• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

בדיקה חדשנית בדרכי השתן לילדים הוכנסה לשימוש ב"שערי צדק"

בדיקת הציסטוגרפיה החדשנית (CEVUS), ללא קרינה מייננת, מקצרת את משך הבדיקה ובטוחה יותר לילדים בכל הגילאים

בדיקת ציטוגרפיה בילד. אילוסטרציה

בדיקת ציסטוגרפיה חדשנית (CEVUS) בדרכי השתן לילדים הוכנסה לשימוש קבוע במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים. בבדיקה הנעשית במכון הדימות, חומר הניגוד מכיל בועות גז זעירות והוא מותאם לאולטרסאונד (Sonovue), בין היתר גם לאבחון רפלוקס בדרכי השתן.

ד"ר רות ציטר-קוינט, מנהלת יחידת דימות ילדים במכון הדימות ב"שערי צדק", מסרה: "השיטה החדשה מקצרת את משך הבדיקה ומתאימה לילדים בכל הגילאים. מאחר שאיננה כרוכה בקרינה מייננת ובניגוד לבדיקת הציסטוגרפיה הרטרוגרדית הרגילה, היא בטוחה יותר לילדים וגם אמהות בהריון יכולות להישאר לצד הילד בזמן הבדיקה".

ציסטוגרפיה רטרוגרדית היא בדיקה שגרתית המתבצעת כאשר קיים חשד לריפלוקס כלייתי בתינוקות ובילדים. במצב זה השתן חוזר משלפוחית השתן לכליות ועלול לגרום לדלקות ולנזק בלתי הפיך (צלקות) לכליות.

ד"ר ציטר- קוינט: "עד כה, בדיקות הציסטוגרפיה התבצעו בטכניקת שיקוף רנטגן עם הזרקת חומר ניגוד על בסיס יוד. אולם חשיפה לקרינה מייננת מעלה את הסיכון לגידולים בעתיד, בעיקר אצל ילדים צעירים, לכן יש להפחית את החשיפה אליה במידת האפשר.

"בשיטה החדשה, חומר הניגוד מגיע לשלפוחית השתן באמצעות צנתר (קטטר). באמצעות מכשיר האולטרסאונד ניתן לזהות אם יש חזרה של חומר הניגוד מכיס השתן לכליות ולהעריך בזמן מתן השתן גם את מבנה השופכה. בדיקה זו מאושרת על ידי האיגודים המקצועיים המרכזיים. בכך הצטרף 'שערי צדק' למרכזים הרפואיים המובילים באירופה ובארה"ב שבהם  נעשית שיטת בדיקה זו".

נושאים קשורים:  ציסטוגרפיה,  קרינה מייננת,  דרכי השתן,  ריפלוקס כלייתי,  ד"ר רות ציטר-קוינט,  דימות ילדים,  שערי צדק,  חדשות
תגובות