• יו"ר: ד"ר חגי לוין
  • חברת ועד: ד"ר איריס רסולי
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חבר ועד: פרופ' נדב דוידוביץ
  • חבר ועד: "ר מיכל ברומברג
  • חבר ועד: ד"ר ערן קופל-
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, ד"ר קרן לנדסמן
חדשות

4,400 צעדים ביום ולא 10,000: למען בריאות נשים בגיל מבוגר

מחקר אמריקאי חדש ממליץ על מספר הצעדים היומיים שישפיעו לטובה על בריאות נשים מבוגרות ויקטינו סיכון למוות

הליכהבגיל מבוגר (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שבוצע בארה"ב וממצאיו פורסמו בשבוע שעבר ב-JAMA Internal Medicine טוען כי מספר הצעדים האופטימלי, בהתאם לגיל, המומלץ לביצוע יומיומי לנשים בגיל ממוצע של 72 ולמען בריאותן, איננו 10,000 כפי שהוערך קודם לכן אלא די ב-4,400 צעדים.

עוד נמצא במחקר כי שיעור זה, שחושב במדויק בפעם הראשונה, מקטין שיעור מוות ב-41% לעומת כשמדובר בנשים שמבצעות מדי יום רק 1,700 צעדים.

ד"ר מין לי, המחברת הראשית של דו"ח המחקר, אפידמיולוגית במחלקה לרפואה מניעתית בבית החולים Brigham and Women בבוסטון, אמרה כי "כל אדם יכול להגיע למספר הצעדים המומלץ, המאוד מתון הזה". מחקרים קודמים הוכיחו כי צעידה מתונה מחוץ לבית מתמרצת בריאות מנטלית וגופנית.

ההמלצה לגבי 10,000 צעדים ביום הוזכרה לראשונה ב-1965 ומיוחסת לחברה יפנית שיצרה "מד צעדים" - Pedometers. "היא קראה למוצריה Manpo-kei שפירושו ביפנית מד עשרת אלפי צעדים", אמרה החוקרת. "הנתון הזה לא היה מבוסס על מחקר מדעי אלא נועד לצורכי שיווק".

כיום, מספר הצעדים היומי הממוצע של בגירים אמריקאים בריאים הוא בין 4,000 ל-5,000 - כך נמצא במחקר קודם שפורסם ב-2017 ב-nature.

עוד אמרה ד"ר לי כי מחקרי עבר בנושא הזה הסתמכו על עדויות אישיות של אנשים ובעיקר על זכרונם לגבי מספר הצעדים שהם מעריכים שביצעו. "היום ניתן למדוד כל זאת באמצעות שעונים ומכשירי מדידה לבישים שונים שעומדים בדרישות של מחקר ומספקים רמת דיוק גבוהה יותר".

המחקר החדש מבוסס על נתונים שנאספו לגבי כ-17 אלף נשים שלבשו מד צעדים על הירך וביצעו צעידות במשך שבעה ימים. כמו כן כלל האביזר הלביש מד מהירות ותנועה. בשלב השני של המחקר אותן נשים מבוגרות נמצאו במעקב במשך ארבע שנים – בפרק זמן זה 504 מהן נפטרו: כאשר 275 מהן היו בפעילות נמוכה – בממוצע רק 2,700 צעדים ביום. הוכח שקבוצה זאת נמצאה בסיכון מוגבר לתמותה. לעומת זאת, בקבוצת הנשים שביצעה בממוצע 4,400 צעדים מדי יום נמצא שיעור מופחת של 41% בתמותה. ככל שעולה מספר הצעדים היומי – כך קטן הסיכון לתמותה. ההערכה העדכנית של החוקרים: הגבול הוא 7,500 צעדים ביום, וכל מה שמעבר לכך איננו בגדר תוספת מסייעת לבריאות בכל הנוגע לסיכון.

עוד עלה מהמחקר שאין זה משנה אם הצעידה היא בקצב מוגבר או איטי – "מה שחשוב זה מספר הצעדים", אמרה ד"ר לי. היא הדגישה כי המחקר לא בחן את סוגיית מספר הצעדים לתרומתם לבריאות הקוגניטיבית או לשיפור התפקוד היומי. לשם כך יבוצע מחקר המשך. עוד אמרה כי להערכתה, ממצאים אלה גם יכולים לחול גם על גברים באותה קבוצת גיל - "מאחר שאנחנו יודעים שקיים קשר בין פעילות גופנית לבין תרומתה לבריאות והוא זהה לגברים ונשים". עם זאת עדיין לא ברור אם ניתן להמליץ על מספר צעדים מתון זה גם לשאר קבוצות הגיל.

יש לציין בעניין זה מחקר שביצעה הרופאה פרופ' קאברי דאסגופטה (Dasgupta), מרצה באוניברסיטת מק'גיל בקנדה, ופורסם לפני שבע שנים ב- International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. המחקר התמקד במאות חולי סוכרת סוג 2 ועם יתר לחץ דם שנבחרו אקראית על ידי רופאיהם ליטול חלק במבדק למדידת צעדים. בתום שנה התברר במדידה מדויקת כי אלה שהרופאים "רשמו" להם המלצה לצעידה יומית של 1,200 צעדים מעבר למה שנהגו לבצע עד כה, הראו איזון ושליטה טובה יותר על רמת הגלוקוז בדם.

נושאים קשורים:  צעידה יומית,  בריאות האישה,  מד צעדים,  חדשות,  מחקרים
תגובות