• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

היו"ר החדש של החברה הישראלית לניהול סיכונים ובטיחות הטיפול הרפואי: "הנושא יילמד החל משנה א' ברפואה"

"אין מדובר רק בצמצום בעיית הרשלנות הרפואית", אומר פרופ' עמי פישמן, מנהל אגף גינקולוגיה ומיילדות ב"מאיר", שנבחר לתפקיד יו"ר החברה לניהול סיכונים ולבטיחות המטופל בהר"י ומסביר את משנתו

פרופ' עמי פישמן, סגן מנהל המרכז הרפואי רבין, יו"ר חברה הישראלית לניהול סיכונים ובטיחות הטיפול הרפואי

פרופ' עמי פישמן, מנהל אגף גינקולוגיה ומיילדות במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא וסגן דיקאן בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, נבחר ליו"ר החדש של החברה הישראלית לניהול סיכונים ולבטיחות המטופל בהסתדרות הרפואית. הוא מחליף בתפקיד זה את פרופ' ירון ניב ששימש כסגן מנהל בית החולים בילינסון לנושאי בטיחות בטיפול ועבר למטה משרד הבריאות. משך הקדנציה של יו"ר החברה לניהול סיכונים ולבטיחות המטופל – שלוש שנים.

פרופ' פישמן, בן 65, הוא בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב שהתמחה במיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה ואת התמחות העל בגינקולוגיה אונקולוגית עשה ביוסטון, טקסס.

בשיחה ל"דוקטורס אונלי" עם תחילת כהונתו, אמר פרופ' פישמן: "החברה לניהול סיכונים ולבטיחות המטופל היא רב מקצועית ורב תחומית ובכך שונה מכל איגוד או חברה אחרים בהר"י. היא פתוחה כיום לרופאים וגם לבעלי מקצועות אחרים בתחום הבריאות, לרבות מומחי סיעוד, אחים ואחיות, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים וגם משפטנים ויועצים ארגוניים שעניינם בבטיחות הטיפול ובניהול סיכונים. בכך אנחנו בהחלט ייחודיים.

"החברה", הדגיש עוד פרופ' פישמן, "שמה לה למטרה לקדם את נושאי בטיחות הטיפול הרפואי הניתן לחולים ומטופלים, בכל היבטיה – לא רק בבתי החולים אלא גם במרפאות קהילה. אין מדובר רק בצמצום בעיית הרשלנות הרפואית – שהיא היבט אחד, פסיבי ובעל הקשר משפטי – אלא להציע גישה פרואקטיבית, יומיומית, רחבת היקף.

"אנחנו שואפים לכן שיהיו כמה שיותר שותפים לנושא הזה. עד כה הנושא העסיק בעיקר מנהלי בתי חולים ומחלקות אבל לדעתנו, וזו המטרה הראשונה שלי כיושב ראש החברה – חשוב שלמעגל העוסקים והמקדמים את התחום הזה ייכנסו כל המומחים במקצועות הבריאות השונים, למעשה כל מי שנמצא על 'רצפת הייצור' של הטיפול הרפואי, כל הגורמים הפועלים ממש בשטח".

החברה בצורתה הנוכחית קיימת כשלוש שנים בעוד שקודם לכן היא לא היתה חברה מוסדרת אלא בעיקר התארגנות של אנשי מקצוע שגילו עניין בנושאי בטיחות הטיפול וניהול סיכונים וכמו כן, לא היתה זאת מסגרת שתפעל, כמו בצורתה הנוכחית, תחת מטריית ההסתדרות הרפואית.

בנובמבר הקרוב תקיים החברה כנס ארצי שבו לצד הצגת עבודות מחקר שנעשות בתחום זה בישראל גם יתקיימו דיונים בנושאים מקצועיים-עקרוניים.

"התחום הזה ברפואה קיים למעלה משני עשורים, אבל התנופה הגדולה ביותר הוא קיבל מגורמי הרפואה בארה"ב", מודה פרופ' שיפמן.

הוא ועמיתיו גם יזמו עתה בניית תכנית לימודים ראשונה מסוגה בישראל בנושא הזה, שתשתלב בתכניות הלימודים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. "הכוונה היא שהנושא יילמד ממש משנת הלימודים הראשונה ברפואה והסטודנטים הצעירים ייחשפו לסוגיית התקשורת הנכונה, הכל כך חשובה בין רופא למטופל וכן לנושאים מתחום האוריינות הרפואית".

נושאים קשורים:  פרופ' עמי פישמן,  החברה הישראלית לניהול סיכונים ולבטיחות המטופל,  חדשות,  מינוי,  פרופ' ירון ניב
תגובות
27.05.2019, 20:26

שלום פרופ' פישמן
מה עם אוניברסיטאות אחרות ירושלים חיפה צפת מדוע לא ילמדו גם את הנושא של סיכונים

אנונימי/ת
27.05.2019, 22:09

וואו באמת? הסטודנטים ייחשפו לתקשורת נכונה?
קצת צניעות . הסטודנטים לומדים שנים רבות תקשורת עם מטופל וגם בטיחות המטופל.
אפשר להציע שיפורים אבל לנכס הכל רק כי פרופסור פישמן עכשיו גילה את הנושא- מוגזם.

ברכות לתפקידך החדש.
והאם זה המסר - לימודים יכללו כבר מהשנה הראשונה את כול נושא ניהול סיכונים ויחסי חולה מטפל ? ומה עם הסטאזרים, ומה עם המתמחים הצעירים והוותיקים? ומה עם מומחים ומנהלים ? הרי ללמד צריך מהיסוד וכול הזמן לחזור ולשנן. לשנן ש 50 חולים במחלקה פנימית זה רע, והמתנה של 8 שעות במיון זה רע, וההמתנות שבועות חודשים לרופא מומחה זה רע, ואפילו נושא שולי כמו המתנה לאפידורל בלידה שלא מגיע זה רע. אלו נושאים שהגוף לניהול סיכונים ברפואה צריך לעסוק בו כדי לקדם את בטיחות החולים. וגם את בטיחות המטפלים. כי למנוע קשירת חולים זה מצוין, אבל להתעלם מעליה של 60% בתקיפות אנשי צוות זה רע מאוד. להוציא ים הנחיות ונהלים מבלי לתת תוספת כוח אדם לשם ביצוע זה רע. והדוגמאות רבות.
אני מאחל לכם בהצלחה ומקווה שאכן תשפרו בקתת את כול הקשור בנושא הבטיחות ברפואה.

אנונימי/ת
27.05.2019, 23:48

הפעם קלעת ד"ר אייליג! להכניס טוב טוב טוב לראש שגם ניהול סיכונים דורש משאבים ואי אפשר לדרוש כמות, איכות, בטיחות ויעילות בלי שחיקה ובלי משאבים. לומדים את זה בשנה א של הנדסת תעשיה וניהול. אבל מה, אנחנו הרופאים תמיד יותר חכמים מכולם.

אנונימי/ת
27.05.2019, 23:48

הפעם קלעת ד"ר אייליג! להכניס טוב טוב טוב לראש שגם ניהול סיכונים דורש משאבים ואי אפשר לדרוש כמות, איכות, בטיחות ויעילות בלי שחיקה ובלי משאבים. לומדים את זה בשנה א של הנדסת תעשיה וניהול. אבל מה, אנחנו הרופאים תמיד יותר חכמים מכולם.

אנונימי/ת
28.05.2019, 01:05

הדבר המרכזי שצריך כדי לדאוג לבטיחות החולה זו אכיפה, ובתחום הזה כידוע מערכת הבריאות הישראלית נמצאת בשפל המדרגה. כל עוד הבעיה הזאת לא תטופל (ויש גורמים בעלי עוצמה שעושים כל מה שאפשר כדי למנוע זאת) קשה לראות שיפור משמעותי בבטיחות החולה ובמה שנובע מכך.

28.05.2019, 12:43

המונח "בעיית הרשלנות הרפואית" הוא הבעייתי. אין בעיית רשלנות רפואית, יש קודם כל רופאים שחורגים מפרקטיקה רפואית תקינה ומקובלת / אינם מקצועיים ורק אחכ כל שאר התיזות המשפטיות. לכן הבנה שרשלנות רפואית היא קודם רפואה לא מקצועית תוביל לחשיבה הפוכה. קודם כל לשיפור הידע המקצועי ואיכות הרפואה ובכך להפחתה בתביעות הרשלנות ולא להיפך -לחיפוש אחר דרכים להפחית תביעות. כמובן שחשוב ללמד רופא איך לדבר עם חולה (חלק גדול אינם יודעים) אך אין זה העיקר בכל הנוגע לרשלנות רפואית.

אנונימי/ת
28.05.2019, 14:33

לדעתי כשבירוקרטים, ששכחו מהי רפואה, מתערבים בחינוך הרופא, יש פה בעיה. סוגיית ניהול סיכונים כגורם מסרבל ומפריע לרופא לעשות רפואה מכונה היא בעייתית מאוד ואל לנו לתת דריסת רגל לאנשים הללו בחינוך רפואי. גם אם הם במקרה גם בעלי תואר רופא.

אנונימי/ת
29.05.2019, 20:36

הבירוקרטים , המפקחים מטעם עצמם, נותני העצות והמצקצקים תמיד ינצחו. מאידך אלו שעובדים ועוסקים במלאכה הקשה של ריפוי בני אדם וטיפול בבני אנוש מתאמצים ועסוקים מידי כדי לכתוב מאמרים בעניין ולערוך מצגות powerpoint. הידעתם? מחלות הן דבר הטומן בחובו סיכונים? הידעתם??, טיפול רפואי גם הוא עלול לגרום לסיבוכים ונזק. איך לא סיפרו לנו קודם? בסרטים האמריקאים הכל נופת צופים והשחקנים כלכך יפים...

אנונימי/ת
29.05.2019, 08:03

רפואה מתגוננת היא היא הבעיה והתוצרת של מהלך שכזה...
לקדם שיקול של ניהול סיכונים בטיפול רפואי רק אומר שהרופא ישים לנגד עיניו את השיקול הכלכלי והמשפטי והביטוחי על חשבון התייחסות למקרה ספיציפי של אותו חולה או אותה יולדת...גוועלד!

אנונימי/ת
30.05.2019, 21:39

מסכימה מאוד. מישפטיזציה של הרפואה פוגעת בחולה יותר משמועילה לו. רופאים שיעברו אינדוקטרינציה להפרעה הקיצונית של אנשי ניהולי הסיכונים למיניהם יהיו רופאים פחות טובים למטופליהם.