• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
אצטילכולין אסטראז

ניתוחים בריאטרים גורמים לירידה בפעילות של אצטילכולין אסטראז

מחקר ישראלי מצא כי ניתוחים בריאטרים גורמים לירידה בפעילות של אצטילכולין אסטראז, אשר נמצא ברמות גבוהות במטופלים הסובלים מהשמנת יתר חולנית. עם זאת, נדרש מחקר נוסף על מנת לבדוק מהם היתרונות של היפוך זה

ניתוח בריאטרי (צילום: שאטרסטוק)

תגובה סימפתטית/פאראסימפתטית לקויה מבוטאת על ידי עלייה באצטילכולין אסטראז. עלייה זו קשורה להשמנת יתר, סינדרום מטבולי ודלקת. עם זאת, עד היום לא נבחן הקשר בין השמנת יתר לבין פעילות אצטילכולין אסטראז והשינויים בטון הכולינרגי במטופלים שירדו במשקל לאחר ניתוח שרוול בריאטרי, בגישה לפרוסקופית.

הוצגו שני מחקרים: הראשון מחקר עוקבה של ה'בריאים לכאורה',("apparently healthy cohort") שהיה מחקר חתך. השני מחקר עוקבה של ניתוחי שרוול בגישה לפרוסקופית, שהיה מחקר עוקבה פרוספקטיבי, לאורך תקופת מעקב של 12 חודשים. מחקר העוקבה של ה'בריאים לכאורה' כלל 1,450 משתתפים בריאים אשר התנדבו להשתתף בסקר הדלקת של המרכז הרפואי תל אביב ,Tel-Aviv Medical Center Inflammation Surveyי(TAMCIS) במהלך בדיקה שנתית שגרתית.

מחקר העוקבה של ניתוחי שרוול בגישה לפרוסקופית כלל 77 משתתפים הסובלים מהשמנת יתר חולנית. המשתתפים במחקר זה נבדקו לפני הניתוח ופרקי זמן של 3, 6 ו-12 חודשים לאחר הניתוח. התוצאות העיקריות של המחקר כללו מדידות אנתרופומטריות, המוגלובין A1c, רמות אצטילכולין אסטראז בנסיוב, בדיקת אינסולין ותוצאות HOMAי (Homeostasis Model Assessment).

תוצאות המחקר הדגימו כי מבין המשתתפים בסקר הדלקת TAMCIS, רמות הפעילות של אצטילכולין אסטראז בנסיוב עלו ככל שה-BMI היה גבוה יותר, באופן תלוי מינון ( dose-dependent). רמות שיא נמדדו כאשר ה-BMI היה בין 30-35 ק"ג/מטר בריבוע. לאחר מכן הושגה רמה קבועה (פלאטו). לאחר ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית, נצפתה ירידה משמעותית בפעילות של אצטילכולין אסטראז, מרמות הבסיס ההתחלתיות לרמות שנמדדו 12 חודשים לאחר הניתוח. תוצאות אלו נצפו בגברים, אך לא בנשים (135.3 ± 122.2-, P<0.001 לעומת 120.5 ± 21.8-, P=0.258; ננומול של hydrolyzed substrate/לדקה לכל מ"ל, בהתאמה). הירידה בפעילות אצטילכולין אסטראז הייתה ביחס הפוך לאחוז הירידה במשקל העודף ובהתאמה לאחוז הירידה בשומן גוף לאחר 12 חודשים מהניתוח, בנשים (r=-0.329, P=0.034; r=0.350, P=0.023; בהתאמה). בגברים, נצפתה התאמה בין הירידה בפעילות של אצטילכולין אסטראז לבין הירידה בתוצאות ה-HOMAי(r=0.358, P=0.048).

מסקנת המחקר הייתה כי העמידות לאצטילכולין אסטראז המתפתחת בסובלים מהשמנת יתר יכולה לעבור היפוך לאחר ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי. כמו כן נמצא כי היפוך זה קשור גם לתוצא המטבולי של הניתוח. לכן קיים צורך במחקר נוסף ארוך טווח, על מנת לאשר ולהעריך את ההשפעה הרווחית של ירידה בפעילות אצטילכולין אסטראז, לאחר ניתוחים בריאטרים.

מקור:

Shenhar-Tsarfaty S. et al. (2019) International journal of Obesity. 43, 297

נושאים קשורים:  אצטילכולין אסטראז,  ניתוחים בריאטרים,  ניתוח שרוול קיבה,  מחקרים
תגובות