• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שר האוצר לא הגיע לדיון בעתירה נגדו בבג"ץ - נציג "דובק" היה שם לייצג אותו

שופטי בג"ץ מתחו ביקורת על נציג חברת הטבק שניסה להגן על עמדת כחלון המסרב לחתום על הצו המשווה את המס על טבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות | פרקליטות המדינה צידדה במפתיע בעמדת העותרים

שר האוצר משה כחלון. התחייב לפתור את העניין בתוך שבוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

שופטי בית המשפט העליון שדנו אתמול (א') בעתירה נגד שר האוצר משה כחלון, שנדרש להשוות את המס החל על טבק לגלגול לשיעור המס החל על סיגריות רגילות, מתחו ביקורת ישירה ומרומזת על עמדת בא כוח חברת הטבק דובק, כאשר ניסה להגן על עמדת שר האוצר המסרב בעקשנות לחתום על הצו המשווה את המס. נגד עמדת השר בנושא הזה נמצאת גם פרקליטות המדינה. שר האוצר כחלון, שנגדו הוגשה העתירה, לא נכח בדיון.

כאשר בא כוח "דובק",  עו"ד דן פרידמן, ניסה לרמוז לשופטים - דפנה ברק ארז ואלכס שטיין, יחד עם עמיתם להרכב בג"ץ, ג'ורג' קרא - ש"החלטתם לחייב את כחלון לקבל החלטה המנוגדת לרצונו היא התערבות בעייתית בסמכותו וכי העמדה של שר האוצר זו המדיניות שהוא מיישם כאשר ערב בחירות משמעות התערבות בג"ץ היא קביעת מדיניות לממשלה הבאה", קטעה אותו השופטת ברק ארז בתקיפות: "שאדוני יחזור ויטען בשם 'דובק', לא בשם שר האוצר ולא בשם הממשלה. אדוני צורף לעתירה רק לעניין אחד - כדי לייצג את 'דובק' ולא יכול להיות שהוא מייצג את מי שהוא לא מייצג. שיתמודד עם הדברים שאיתם הם צריכים להתמודד".

כאשר עו"ד פרידמן טען: "יש כאן פטרנליזם חריף ביותר הבא לידי ביטוי בשיקול הדעת של שר האוצר ושל הצרכן", העירה לו השופטת ברק: "דווקא להפך. יש פה יצירת תנאים לקבלת החלטה רציונלית ובלי הטיה. סומכים על הצרכנים שבהינתן תנאי מיסוי יותר רציונליים, הם יקבלו את ההחלטה הנכונה".

על דברי עו"ד פרידמן שהשוואת המס היא "מעשה פטרנליסטי" וכי "בשנת 2019 אין ולו אדם אחד שלא ער ומודע לנזקים ולסכנות שבעישון. בני אדם הם יצורים מורכבים. כולנו נוטלים סיכונים וזה נתון לשיקול דעתו של האדם הבגיר", אמר לו השופט שטיין: "אדם צריך להפנים את הנזקים הנגרמים לו מהעישון. וכדי שזה יקרה - מטילים מס. יש עוד מנגנונים כדי לגרום לאדם להפסיק לעשן. זה לא רק עניין פטרנליסטי".

נציג פרקליטות המדינה, שבדרך כלל אמורה להגן על עמדת השרים, צידד בתקיפות בעמדת העותרים - המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן (עו"ד אפי מיכאלי), שאליהם הצטרפה גם ההסתדרות הרפואית במעמד של "ידידת בית המשפט". עו"ד שוויקה לא הסתיר את העובדה המוזרה שהשר כחלון לא הצליח לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה להגן על עמדתו. הוא אמר לשופטים: "יש להפריד בין עמדת כחלון כ'אדם פרטי', לבין הפרקליטות המייצגת את 'שר האוצר המוסדי'".

כששאל אותו השופט שטיין אם שר האוצר באופן אישי לא מעוניין שיינתן צו מוחלט שיחייב אותו להשוות את המס, השיב עו"ד שוויקה: "כאדם פרטי, שר האוצר מתנגד לצו המוחלט; אך כשר אוצר מוסדי הוא בעדו".

בהמשך הסביר את השיקולים והציג נתונים שהובילו את פרקליטות המדינה להחליט בצעד חריג לתמוך בעתירה במקום להשיב לה - כנגד עמדת השר.

"דה מרקר" ציין כי בדיון נמסר כי ההחלטה על העלאת המס על סיגריות התקבלה ב-2011 מתוך כוונה לצמצם את שיעור המעשנים בישראל, משום שמיסוי נחשב לצעד האפקטיבי ביותר נגד עישון. מאז העלאת המס האחרונה על סיגריות ב-2013, נוצר פער של יותר מפי שניים בין המס על סיגריות לעומת זה על טבק לגלגול. התוצאה: הציבור נוהר לטבק לגלגול, ומטרת המס לשם מניעת עישון הולכת לאיבוד.

ב-2012, לפני שהתהווה הפער העצום הזה, היווה טבק לגלגול 1.1% משוק הטבק ואילו כיום הוא 17.8% - ושיעור זה עולה מדי שנה. עוד נמסר בדיון שכל ארגוני הבריאות בארץ ובעולם וכן רשות המסים, משרד הבריאות והבנק העולמי אומרים שהפער מסוכן ושמס הוא ההתערבות האפקטיבית ביותר כנגד עישון, ולמרות כל זאת כחלון ממשיך בסירובו לחתום על הצו שנתבקש לעשות. דו"ח הבנק העולמי קבע שהגדלת המס יכולה להציל חיי מיליוני בני אדם ולהפחית את העוני וכן שהוכח שמיסוי גבוה על טבק מכל סוג שהוא מפחית בשיעורי התחלואה של סרטן ומחלות לב.

לפני שהחל הדיון הודיעה פרקליטות המדינה לבית המשפט כי היועץ המשפטי לממשלה קיבל את עמדת העותרים ודווקא תומך בהשוואת המס. שר האוצר המתעקש טוען שהטלת המס תפגע במעשנים ובשכבות החלשות.

"דובק" ביקשה לפני כמה ימים וממש ברגע האחרון לפני הדיון הסופי לקראת פסק הדין, להצטרף כמשיבה בתיק, שבעה חודשים אחרי שהעתירה החלה להתנהל. נציג החברה, עו"ד פרידמן, הסביר כי "החברה סמכה על כחלון שייצג את האינטרסים שלה אך רק לאחרונה גילתה מקריאה בעיתונות כי היועץ המשפטי לממשלה לא יגן על עמדת השר בבג"ץ והוא טען שהפרקליטות ובית המשפט נותנים משקל יתר לעמדת משרד הבריאות ו"משקל אפס" לעמדת כחלון. כן אמר כי העותרים ומשרד הבריאות לא הציגו עובדות מבוססות דיין.

עו"ד אפי מיכאלי, בא כוחם של העותרים, אמר: טענות 'דובק' נגד השוואת המס סותרת את עמדתה בעתירה שהוגשה על ידה לפני כשנתיים שבה דרשה להשוות את המס על הסיגריה האלקטרונית אייקוס. 'דובק' עושה שימוש לרעה בהליך בית המשפט ונוהגת בחוסר תום לב כאשר היא טוענת כעת טענה הפוכה לזו שטענה בעבר".

המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן מסרו בתגובה להליך הדיון: "אנו שמחים על הדיון ורואים בו התקדמות לקראת הכרעה סופית של בג"ץ. זו תשים סוף לחמש שנים של עיוות מס משמעותי. אנו סומכים על שיקול הדעת של השופטים ומקווים שפסק הדין יינתן במהרה כדי למנוע את הפגיעה היומיומית בבריאות הציבור ואת כניסתם של בני נוער וצעירים נוספים למעגל המתמכרים לנגע העישון הקטלני".

עמדת הר"י, שהשופטים הסכימו לאפשר לה לטעון בדיון באמצעות עו"ד אלרן שפירא בר אור, מבוססת על חוות דעתם המקצועית של רופאי בריאות הציבור: פרופ' נדב דוידוביץ', ד"ר יעל בר זאב וד"ר חגי לוין. הר"י הדגישה כי מומלץ לתקן באופן מיידי את עיוות המס על הטבק לגלגול ולהעמידו בשיעור זהה למס המוטל על סיגריות בחפיסה. תיקון זה חיוני לצורך הגנה על בריאות הציבור בישראל.

"הנזקים לבריאות מעישון טבק לגלגול", אמר בהקשר זה ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, "דומים לנזקים הידועים היטב מעישון סיגריות שנוצרו ונארזו במפעל: מוות, זיהומים, מחלות סרטן, לב, ריאות ואחרות. טבק לגלגול עצמי איננו 'טבעי' יותר. יש עדויות שהנזק ממנו למעשן עלול להיות חמור יותר".

ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל, הוסיפה במסמך שהוצג לבית המשפט: "עיוות המס על הטבק לגלגול גרם נזק אדיר לבריאות הציבור בישראל ופוגע במוכנות המעשנים להיגמל מטבק. חייבים לתקן בדחיפות את עיוות המס הזה. המחיר הזול של הטבק לגלגול עולה למדינה ובמיוחד למעשנים ביוקר".

פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שב והדגיש: "בניגוד לטענת שר האוצר, מחקרים מראים שהעלאת המיסוי על טבק והשוואת המס על כל סוגי הטבק מצמצמת פערים בריאותיים וכלכליים ועוזרת לעניים ולצעירים".

הדיון בבג"ץ אתמול ננעל ללא החלטה. פסק הדין המנומק אמור להתפרסם בקרוב, ייתכן לפני הבחירות. הרושם שקיבלו משתתפי הדיון הוא: השר כחלון, חרף עמדתו, ייאלץ לחתום על הצו בהוראת בג"ץ.

לפרוטוקול הדיון המלא בבג"ץ - ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  שר האוצר משה כחלון,  חברת דובק,  מס על טבק לגלגול,  פרקליטות המדינה,  הר"י,  פרופ' נדב דוידוביץ',  ד"ר יעל בר-זאב,  ד"ר חגי לוין,  חדשות,  המיזם למיגור העישון
תגובות
אנונימי/ת
29.01.2019, 07:27

איזו בושה-זה לא פופוליזם אלא אידיוטיזם
מאפיין את אי כבוד השר הכביכול חברתי הזה