• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ה-WHO שב ומזהיר: החצבת תתפשט עוד אם לא תינקט תגובה נחרצת

שיעור התמותה של ילדים מחצבת עלה בכל העולם ב-22% | רק בשני החודשים הראשונים של 2019 תועדו 34,300 מקרים חדשים של חצבת באירופה

חצבת. אילוסטרציה

החצבת ממשיכה להתפשט באירופה, וארגון הבריאות העולמי (WHO) שב ומזהיר כי המחלה המידבקת תמשיך להתפשט במימדים נרחבים יותר אם המדינות לא ינקטו ומיד במהלכי תגובה נמרצים לבלימתה, ובין השאר יחייבו את האוכלוסיה להתחסן.

בהודעת ה-WHO בסוף השבוע האחרון נמסר כי רק בשני החודשים הראשונים של 2019 תועדו 34,300 מקרים חדשים של חצבת באירופה – פי שלושה לעומת התקופה המקבילה אשתקד (11,436). בשלוש מדינות באירופה – אלבניה, רומניה ואוקראינה – גם נקשרו לחצבת 13 מקרי מוות.

"אם לא יופעלו אמצעי תגובה נאותים ובזמן הקרוב ביותר, הנגיף ימצא דרכו לעוד 'כיסי אוכלוסיה' פגיעים ולכך פוטנציאל התפשטות למדינות נוספות ברחבי אירופה", הזהירה הודעת ה-WHO.

מאחר שמדובר במחלה מידבקת מאוד, היא חזרה והופיעה כמעט בכל רחבי תבל בתקופה האחרונה, לרבות במדינות העשירות ביבשת אמריקה, באירופה ובמדינות שבהן האוכלוסיה נחשבת לבעלת הכנסה בינונית – באסיה ובאפריקה, שלא לדבר על מדינות עניות. הופעת המחלה והתפשטותה "מתודלקות" מהפחד מפני החיסונים, מדעות קדומות ושגויות לגביהם לצד העובדה שיש גם מדינות שהגישה לחיסונים אלו בהן היא נמוכה או כלל לא קיימת.

בחודשיים הראשונים של 2019 (נכון ל-28 במרץ השנה) נרשמו באוקראינה בלבד מעל 25 אלף מקרי חצבת והמצב שם בנושא זה הוא החמור ביותר מבין כל מדינות אירופה. ה-WHO מדגיש בהודעתו כי ייתכן מאוד שהנתונים האמיתיים גבוהים הרבה יותר.

בכל שנת 2018 נרשמו בכל אירופה 83,540 מקרי חצבת ו-74 מקרי מוות שנקשרו במחלה, וזאת בהשוואה ל-25,869 מקרי חצבת ו-42 מקרי מוות בלבד בשנה שקדמה לה ו-5,273 מקרים ו-13 מקרי מוות בכל שנת 2016.

על פי הערכות ה-WHO, כמה גורמים תרמו לעלייה הניכרת בתחלואה ובכלל זה "ירידה או סטגנציה בכיסוי החיסוני, שיעור נמוך של כיסוי חיסוני בקרב קבוצות שוליים באוכלוסיה שהחשיפה להם מגבירה את התפשטות הנגיף וגם פערי חיסון בקרב מבוגרים וקשישים.

כל זאת למרות שאירופה דיווחה ב-2017 לארגון הבריאות העולמי כי הכיסוי החיסוני בה עומד על 90% וזאת הודות לחיוב האוכלוסיה לקבל שתי מנות חיסון לחצבת. אלא שכיום ההמלצה היא שהכיסוי החיסוני ("חיסון עדרי") חייב לעמוד על 95% מהאוכלוסיה.

ה-WHO קרא למדינות החברות בו לחייב התחסנות של אנשים שמרבים לנוע בין מדינות, כתיירים ומבקרים וכאנשי עסקים ואחרים, במיוחד כשמדובר ביעדים אנדמיים שבהם התפרצות המחלה נמשכת גם עתה. כמו כן מומלץ לנקוט באמצעים נגד סרבני התחסנות.

בתחילת החודש הגדיר שר הבריאות של בריטניה מאט הנקוק את סרבני החיסונים והנוהים אחרי התעמולה שלהם כנגד הצורך בקבלת חיסונים לחצבת ומחלות מידבקות אחרות כ"אנשים חסרי אחריות באופן הכי עמוק - עם דם על הידיים". השר התבטא כך יום לאחר שפורסמו ממצאי מחקר שנעשה על ידי יוניצ"ף, ארגון האו"ם למען הילד, שמצא כי ב-2017 שיעור התמותה של ילדים מחצבת עלה בכל העולם ב-22% כאשר הגורמים לכך הם מתנגדי החיסונים שמפיצים פחדים חסרי כל בסיס באוכלוסיות שמוכנות להקשיב להם בדבר הסכנות (שאינן קיימות בפועל) שבעצם קבלת החיסונים.

בסוף השבוע נמסר כי שר הבריאות של גרמניה, ינס שפאהן, הציג טיוטת חוק המחייב את כל ההורים לחסן את ילדיהם כאשר סרבני החיסונים ייקנסו ב-2,500 יורו על כל ילד שלא חוסן. כמו כן נדרש כל ילד שמגיע לגן ילדים ולבית הספר להציג בכניסה תיעוד רשמי על כך שחוסן ולא - לא יורשה ללמוד "ויורחק מכל מוסד חינוכי".

בהטלת הקנסות על סרבני חיסונים, גרמניה איננה המדינה הראשונה שנקטה בגישה המחמירה הזאת, אך היא תהיה כנראה הראשונה באירופה. עיריית ניו יורק, בעקבות התפרצות חצבת בשכונות מסוימות בעיר, הזהירה הורי ילדים שלא יוכלו להוכיח כי צאצאיהם התחסנו כי הם צפויים לקנס בסך 1,000 דולר על כל ילד לא מחוסן. במדינת ניו יורק דווח עד כה על 716 מקרי חצבת מאז אוקטובר האחרון ומאז 1 בינואר, בכל רחבי ארה"ב, על 764 מקרים (זאת לפי ה-CDC). כאמור, לא מן הנמנע שאלה הם נתוני-חסר מאחר שהיו גם מקרי חצבת לא מדווחים בקהילות סגורות שונות.

נושאים קשורים:  מגיפת החצבת,  חצבת,  ה-WHO,  חוק נגד סרבני חיסונים,  חיסונים,  חדשות
תגובות