• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רופאים בארה"ב הפגינו בדרישה לביטוח בריאות ציבורי לכל משלמי המיסים

פעילי "רופאים למען תכנית בריאות לאומית" דורשים מה-AMA, ההתאגדות הרפואית האמריקאית, לתמוך ולקדם שוויון במתן שירותי בריאות

הפגנת אזרחים בסן פרנסיסקו למען ביטוח רפואי לכל. צילום: שאטרסטוק

מאות רופאים, אחיות, סטודנטים לרפואה, נציגי ארגונים קהילתיים וארגוני חולים, הפגינו בסוף השבוע האחרון ליד מלון האייט רג'נסי בשיקגו כאשר נפתח הכנס השנתי של AMA – ההתאגדות הרפואית האמריקאית – שבמרכזו עמד דיון על משבר האופיואידים. אלא שהמפגינים חברו כדי לתבוע מראשי ארגון הרופאים הגדול ביותר לתמוך בהנהגת ביטוח בריאות ציבורי לכל בארה"ב.

אחת הדוברות בהפגנה הגדולה, ד"ר קלאודיה פגאן, המתאמת הארצית של פעילות "רופאים למען תכנית בריאות לאומית", אמרה לתקשורת: "אנחנו כאן היום כדי להיות פה עבור אלה שלא יכולים להגיע. אלה שאינם יכולים להרשות לעצמם לשאת בהוצאות טיפול רפואי בסיסי. 29 מיליון אמריקאים, משלמי מיסים, אינם מבוטחים אפילו במסגרת הביטוח הציבורי 'מדיקר' וגם אלו שמבוטחים, בכלל זה עם הנחות שונות, עדיין לא יכולים להרשות לעצמם את התרופות הנדרשות לבריאותם".

נציגת ארגון האחיות דרשה ש-AMA תפגין "טקטיקה יותר אגרסיבית במהלכי "הלובינג" שלה הנדרשים לשם הנהגת תכנית ביטוח בריאות בסיסית למיליוני אמריקאים שעובדים לפרנסתם ומשלמים מיסים כחוק. האחיות טוענות ש-AMA בחרה "לכל אורך ההיסטוריה" בצד הלא נכון בגישתה לעניין הביטוחי. "אנחנו רוצים ש-AMA תציג, באופן פומבי, את התמיכה שלה בתכנית 'מדיקר לכל'", תבעה נציגת הארגון הארצי של האחיות.

אחת ממשתתפות ההפגנה סיפרה כי בעלה אובחן לפני כמה שנים כחולה בטרשת נפוצה ולמרות שהיא ובעלה חשבו שהוא "מכוסה" היטב מבחינת פוליסת ביטוח הבריאות שלו, שעליה הם משלמים במסגרת ביטוח-פרמיום משפחתי 800 דולר בחודש, עליהם עדיין להוציא מכיסם הרבה מאוד כסף על תרופות, "כיוון שמערכת הבריאות הנוכחית לא מספקת את כל השירותים עבור עובדים בעלי הכנסות נמוכות וגם למשפחות ממעמד הביניים המוצאות עצמן במאבק מתמשך ומתיש לקבלת הטיפולים, התרופות והשירותים הבסיסיים ביותר".

אחד המפגינים היה ד"ר דיויד מאייר, פסיכיאטר שהגיע ממינאפוליס וטען כי על AMA להתאים עצמה למאה ה-21: "כל אחד ואחד במדינה הזאת חייב להיות מבוטח בביטוח בריאות מלא. לא ברור מדוע AMA מתנגדת לכך".

אחת הסיבות שאותה ציינו הדוברים בהפגנה: "AMA חוששת, כנראה, שביטוח לכל יביא לכך ששכר הרופאים שיועסקו בתכנית זו יפחת". אחרים אמרו: "למדנו בבית הספר לרפואה שיש לאמץ את שבועת ז'נבה לפיה הרופא מתחייב בראש ובראשונה לדאוג לבריאותם של מטופליו. אבל אני לא יכול למלא אחרי השבועה בחברה שבה לא קיים שוויון במתן שירותי הבריאות. זו מערכת שבה אנשים משלמים כדי לחיות והיא מתגמלת את אלה שיש להם אמצעים לקבלת השירותים הרפואיים, מתעלמת ודוחה את אלה שאין ביכולתם לשלם בעד הטיפולים ותרופות".

בנוסף להפגנה הגדולה שזכתה לסיקור נרחב בתקשורת האמריקנית, קבוצה של 30 רופאים פרצה לאולם הכנס והפריעה לדיוני מושב הפתיחה. הם צעדו לקדמת האולם והניפו כרזה: "AMA, תמכי במדיקר לכל" וכן כרזות שבהן נראו קברים. על אחת מהן נכתב: "כאן קבור פעוט שאמו לא יכלה להרשות לעצמה טיפול רפואי עבורו".

חלק מהרופאים המפגינים ישבו או נשכבו בקדמת בימת הכנס ואחרים עלו על דוכן הנואמים והמרצים. הם חלקו עם הרופאים משתתפי הכנס, שנראו נבוכים מההתרחשות, תיאורי מקרים על מטופליהם שבריאותם הידרדרה רק משום שחסרו ביטוח בריאות הולם בהתאם למצבם הרפואי.

נושאים קשורים:  שירותי בריאות בארה"ב,  חדשות,  מדיקר,  ההתאגדות הרפואית האמריקאית
תגובות