• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון פיתחו כלי עזר ממוחשב לאבחון אוטיזם

הכלי שפותח והוצג בכנס ה-BrainTech 2019 מודד חומרת סימפטומים בילדים עם אוטיזם על ידי מעקב אחרי תנועותיהם תוך כדי אינטראקציה עם אנשים אחרים

קלינאית וילדה בצילום המערכת שמזהה את מיקומן בחדר. צילום: אוניברסיטת בן גוריון

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע פיתחו כלי ממוחשב לזיהוי סימפטומים של אוטיזם על בסיס תנועות הילד הלוקה בהפרעה בספקטרום האוטיזם בעת שהוא בחדר האבחון ומתקיימת אינטראקציה בינו לבין קלינאי. הפיתוח מהווה אבן דרך ביצירת כלי אבחון ממוחשבים שיעזרו בזיהוי אוטיזם ובמדידת חומרת הסימפטומים שיש לילדים שונים המצויים על הרצף האוטיסטי.

ממצאי המחקר והפיתוח הוצגו אתמול (ג')  בכנס ה-BrainTech 2019 שאוניברסיטת בן גוריון היא שותפה אקדמית בו.

את המערכת הממוחשבת פיתחו פרופ' אילן דינשטיין מהמחלקה לפסיכולוגיה והמרכז הלאומי לחקר האוטיזם באוניברסיטת בן גוריון, פרופ' עופר דונחין מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית והסטודנטים יאן בודמן וטל יחזקאל. המערכת מבוססת על טכנולוגיית מצלמות הקינקט של "מיקרוסופט" המסוגלות לזהות תנועות של אנשים במרחב.

המערכת הוצבה בחדר האבחון של המרכז הלאומי לחקר האוטיזם והחוקרים השתמשו בה כדי לתעד אבחונים של ילדים על הספקטרום האוטיסטי. אלגוריתם ייחודי שפותח אפשר לחשב מגוון מדדים של האינטראקציה בין הילד לקלינאי, כגון: המרחק ביניהם, כיוון המבט של הילד ועד כמה הילד מתקרב או נמנע מקשר עין או מגע עם הקלינאי.

"ילדים עם אוטיזם קשה יותר, נמצאים בדרך כלל  רחוק יותר מהקלינאית, נמנעים ממנה יותר ומבלים פחות זמן במבט ישיר לכיוונה", הסביר פרופ' דינשטיין. "מצאנו שמדידת התנועה של הילד בחדר מאפשרת לנו לזהות את חומרת הסימפטומים האוטיסטיים של הילד בצורה כמותית".

פרופ' דינשטיין הוסיף: "פיתוח טכנולוגיה חדשה שמטרתה לעקוב אחרי חומרת הסימפטומים של ילדים עם אוטיזם על ציר הזמן הוא אלמנט קריטי בכל הנוגע לפיתוח טיפולים לאוטיזם. כיום רופאים וקלינאים עסוקים בעיקר בהחלטה האם יש לילד אוטיזם או לא, ולצוות הרפואי נותר מעט מאוד זמן ויכולת למדוד בצורה מדויקת את חומרת התסמינים השונים שיכולים להיות לילד.

"כדי לקדם את הטיפול באוטיזם מחובתנו לפתח כלים שיוכלו למדוד בצורה ישירה את חומרת הסימפטומים של הילד ולבדוק כיצד הם משתנים בעקבות מתן הטיפולים השונים. הכלי שפותח מהווה להערכתנו צעד חשוב ביכולת למדוד סימפטומים בילדים עם אוטיזם על ידי מעקב אחרי תנועותיהם תוך כדי אינטראקציה עם אנשים אחרים".

כנס ה-Brain Tech מתקיים מדי שנתיים ומוקדש להצגת החדשנות במדעי המוח וטכנולוגיות המוח. הכנס הבינלאומי מאפשר מפגש לקהילה המדעית עם יזמים מובילים, חברות הייטק ומשקיעים בתחום הנוירו-טכנולוגיה.

נושאים קשורים:  פרופ' אילן דינשטיין,  הרצף האוטיסטי,  פרופ' עופר דונחין,  אוטיזם,  אבחון אוטיזם,  חדשות
תגובות