• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר חדש בארה"ב מזהיר מפני סיכון בריאותי לצורכים משקאות אנרגיה

יצרני המשקאות הקלים בארה"ב מתחו ביקורת על ממצאי המחקר המתריע מפני שימוש ניכר במשקאות האנרגיה מכילי קפאין ורכיבים העלולים לגרום לפגיעה לבבית

משקאות אנרגיה. סכנה לבריאות הציבור

רופאים בארה"ב הביעו דאגה מוגברת לכך שצריכת משקאות אנרגיה וקוקטייל של רכיבים שמטרתם לתמרץ את הגוף נושאת עימה סיכון בריאותי. מחקר בנושא הזה פורסם בסוף השבוע האחרון בכתב העת של ה-American Heart Association.

משקאות אלה מכילים קפאין שפוגע בפעילות החשמלית בלב ומעלה את לחץ הדם. במיוחד עשויים להיות פגיעים אנשים הנוטלים באופן קבוע תרופות מסוימות או שיש להם סוג מסוים של מצב לבבי והם עלולים להיות בסיכון מוגבר לקצב-לב לא סדיר וקטלני – fatal arrhythmia.

התאגדות יצרני המשקאות הקלים בארה"ב מתחה ביקורת על ממצאי המחקר, דיווח CNN. היא טענה כי המשקאות המיוצרים בארה"ב בטוחים. כן טענה כי רבים מהרכיבים שמשקאות אנרגיה מכילים מצויים גם בפריטי מזון נפוצים שנחקרו לעומק וכי בטיחות המשקאות הללו אושרה בידי רשויות הממשל. המשקאות הללו נמצאים בשימוש בעולם כבר 25 שנה.

לעומת זאת, ה-WHO הצביע על כך שבמשקאות אנרגיה "כנראה יש סיכון לבריאות הציבור" והאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים המליצה למנוע מילדים לצרוך אותם.

היקף השוק העולמי של משקאות ארגיה הגיע ב-2013 ל-39 מיליארד דולר והתחזית שעד 2021 יגיע ל-61 מיליארד.

ד"ר ג'ון היגינס, קרדיולוג ספורט בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מדעי הבריאות ביוסטון טקסס, מסר ל-CNN כי לאורך השנים הביעו מומחים דאגתם מצריכה של משקאות אנרגיה. רובם מכילים כמויות גדולות של קפאין, סוכרים, ויטמינים, ביניהם ויטמין B וממריצים-חוקיים כמו גוארנה – צמח הגדל באמזונס, טאורין - חומצת אמינו שכיחה שבאופן טבעי מצויה בבשר ובדגים וכן L-carnitine, חומר המצוי בגוף ומסייע להפוך שומן לאנרגיה.

אלא שהדאגה היא על כך שחומרים אלה מצויים בריכוזים גבוהים במיוחד והשילוב שלהם עם קפאין הוא שגורם לסיכונים הבריאותיים. "על אנשים להיות מודעים לכך ולהיזהר", הדגיש ד"ר היגינס. "במיוחד קיים פוטנציאל של סיכון לנוער מתחת לגיל 18, נשים בהריון, אנשים שרגישים לקפאין וכאלה שאינם צורכים קפאין על בסיס יומי, או אלה שנוטלים תרופות מסוימות כמו אדרל לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

ד"ר היגינס מסר כי הצטברו דיווחים על אנשים שצריכת כמויות גדולות של משקאות אנרגיה - מעל פחיות אחת ביום - הובילה אותם למצבים מסוכנים, בכלל זה דום לב. נמצאו אצלם רמות גבוהות של קפאין וטאורין. הוא מסר כי במקרה אחד, בן 28 שתה שמונה פחיות של משקה אנרגיה וזמן קצר לאחר מכן לקה בדום לב: עורקי הלב שלו היו חסומים באופן מלא. כאשר מצנתרים פתחו את העורקים הם קבעו כי האשמה באירוע היא רק באותם משקאות ובאינטראקציה האפשרית המסוכנת שבין כמות גדולה של קפאין עם טאורין ורכיבים אחרים שמשקאות אלה מכילים ושכנראה יש להם השפעות שליליות על עורקי הלב והם מעכבים את התרחבות כלי הדם במיוחד בעת פעילות גופנית מאומצת.

כמו כן לכמויות גדולות של קפאין עלולה להיות השפעה שלילית על המוח, הזהיר ד"ר היגינס. מינון של יותר מ-200 מיליגרם קפאין נקשר על פי מחקר משנת 2015 להרעלת קפאין. המחקר הופיע ב-International Journal of Health Sciences שבו תוארו תסמיני ההרעלה: חרדות, נדודי שינה, מעי רגיז, התכווצויות שריר, חוסר מנוחה ותקופות של פעילות יתר.

בדיווח ב-CNN צוין כי המלצת האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים  וה-CDC היא שבני 18-12 לא יצרכו יותר מ-100 מיליגרם קפאין ביום שכן מינון גבוה יותר מעלה את לחץ הדם. עוד דווח כי ה-CDC מסר ש-1,145 בני 17-12 הובהלו ב-2007 לבתי חולים ולמלר"ד עקב בעיות בריאות שנקשרו לשתיית משקאות אנרגיה וב-2011 כבר עלה מספרם ל-1,499. הבעיה היא שבני נוער רבים והוריהם אינם מודעים לסיכון הפוטנציאלי הנקשר עם צריכה כמויות גדולות של משקאות אנרגיה.

רופאים ב"מאיו קליניק" מסרו כי עבור רוב הבגירים, מינון של 400 מיליגרם קפאין ביום נראה בטוח. יש לציין שבקרב ספורטאים צעירים משקאות אנרגיה הם פופולריים ועם זאת אינם מומלצים לפני, במהלך ולאחר פעילות גופנית. יש לציין כי ב-2016 נכלל משקה האנרגיה "גוארנה" ברשימת הסמים האסורים. גורמים מסחריים מציעים אותו בשיווק מקוון.

נושאים קשורים:  משקאות אנרגיה,  קפאין,  סיכון לבבי,  חדשות
תגובות