר מיכן לקום ולהאבק ליישום הכללים החדשים.

17.06.2019, 20:29

ניתוח מדויק, הציבור מוכן לשלם בגיל 20-30 על הרמת חזה ולשכב בגיל 80+ עם דלקת ריאות במסדרון .